Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > N.O.P. voert een dom beleid voor bedreigde vogelsoorten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-27 - 10:29:32 send message to dooren

Het NOP is geen kweekstation voor bedreigde vogelsoorten, maar een opvangcentrum. Door zaken door elkaar te "mixen" en vele bezoekers (ook met andere bedoelingen) breng je deze zeldzame soorten in gevaar.

Voor die webers niet getreurd ken nog een kweker in Israel (deze heeft ongeveer 30 st. en dat is meer als in heel europa) dus dan laat ik er daar wel een paar overvliegen.

Het valt met toch op dat sommige ervaren kwekers kortzichtig zijn, maarja ze kennen geen loris, laat staan verschillen tussen de verschillende ondersoorten, laat staan dat ze enig idee hebben waar zo'n eiland precies ligt en hoe groot het is. Ruim 1/5 deel van de papegaaien is een lori.

Ik vraag me dan maar af: als er geen importen meer waren van grijsroodstaarten en er waren er in europa maar 30 over. En ze stonden niet op lijst 1, maar je wist dat het binnen 10 jaar ging gebeuren. Wat zou dan de reaktie zijn, als echte liefhebber, Nee daar beginnen we niet aan, en nee ze staan niet op lijst 1.

1 ding weer ik zeker, in de toekomst gaan binnen de avicultuur heel veel soorten loris verdwijnen, goed samenwerken is een must.

Wat er in de natuur gebeurt volgens de visie het het NOP in 1991 (bron lustrum boek, World parrot trust):Door de toomloze voortplantingsdrang van het menstelijk ras, zal het een kwestie van enkele tientallen jaren zijn, voordat ongeveer 90% van alle op onze aarde voortkomende levensvormen alleen nog kunnen bestaan in een door ons mensen toegestane en geregeerde leefomgeving zoals reservaten en kunstmatige biotopen.

Ze weten het dus goed hoe het zit bij het NOP, maar als je vogelpark wilt worden trek je weinig publiek met alleen geplukte grijsjes, dat kan alleen met zeldzame soorten die daar dan mogen wegkwijnen als publiekstrekkers.
Gert


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-27 - 10:35:46 send message to Daniel

Ik ken het NOP helaas niet (telkens plannen om te gaan maar komt altijd iets tussen sad :( ) en ik wil daarom ook geen enkel oordeel vellen over hen.

Maar als ik deze discussie volg en ik zou het onderwerp ervan zijn zou ik ook niet reageren.
Gert wil met zijn idealisme iets bereiken. Hij weet enorm veel van lori's en wil graag soorten beschermen.

Maar deze discussie is meer op een verdachtmakerij uitgelopen en waar emoties meer een rol spelen dan feiten. En ik kan me voorstellen dat dit voor het NOP de zoveelste discussie is waar ze zich voor bepaalde zaken moeten verantwoorden en hier moe van worden.

Misschien het beste is om gewoon bij het NOP langs te gaan en met hen te praten en wordt er dan veel duidelijk.

En Gert ik heb bewondering voor je intiatief maar misschien kan je nog een keer langs gaan en met het NOP een oplossing vinden voor deze lori soort.


Ik hoop dat ik niemand beledigd heb


Daniel


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-08-27 - 10:45:10 send message to Hawkeye_NL

quote
Zeker ben ik het niet eens wat hier allemmaal lukraak geroepen word.
Maar laat een ding wel duidelijk zijn.
Je kan in het volste vertrouwen je papegaai of eender welke vogel dan ook daar afgeven, want als er een ding naar voren komt is het toch wel dat men zomaar niet even je vogel in andere handen laat overgaan.
Dus beste stille lezers, beter 100 x N.O.P dan eender welke handelaar

Peter,
Ik spreek nu uit eigen ervaring omdat vorig jaar bijna alle vogels van mijn overleden oom naar het NOP zijn gegaan. Net als een span ara's van vrienden. Alleen deze laatst genoemde heb ik terug kunnen vinden op het park terwijl alle vogels van mijn oom niet te vinden zijn geweest. Let wel, ik heb het over een aantal koppels ara's, groenwangen, geelwangen en nog wat andere vogels. Dus ik spreek niet zo maar wat lukraak in deze! Zoals een ander hier al heeft geschreven is het wel opvallend dat er heel erg veel vogels verdwijnen (sterven).

Erwin


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-27 - 10:53:22 send message to Daniel

Erwin wat was de reactie van het NOP toen je naar de vogels vroeg?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-27 - 10:59:35 send message to dooren

Erwin heeft jouw oom of zijn familie dan geen bericht gehad dat zijn vogels gestorven waren??

Dit lijkt met toch wel een normale zaak, ook al worden deze geschonken voor het leven, zoals dat dan netjes heet. (het is toch wel allemaal raar, dit lijkt me dus dan al helemaal geen goede plaats om je vogel achter te laten)

Het lijkt wel of er geen administratie wordt bijgehouden van gestorven vogels en wat er binnenkomt. Sponsers en vrijwillers zullen toch ook wel willen weten hoe het verloop is.
Ik snap er niks meer van.
Gert.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-08-27 - 11:14:05 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Omdat ik geen directe familie ben (is oom uit zeggen) krijg ik verder geen info. Mijn tante geeft niets om de vogels dus daarmee is het verhaal af.
Daarnaast word er ook aangegeven dat er geen informatie word verstrekt als vogels overlijden tenzij aangegeven bij het afstaan. In dit geval zijn de vogels door een ander naar het NOP gebracht. (Door het overlijden van mijn oom.)
Ik hoorde te laat dat mijn oom overleden was en toen ik er met mijn tante over had gesproken waren de vogels al weggehaald. Ook al had ik wel op tijd geweest dan had ik er toen waarschijnlijk nog geen plaats voor gehad. Zekers omdat het best een aantal vogels betrof.

Op zich heb ik hierom niet eens een slecht beeld van het NOP. Pas na aanleiding van mijn eigen ervaringen zoals al heb geschreven ben ik anders tegen het NOP gaan kijken. Ik heb er zelfs een tijd over zitten denken om vanuit mijn eigen site iets te organiseren om het NOP te sponsoren. Pas nadat ik alles voor mijzelf op een rijtje had gezet met alle informatie die ik op dat moment had, was voor mij de uitkomst dat ik niet achter deze instelling kan staan. Dit betekend echter nog niet dat ik uitsluitend negatief ben over het NOP.

Niet vergeten, het is een leerzaam park waarbij alle bezoekers heel erg veel informatie kan krijgen, zekers als het NOP daar meer werk van maakt. Meer openlijk informatie verstrekken over de oorzaak en gevolg, over hoe je zelf kan bijdragen in het voorkomen dat de dieren hier terecht moeten komen.

Erwin

PS Ik heb geen belangen bij of aan de genoemde papegaaien, het is feitelijk één van mijn waarnemingen die tot mijn eindconclussie leiden! Het is in deze dan ook geen verwijt naar het NOP nog een beschuldiging ergens van. Het is een eigen ervaring. Deze meld ik alleen omdat er wordt beweerd dat alle conclusies worden getrokken op "van horen zeggen" enzo.


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-08-27 - 11:27:06 send message to Riny

even een kort berichtje over het NOP
ik ben er 2 jaar geleden geweest en heb daar met de video camera gefilmt wie dat graag wil zien kan reageren kun je zien hoe ze omgaan met de papegaaien die tegen de muur worden (letterlijk) gekwakt door verzorgers.Als mijn man me niet had tegengehouden had ik die verzorger bij z`n kraag gepakt


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-08-27 - 12:09:37 send message to goffini

Vanwege de dubieuze berichten die elke keer weer over het NOP verschijnen ben ik 1,5 jaar terug al gestopt met donaties.
Waar rook is, is vuur.

Volgende quote komt van een site van een van de leden van Vogelarena.
quote
Ik ben ook werkzaam geweest bij het N.O.P papegaaiencetrum te Veldhoven. Helaas waren mijn werkzaamheden daar maar van korte duur. Dit had als rede, dat er dingen gebeurde die volgens mij niet geheel volgens de regels verlopen,


Weer een reden om aan te nemen dat er dingen niet kloppen.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-27 - 13:26:26 send message to Jacqueline

happy :)

Vermissing,dierenmishandeling op video.
Bewust laten sterven van vogels in de koude,(valt ook onder dierenmishandeling)
Lijkt me een prima zaak voor de rechter.
Neem aan dat er aangifte is gedaan.?????.

wink ;)
Peter.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-27 - 13:46:46 send message to dooren

In nederland wordt ook vaak aangifte gedaan over kindermishandeling Peter, alleen is het meestal op het nieuws als het te laat is.

Bij dierenmishandeling precies zo, en Peter, jij weet toch ook wel dat een kale papegaai met een natte koude zomer een grote risico heeft om een longontsteking op te lopen. Deze vogels moeten binnen zitten, niet buitenwink ;)
Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-27 - 14:12:18 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Dit gaat niet meer over de Black-faced Lory of te wel de Trichoglossus haemotodus weberi.
Dat je teleurgesteld bent in het standpunt van N.O.P, begrijp ik maar al te goed.
Maar een duidelijk nee van hun zijde, hoe moeilijk het ook is, zeker met de passie die je in je hebt betreffende deze vogelsoort, zul je toch moeten accepteren.
Had toch de weg gekozen van persoonlijk overleg, wie weet waar je dat gebracht had.

ps:

Gert ik gun je deze lorie van harte hoor, weet zeker dat hij/zij bij jouw op zijn plaats zou zijn.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-27 - 15:26:00 send message to dooren

Ik heb ook die weg gekozen, maar na 3x bellen met de manager geloof ik het ook wel.
R.G. ken me ook, maar hij als loriliefhebber zal misschien ook wel een belang hebben hierin, erg slim handelen vond ik hem ook niet. (maar goed, wie baas is bakt koek).

Mij is altijd geleerd om soorten te beschermen en te behouden. Ik gaf zelfs in het verleden gratis vogels weg als ik wist dat ergens anders behoefte was om een bepaalt soort te behouden.

Door deze hardnekkig houding maakt het NOP zich echt niet gelieft onder serieuze liefhebbers, welke soortbehoud hoog in het vaandel hebben. Erger meer en meer mensen zullen zich afkeren van het NOP, zodat het averechts gaat werken.

Kan me dan ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is van het NOP.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-27 - 16:38:43 send message to Niltava

quote
Het schudden van de eieren word wel degelijk gedaan aldus een medewerkster van het nop.

Dan moet men harder schudden, er zijn toch werkelijk jonge dieren te zien. Ook het binnenhalen voor behoud van de zwarte kakatoes lijkt me weinig zinvol als men de eieren schudt.

quote
Maar als ik deze discussie volg en ik zou het onderwerp ervan zijn zou ik ook niet reageren.

Men zou een statement kunnen geven, hoeft geen discussie te zijn.

quote
Maar deze discussie is meer op een verdachtmakerij uitgelopen en waar emoties meer een rol spelen dan feiten.

Volgens mij zijn hier alleen nog maar feiten weergegeven.
Emotie is er bij, maar wel gebaseerd op feiten.
(weigering is een feit, zelf wel kweken is een feit, doelstelling is een feit(staat op de website), verkoop van dieren is een feit etc)
Het enige gissen is de reden van de weigering.

Denk ook dat de meeste mensen nog steeds positief zijn, alleen lijkt het erop dat het park in een spagaat zit.
Misschien is men er zelf nog niet uit.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-08-27 - 16:44:42 send message to kakatoe

alleen met die vogels word gekweekt die zijn vrijgegeven door de aid word gekweekt volgens die medewerkster


reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-08-28 - 13:27:17 send message to reijnenfr

gert zou hetty van de horst niks voor je kunnen doen wellicht kan zij de starre houding van het n.o.p. kunnen doorbreken
ik heb dit topic gevolgt en er zijn waarschijnlijk sommige liefhebbers die belang hebben in het n.o.p. maar dan toch het kan toch niet zo zijn dat het n.o.p. deze zeldzame lori geen 2e kans wil geven (vindt ik belachelijk)
en inderdaad waarom reageert het n.o.p. niet er zal wel een hoop zaken niet juist zijn zoals ik lees in dit topic tuurlijk er zijn mensen die goede ervaring hebben met het n.o.p. maar die mensen zullen toch ook in het diepst van hun hart weten hoe belangrijk het is een een uitstervende soort te beschermen en door deze stugge en starre houding van het n.o.p. heb ik in die stichting vooraan mijn twiifels




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede