Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > N.O.P. voert een dom beleid voor bedreigde vogelsoorten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-30 - 14:17:26 send message to ParkietenPeter

Tot nu toe nog geen reactie mogen ontvangen. Vandaag heb ik he nogmaals hierom verzocht;
quote
Beste mensen,

23 augustus jl. stuurde ik u een e-mail waarin ik u opmerkzaam maakte op een discussie op VogelArena aangaande beschuldigingen naar het N.O.P. toe.
Ik verzocht u als moderator van deze discussiesite over kromsnavels, om een reactie.
Mede gezien de integriteit van het N.O.P. sterk in twijfel getrokken word in deze discussie.

Gaandeweg deze discussie werd de twijfel alleen maar groter omdat er van diverse melders een soortgelijk bericht kwam. En doordat er totaal geen reactie uwerzijds kwam.

Bij deze wil ik u nogmaals dringend vragen voor een reactie.
Dit omdat ik het mij niet kan voorstellen dat de stichting NOP het niet zomaar voorbij laat gaan dat er zo negatief over hen gesproken wordt.

Daarbij komt nog dat het hier om doorgewinterde liefhebbers gaat die met hart en ziel met hun hobby bezig zijn. Mensen die tot nu toe nog een hoge dunk van het NOP hebben.
Ik ben bang dat dit vertrouwen door uw opstelling zeker niet gesterkt zal worden, eerder geschaad.

Ik hoop dat NOP toch wilt reageren op een discussie die onder de leden van VogelArena gevoerd wordt. ik ben ervan overtuigd dat dit het beeld van het NOP zeker ten goede zal komen.

Dit mail heb ik volledigheidshalve toegevoegd aan de discussie.

Wij wachten met spanning uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groeten
Peter Erven


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-08-30 - 15:00:14 send message to djenco

Volgens >Formum>laatste forum berichten> is de laatste post van ParkietenPeter. Als ik kijk zie ik echter reijnenfr als laatste post??? Hoe kan dit? Ik heb dit bij andere topics ook al eens gezien.

Groeten Dirk Jan


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-08-30 - 15:00:50 send message to djenco

Hé, en nu ikzelf gepost heb zie ik het bericht van parkietenpeter wel???


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-30 - 16:06:05 send message to ParkietenPeter

Lag het toch niet aan mij. Moet Jan heen kijken als hij terug is. wink ;)


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-08-30 - 17:08:15 send message to MADDAD

Beste Ls
naar een paar dagen niet op vogelarena geweest te zijn zie ik dat ik een heel leuk topic bijna gemist heb over het n.o.p.
ik kan daar ook over vertellen want ik ben daar werkzaam geweest( heb het al in meerdere eerdere topic en in de chatroom verklaard),niet voor lange tijd (gelukkig) want ik zag daar dingen die in mijn ogen absoluut niet door de beugel ging maar ik moest daar aan mee doen was een onderdeel van een curssus die ik volgde ,zodat ik daar als vrijwilliger ging werken en het was bij papegaaien dus werd er zeker slimmer van (dacht ik).ik ga niet alles weer zitten vertellen maar veel van de vorige verhalen in dit topic is waar,en het verhaal in het duits kan goed kloppen want ik heb ook meerdere van zulke dingen gezien.en het is daar èèn grote commerciele kwekerij.ze werken uitsluitend met vrijwillegers of iemand met taakstraf die dus weinnig verstand van de papegaaien wereld hebben en die ze nog alles wijs kunnen maken,die doen ook niks meer als bakje leeg poetsen en bakje vol. en die er wel verstand van hebben zijn in vaste dienst dus zeggen niks.maar denk nou eens zelf na,ruim 2000 vogels ik denk tussen de 50 en 70 % zit per koppel word vollop broedgelegenheid gegeven en voedingen worden aangepast veel eigeel(dat doen ze omdat ze eieren schudden leuk vinden HAHA en daar komen geen jongen uit HAHA je blijft lachen.
parkietenpeter ik hoop dat ik niet te ver ga maar ik kan dit beamen want ik heb het gezien en meer.en ik denk dat ze niet reageren omdat ze al die vragen niet kunnen beantwoorden tegenover hobbykwekers omdat ze die niet alles kunnen wijsmaken.

Groetjes John


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-30 - 21:44:23 send message to ParkietenPeter

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met dhr. E. Goedhart, hoofd verzorging/manager van het NOP;

quote
dhr. Goedhart gaf direct al aan dat het niet binnen hun intentie ligt om inhoudelijk op dit topic te reageren. Hij had "de eerste pagina gelezen en voor de rest er doorheen gefietst".
Ik mocht wel alle vragen stellen waar hij op wilde antwoorden, dit lag niet in mijn bedoeling, ik wilde hem proberen te overtuigen dat het gunstiger was om zelf te reageren.

Gaandeweg mijn gesprek gaf hij wel diverse dingen aan die verder ook te lezen zijn op hun pagina en waar in dit topic ook al de conclusie uit getrokken kon worden/(werd).

Van het eerste punt gaf hij wel aan dat het verschil tussen afgeven van vogels gelegen ligt in het feit waar de vogel vandaan komt; komt de vogel van een inbeslagname o.i.d. en kunnen zij er niets mee doen, mag deze afgegeven worden aan liefhebbende kwekers of anderszins. De vogel wordt dan a.h.w. in pacht gegeven en blijft eigendom van het park.
Komt de vogel echter van een particulier, zoals het geval is met de weberlori, moet de belofte gedaan worden de vogel tot haar levenseinde in het park te huisvesten, dit is statutair en schriftelijk vastgelegd.
(Wel ging er een compliment naar dhr. van Dooren, hij is een groot lori-man)

Voor wat het kweken betreft: Er is dit jaar met maar zo'n 5-tal koppels kweekresultaat geboekt. Kweken moeten zij vanwege het feit dat ze een dierentuinen-vergunning nodig hebben om bezoekers te mogen ontvangen. Hierin is tevens geregeld dat zij op verzoek van andere dierentuinen en de overheid dieren ter kweek aan moeten bieden. Dit vereist schijnbaar het kweekprogramma EEP waarin dierentuinen opgenomen zijn.

Verder wilde hij na enig aandringen wel een stukje schrijven op de pagina van "vrienden van NOP"(?), welke ook hier gepubliceerd kon worden.

De hoofdtoon van het gesprek echter was dat zij op dit soort discussie's cq. aan de kaak stellen niet meer reageren,

"Wat we ook schrijven we doen het toch nooit goed." aldus dhr. E. Goedhart.


Mocht ik het stukje van hem ontvangen zal ik dit hier toevoegen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-30 - 22:27:13 send message to Jacqueline

happy :)

Voor wat het waard is, een pak van mijn hart.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-30 - 22:57:22 send message to dooren

Toch jammer dat een vogel zich niet bij zijn eigensoort kan voegen om voort te planten en bij te dragen aan het uitsterven in avicultuur en wellicht in de toekomst in de natuur.

Het zou toch een kleine moeite zijn geweest de eigenaar te vragen of hiertegen bezwaar was.

Ik heb ook het gevoel dat sommige kwekers belang hebben bij het NOP beleidsad :(

Het NOP zorgt er immers voor dat de markt niet verzadigd wordt door papegaaien en afzet dus door kwekers gewoon kan doorgaan. Ook de import vaart wel met dit beleidsad :(

Veel geld in de vogelwereld is een lelijk iets, het vertroebeld helder denken.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-08-30 - 23:13:45 send message to Hawkeye_NL

quote
komt de vogel van een inbeslagname o.i.d. en kunnen zij er niets mee doen, mag deze afgegeven worden aan liefhebbende kwekers of anderszins. De vogel wordt dan a.h.w. in pacht gegeven en blijft eigendom van het park.

Dit is dus één van de punten die ik al had vermeld maar waarvan werd gezecht dat dit absoluut niet waar was. Hetzelfde geld dus voor het verhaal rond het kweken. Het NOP claimt in haar beleid niet te kweken en alle eieren te schudden, nu er een stuk commotie over dit heerst komt de uitspraak dat ze verplicht zijn te kweken!
quote
Voor wat het kweken betreft: Er is dit jaar met maar zo'n 5-tal koppels kweekresultaat geboekt. Kweken moeten zij vanwege het feit dat ze een dierentuinen-vergunning nodig hebben om bezoekers te mogen ontvangen. Hierin is tevens geregeld dat zij op verzoek van andere dierentuinen en de overheid dieren ter kweek aan moeten bieden. Dit vereist schijnbaar het kweekprogramma EEP waarin dierentuinen opgenomen zijn.


Misschien is het de hoogste tijd dat het NOP niet alleen het uiterlijk van haar site aanpast (welke overigens heel mooi is geworden!) maar moet men daar ook de inhoud van de teksten en het beleid duidelijk aanpassen. Dan zijn er een stuk minder onduidelijkheden en hebben de mensen eromheen (zoals ikzelf) geen vraagtekens meer.

Erwin


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-30 - 23:21:45 send message to Daniel

Ik moet eerlijk bekennen dat hoewel een aantal vragen beantwoord zijn er voor mij nog heel veel twijfels zijn en er nog steeds geen sprake is van transparantie en nog veel onduidelijk is.

Zo hebben bijna alle dierentuinen in Nederland een lijst met deze maand: geboren-gestorven-aangekomen-vertrokken (inclusief aangeven behoort tot EEP enz) wat een hoop discussie rond NOP zou kunnen weghalen. (wel niet kweken enz enz)

Daarnaast blijft er de discussie: hoe gaan ze met hun dieren om.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-31 - 00:00:57 send message to Jacqueline

happy :)

Natuurlijk zal er best eens iets gebeuren wat echt niet door de beugel kan.
Maar toch blijf ik achter deze stichting staan, en niet zoals gememoreerd, omdat ze zorgen dat de markt niet verzadigd raakt.
Maar juist omdat vele het lot bespaard blijft om bij een of andere handelaar terecht te komen.
Vind dat er veel te eenvoudig aan voorbij gegaan word, dat daar zeker ook vogels afgegeven worden die niet tot de kale kippetjes groep behoren.
Voor ons is het echt jaren geleden dat we op een beurs of iets dergelijks zijn geweest, maar de beelden staan nog vers op ons netvlies.
Dat er nu een alternatief is, voor oma's/opa's of eender wie zijn huiskamervogel is enkel te prijzen.
Zeker er zal het nodige moeten verbeteren, dat is hier wel te lezen, maar daar kan aan gewerkt worden, nee moet aan gewerkt worden.
Het is er nu, laten we stoppen met afkraken, maar positieve invloed uit oefenen om tot daadwerkelijke verbeteringen te komen.
En mocht u tijdens een bezoek iets zien of zelfs op video hebben, ga direkt naar de leiding van deze stichting en eis dat ze er wat aan doen.
Rammel aan deuren die in eerste instantie gesloten LIJKEN.

Sentimenteel, hmmm ik weet het niet.
Maar zou U, de stem van U overleden opa of oma op een of meerdere beursen willen horen, omdat hun papegaai aan een handelaar is meegegeven voor een paar dooie eurotjes.
En de papegaai maar moet afwachten wat hem te wachten staat, een vogel die in liefde is aangekocht, die jaren voor plezier/afleiding heeft gezorgd, is nu overgeleverd aan de haaien, die elke beurs afstruinen, om maar voor zo weinig mogelijk handel te vergaren.
Sorry, maar dat hebben we genoeg gezien.


wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-31 - 09:33:12 send message to Niltava

Hawkeye, ik heb bewijs gezien dat ze dieren niet alleen in pacht afgeven.
Dus verhaal klopt niet helemaal.
Verder vraag ik me af of je echt moet kweken om bezoekers te mogen ontvangen(zijn toch ook andere opvangcentra die dat niet doen, of een andere vergunning, ontheffing??
En als je moet kweken dan toch gewoon 1 koppel?

Peter begrijp ik dat er voor jou twee soorten papegaaien zijn?
Met de hand opgekweekte die naar een (huiskamer)eigenaar gaan en daar na wellicht naar het NOP en de kweekkoppels/eenlingen die wel doorverkocht mogen worden??


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-31 - 09:58:09 send message to Daniel

Heb het dierentuinbesluit even opgezocht bij het Ministerie LNV:

En in verband met dit vergunningstelsel is het NOP verplicht om deel te nemen aan de kweekprogramma's zoals het EEP. (dit geven ze ook aan op hun website dat ze dit doen)

Verder iedere instelling die minimaal 10 exotische diersoorten bezit en minimaal 7 dagen per jaar open is voor publiek is verplicht om zo n vergunning te hebben.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-31 - 10:14:08 send message to Jacqueline

happy :)

Ik denk dat je een hele grote inschattings fout maakt.
Wij, zijn voor alle vogels van groot tot klein gelijk gestemd.
Vind het prachtig dat een persoon even drie koppels met Hyacinten af gaat geven bij het N.O.P.
Vind het schitterend dat iemand zijn bestand vrijwaard van de handel en afgeeft bij het N.O.P.
Vind het meer dan formidabel, dat kinderen van een overledenen besluiten om ook Jako een fijn plekje te geven.
Behoed U vogels voor de HAAIEN.

wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-31 - 10:22:11 send message to Niltava

Maar je verkoopt toch zelf ook kweekkoppels, geef je ook niet af??
Waarom moeten anderen dat wel doen??
Overigens denk dat niet elke handelaar hetzelfde is en dat vogels bij handelaren weg beslist geen slecht plekje hoeven te krijgen.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede