Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Hibryden ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 23:04:24

happy :)

De hybride beschrijven als bastaard, klopt niet helemaal.
Maar ik neem aan dat de kennis wel aanwezig is, wat er niet aan klopt.

Denk niet dat deze topic geopend is om het commerciele te dienen.
Maar ook niet om de hybride af te schilderen als zijnde een waardeloos produkt, daar doe je de naam vogelliefhebber geen eer mee aan.

Dat de hybride een ondergeschoven kindje is, en sommige het liefst deze vogels in een grote groep zouden zien verdwijnen, zegt meer over hun dan over de vogel in kwestie.

Dat de hybride zich een plaats zal verwerven tussen de al bestaande vogelsoorten is wel duidelijk.
Daar zal iets meer voor nodig zijn om dat tegen te houden dan een paar tegenstanders.
Bij wetgeving iets daar aan doen, geloof het maar nooit, mocht het zo zijn dat dit nodig was, dan hadden we nu geen tig aantal verschillende kippen/honden/katten/konijnen/duiven/kanarie's enz.. gehad

wink ;)
Peter.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-18 - 23:12:01

quote
Ik heb het al eens meer gezeg: lezen lezen en nogeens lezen, in dit geval ook je eigentekst of weet je soms niet meer wat je schijft


Nogmaals dit topic is niet opgezet om WEER alle stokpaardjes van de "tegenstanders" te moeten horen....die zijn uitgebreid gehoord in het andere topic.

Daarbij wil ik ook nog even opmerken omtrent het stuk van rupicola: De hele 2e alenea is een groot stuk suggestief geschrijf...men zegt...men denkt....men voelt....maar niets geen bewijzen!

En als een zo bedoelde "tegenstander" dat aan kan geven ben ik zeer bereid dat te lezen en te beoordelen!

Maar nogmaals dit topic is voor de voorstanders en als een tegenstander iets te melden heeft aangaande de hybriden kweek is die van harte welkom, maar gaan we niet nog eens de discussie dunnetjes over doen....!


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-18 - 23:17:50

happy :)

Wat ik eigenlijk mis in het hele verhaal.

Sinds wanneer word er doelgericht gekweekt om tot hybride's te komen.
Juist tot nu toe nog helemaal niet.

Maar sinds wanneer worden er al ara's in zuivere vorm gekweekt.
Juist al sinds de import op gang kwam 1870.

Ga je nu de verantwoording leggen bij die enkeling, wat vele hebben nagelaten in het verleden, dit is toch wel een zware last die men probeert te deponeren, praten toch over 135 jaar prutsen of niet soms.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-18 - 23:43:47

Hmmm dus we zijn aan het prutsen en dat al 135 jaar lang. Ik denk toch dat er vooruitgang in zit gezien bepaalde ontwikkelingen.
Peter je moet toch beter weten, gezien jouw kennis??.

Goed, wat is het verschil tussen een hybride en een bastaard. Volgens jouw is er een verschil??
Maar volgens de dikke van Dale: NIET.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-19 - 00:17:50

Wederom een discussie over de rug van een zeer mooie soort vogel. Wederom hebben de voor en tegenstanders de kloof tussen de twee gedachten weten te verbreden. De termen vliegen weer over het scherm alsof ze nooit eerder waren geschreven en een ieder heeft het hoogste belang om te verdedigen.

En als we dan niet in herhaling willen vallen dan nemen we elkaar op de korrel over het woordgebruik dat de ander heeft gekozen. Dit terwijl we allemaal weten dat de geschreven woorden soms anders over kunnen komen dan dat ze zijn bedoeld. Wat een beetje erg afgezaagd begint te worden is het aspect van het zogenaamde belang voor elke groep.

Wat ik nog steeds jammer vind en inmiddels een erg zwak argument is dat liefhebbers van hybriden elke keer weer worden afgeschilderd als geldbeluste wolven die niets om de dieren of het soort geven. Stelletje amateurs zijn het die knoeien met zeer gevoelige zaken. Prutsers die de grondleggers en oorzaak zijn van de bastaarden en import. Alles voor de machtige $ of €. Echte raszuivere kwekers kweken namelijk nooit voor geld maar uitsluitend voor de heilige taak het soort in stand te houden.

Voorstanders & tegenstanders geeft elkaar nu gewoon eens een hand. Probeer eens door de ogen van de ander te kijken. Ga eens bij elkaar op bezoek. Of zijn jullie bang dat je misschien op sommige punten dan de ander soms gelijk zou moeten geven? Bang om in te zien dat de andere groep ook goede bedoelingen heeft en dus niet alleen maar aan geld denkt of aan soortbehoud?
Bang? nee, maar soms is het gewoon een keer slikken!

Persoonlijk heb ik al vaak genoeg mijn mening over dit onderwerp gegeven dus ik ga dit nu niet voor de zoveelste keer doen.

Erwin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-19 - 02:48:51

Ik ben helemaal geen tegenstander of voorstander. Ik had begrepen dat er verschillende meningen gevraagd werden. Mijn mening heb ik gegeven, meer niet.
Overigens worden er wel degelijk opzettelijk hybriden gekweekt, die leveren nu ook wel degelijk meer geld op. Misschien nog niet (massaal) bij ara's maar wel bij talloze andere vogelsoorten. Een pastel-bergparkiet, duizenden guldens... etc.
Ton.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 07:38:19

quote
Voorstanders & tegenstanders geeft elkaar nu gewoon eens een hand. Probeer eens door de ogen van de ander te kijken. Ga eens bij elkaar op bezoek. Of zijn jullie bang dat je misschien op sommige punten dan de ander soms gelijk zou moeten geven? Bang om in te zien dat de andere groep ook goede bedoelingen heeft en dus niet alleen maar aan geld denkt of aan soortbehoud?
Bang? nee, maar soms is het gewoon een keer slikken!


En dit is waar het nu precies om draait...!

Niemand, maar dan ook niemand zit te wachten op commentaren en suggestieve opmerkingen van een kleine fanatieke groep die de vogelliefhebber die er anders overdenkt proberen in de hoek te drukken, dat het mensen zijn die verkeerd bezig zijn, alleen maar denken in geld etc, etc...!

Opbouwende kritiek, zoals Ton, werkt altijd nog beter als negatieve! En ik vond het dan ook jammer dat hij gelijk zijn conclusies trok op het verkeerde topic te zitten....
Dit bedoelde ik nu in de opening van dit topic:

Elkaar in waarde te laten!!!!!!

Ook ik zit niet meer te wachten op de verwijten van een enkeling, want ook ik vraag me af of zij wel zo goed bezig zijn en/of geweest zijn!
Zie de reactie van Peter...en het lullige hiervan is: Die is aantoonbaar!

Wat ook aantoonbaar is dat het grote geld altijd nog zit bij de "goedkopere" parkieten en niet bij die tientallen ara's die verspreid zitten hier in Europa, ter vergelijking: miljoenen parkieten tegenover enkele honderden ara's.

Een miljoen keer € 5 is altijd nog meer dan 1000 ara's van € 1500.

Ik krijg af en toe de idee dat ara's intussen een vies woord is geworden bij sommigen omdat het hier vaak gaat om gelijk 1000 euro's of meer.
Terwijl er genoeg andere soorten vogels met gemak dit zelfde bedrag halen.

Daarom ben ik er dan ook van overtuigd dat de problematiek rond het uitsterven van diersoorten niet de schuld is van de liefhebber of houder van dieren, maar van de vernietiging van hun habitat, op welke manier dan ook!

En ik ben niet zo ijdel om te zeggen en te verklaren dat ik dat met natuurbroed en raszuivere kweek de wereld kan en zal redden.
Als deze groep wat wil bereiken moeten ze regeringen en overheids-instantie's gaan bestoken met hun bevindingen i.p.v. wat wij zouden moeten doen en denken en zij op deze manier alleen maar "vijanden" kweken die de kont tegen de krib zullen gooien en zij een roepende in de woestijn zullen blijken te zijn!

Een toegepaste democratie levert altijd nog meer op als een doctrine of dictatuur!

En om Peter nog eens aan te halen: De tegenstanders hebben 135 jaar de gelegeheid gehad en wat is daar van terrecht gekomen...?
En dit is geen suggestieve opmerking, maar een feit! En wie zegt mij dat ze het vanaf nu beter zullen gaan doen? Juist....niemand!
En dat er zijn die schrijven voor verschillende papegaaienbladen zegt mij niet echt veel, want het zijn wel zijn/haar bevindingen/ervaringen, daar staat tegenover dat elk ander die ook heeft!

De ene mening is niet minder of meer waar dan de andere

Wat mij betreft is die discussie dan ook voor mij gesloten en zal ik alleen nog reageren op die dingen waar dit topic voor staat en wil dan ook voorstellen als mensen willen discussieren over hun overtuiging dat wij verkeerd bezig zijn dan maar zelf een topic moeten openen...!

Het vreemde is dat dat nog niet gebeurd is...en krijg ik dan ook steeds meer het gevoel dat afz**ken voor sommigen een leuk tijdverdrijf blijkt te zijn.....sad :(

quote
Voorstanders & tegenstanders geeft elkaar nu gewoon eens een hand


En hier wil ik het bij laten......en gaan we verder waar dit topic voor opgezet is......happy :)

Lennart wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-19 - 07:58:31

sorry lennart maar reacties van tegenstanders had je van te voren kunnen verwachten , beetje naief om te denken dat je alleen in jouw ogen goedgekeurde reacties kan "afdwingen" ik vind het erg irritant om te lezen dat je telkens dingen zegt in de trand van " maar hier is dit topic niet voor" of " open je eigen topic dan maar als tegenstander" ook voor tegenstanders en reacties die je liever niet ziet is dit forum bedoeld , daar zal je dan overheen moeten lezen of een discussie beginnen op een gesloten afdeling met alleen voorstanders.

terug on topic wink ;)

Wat mij eigenlijk verbaast is dat er word gezegt van " maar ik zou niet bewust een hibryde kweken , maar kweken met de bestaande hibryde's "
Iedereen weet dat kweken/fokken een kwestie van aanbod maar vooral van vraag is , je kan ze dus net zogoed zelf kweken want aan jouw vraag voldoet een andere kweker.
Het komt op mij over als een onterecht jezelf op de borst slaan van ik kweek ze niet maar ik kweek met de bestaande hibrydes dus ben ik niet "fout" bezig

(overigens fout tussen aanhalingstekens omdat ik de hibrydes niet als fout zie. )


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-19 - 09:02:07

Even voor de duidelijkheid,
ik ben dus absoluut niet tegen het reageren van mensen op een topic als dit. Graag zelfs, en graag door voor en tegenstanders.

Mijn vorige reactie is voornamelijk bedoeld om aan te geven dat de gegeven antwoorden en beschuldigingen een beetje afgezaagd beginnen te worden. Dat we als lezers wel toe zijn aan nieuwe feiten en punten. Of dat we van elkaar lijken te leren doordat de hardheid van dit onderwerp eraf begint te raken. Maar nog altijd is het woord hybride of bastaard algenoeg aanleiding om een "bijna" ruzie uit te lokken!

Ik zou graag eens een discussie hierover willen lezen waarin feiten staan of meningen maar dan zonder het verwijten en noemen van mogelijke redenen waarom de andere partij het doet.

Erwin


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-19 - 09:05:18

lennart ik ben ook niet van plan dit koppel uit elkaar te halen al krijgen ze nooit geen jongen meer want daar doe ik het niet voor.het zijn bijde tamme vogels en praten en dat is een genot om naar te kijken maar komen er meer jongen van in de volgende jaren vindt ik het ook prima.ik heb voor de raszuiverheid ook div koppels zitten.
maar waarom zouden div ara's niet mogen kruisen en wij de mens wel [sorry dat moest ik even kwijt]


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-19 - 09:14:38


Lennart dit heb jij toch geschreven met je
opening van dit topic:
=======================
Hoop dat er gereageert gaat worden en dat het een open en eerlijke discussie wordt.
Want ik kan mij heel goed voorstellen dat er voor- en tegenstanders zijn, maar wil wel graag dat iedereen zijn zegje doet wat hij of zij, van uit welk oogpunt ook, er van vind!

Lennart
==============

Vreemd dat je dan gaat steigeren als mensen open en eerlijk hun zegje doen, zo zit de wereld toch niet in elkaar.

Respect is niet afdwingen wat jouw in je straatje past, maar je verdiepen in standpunten van een ander.
Gelijk conclusies trekken dat tegenstanders de hybrides/bastaarten waardeloze vogels vinden is kort door de bocht.

Voor mij is elke vogel evenveel waard, alleen wat is de lange termijnvisie van onze ara's.

Als je vindt dat vogelkwekers 135 jaar hebben lopen te prutsen, wat is dan een hybridekweker en hoe zou men daarover oordelen over nog eens 135 jaar. Geeft toch stof tot nadenken hoop ik.

Een topic openen, en vervolgens wild om je heen slaan als bepaalde antwoorden niet bevallen is not done.

Het is net zoals Ppeter het zei: zou je dit wel doen? Moet dus helaas constateren dat hij gelijk had.
Gert


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 10:00:34

Hoi Natasja,

quote
reacties van tegenstanders had je van te voren kunnen verwachten , beetje naief om te denken dat je alleen in jouw ogen goedgekeurde reacties kan "afdwingen"


Natuurlijk had ik tegengas verwacht en heb daar zelfs om gevraagd in het openingsbericht van dit topic en gaat het mij niet om door mij goedgekeurde reactie's te willen zien op dit topic.
Waar ik wel tegen in "opstand" kom is het oeverloze gel*l over steeds hetzelfde van sommige tegenstanders!
Hun mening en stellingen zijn in andere topics ruimschoots onder de aandacht geweest en hebben zij daar hun zegje dan ook kunnen doen!

Wat ik niet graag wil is dat dit topic weer verzand in een welles-nietes spelletje met dezelfde argumenten zoals in andere topics en over tafel vliegende verwijten en onbewezen veronderstellingen, want dan heb ik inderdaad liever dat ze een eigen topic openen, waar ze dan kunnen discussieren met meer gelijk gestemden en niet wederom een topic, die ik juist gestart ben voor liefhebbers van hybriden, weer verknallen voor die mensen die daar anders over denken en daarover willen discussieren.

En natuurlijk mogen zij hun mening ventileren, ook op dit topic, maar ik laat me niet door hen opleggen dat ik en anderen prutsers zijn en verkeerd bezig zouden zijn!
Dan heb ik in ieder geval liever dat ze voor eigen parochie maar gaan preken en niet in de onze!

Voor de rest: Zie mijn vorige reactie waar het mij wel allemaal omgaat.....en tegengas vind ik helemaal niet erg, maar niet zoals dat door sommigen van hen gepresenteerd wordt!

Een voorbeeldje van wat ik precies bedoel:
Er zijn mensen die papegaaien aan een lijn uitlaten....Ik zelf ben daar geen voorstander van...maar daarom loop ik nog niet op elk topic wat hier mee te maken heeft te verkondigen dat die mensen prutsers, fout en onverantwoord bezig zijn! Daar zit denk ik niemand op te wachten!
Behalve zij zelf waarschijnlijk dan......sad :(

En dat bedoel ik met een ieder in zijn waarde laten! Zonder direct een sticker opgeplakt te moeten krijgen door een enkeling die WEL menen de wijsheid in pacht te hebben!
En schermen met de mening/opvattingen van autoriteiten op het gebied van onze hobby is voor mij net zoveel waard als die van het oude vrouwtje met haar grijze roodstaartje van 40 jaar.....
Dat is iemand napraten....sad :(
En heeft weinig te maken met eigen mening en/of ervaringen.

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar ze verdienen wel allebei respect!

Ik ga van de veronderstelling uit dat ik best wel wat weet...maar nog veel meer NIET!

En dat geldt evengoed, volgens mij althans, ook voor anderen......happy :)

Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 10:12:07

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Respect is niet afdwingen wat jouw in je straatje past, maar je verdiepen in standpunten van een ander


Dat is nu precies wat ik bedoel!

En dus ook omgekeerd evenredig ....
en verschrikkelijk begin te balen van het vingertjes gewijs van sommigen van de "tegenpartij".....sad :(
Opbouwende kritiek is van harte welkom...afkraken mag van mij achterwege blijven!

Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 10:19:40

Hallo Wiechmann,

Je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen hoor nu je jongen hebt bij een gelegeheidskoppel!
Daar is dit topic voor bedoeld om het daar over te hebben.

Dat er wat hobbeltjes genomen moesten worden in dit topic lag wel in de lijn van de verwachting!
Maar ik hoop dat dat nu een beetje over is en gaan we weer terug naar de orde van de dag op dit topic!

Al iets gemerkt bij de andere eieren?

wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-19 - 10:34:05

Ik denk dat het niet juist is te zeggen dat voorstanders van hybriden geen liefhebbers zullen zijn. Daarentegen is het qru om te stellen dat voorstanders van wildkleur prutsers zijn!

Zoals aan het begin van deze discussie en door Gert terecht opgemerkt was. U was dus gewaarschuwt! Natuurlijk kun je niet verwachten dat op een discussie enkele en alleen maar mensen met je mee praten. Zeker gezien de hevigheid van de vorige discussie over hybridenkweek.

Als er gesproken wordt over respect en andere dan voor prutsers, in welke bewoording dan ook, uitgemaakt worden getuigd dit er niet van!

Om deze discussie toch nog een beetje waarde te geven is het goed om respect voor elkaar op een hoger niveau en prioriteit te stellen dan het gelijk krijgen. Ik denk dat de reactie van Hawkeye_nl door allen nog eens goed doorgelezen mag worden en dan met name de 3de en 4de alinea.

Vervolgens wordt er gezegd dat dit topic niet mag verzanden en vervolgens in dezelfde reactie de schrijver zelf afwijkt en andere stellingen erbij haalt.

Natuurlijk kan iemand een ander niets opleggen, maar dat geldt natuurlijk beiderzijds. Je mag van een wildkleur liefhebber niet verwachten dat hij hybriden mooi gaat vinden en aanvaard en v.v.!

Het moge duidelijk zijn dat deze discussie al of niet onbedoeld de verkeerde kant uit dreigt te gaan. Er wordt weer op de persoon gespeeld! Mocht dit niet veranderen zal ik mij toch genoodzaakt voelen om deze discussie af te sluiten, het hoeft niet meer zo te gaan als bij de vorige. Als je iets schrijft schrijf het dan als meerwaarde voor de discussie!

Ik moet dan toch ook heel eerlijk constateren dat de "tegenstanders" zich in deze discussie nog het meest respectvol betonen in hun woordkeuze.

Een les voor de volgende keer: "Kies je onderwerpen zorgvuldig."

5,4,3,2,1.

Peter MV




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 118 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede