Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Nog 1x over Chica.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-18 - 01:50:54 send message to Jacqueline

happy :)

Gevonden.

Dit verschilt per vogel. Maar de papvoeding is erg belangrijk voor nu en de toekomst. Een gezonde baby wordt een gezonde volwassen vogel. Ze stribbelen soms tegen maar ze moeten eten. Rond de negen weken gebeurt er opeens veel. De edels vliegen uit en ik zet vers water, zaad en de kiezel(grit) in de kooi. Ik weet dat ze bij het uitvliegen 10% gewicht kunnen verliezen. Geen paniek: dit is normaal. Dit komt allemaal weer goed als de vogels de voeding en beweging kunnen combineren. De jonge Edels gaan spelen met het voer. Maar het blijft opletten. Ik merk dat ze niet “echt” eten. Ze krijgen minder trek in de pap. Toch blijf ik proberen twee voedingen aan te houden en de vogel regelmatig te wegen: twee keer per week. Totdat ik denk zeker te weten dat ze ook werkelijk zaden eten.


Kijk op

http://www.pakara.nl/artikelen/kweek/2002_02_dagboek_van_kweker.html

En voor nu weltrusten.

wink ;)
Peter.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-18 - 01:55:45 send message to Chica

Dank peter, je hebt me goed gehopen.
Ik zal de maagkiezel maar bij het zaad mengen en zien wat er gebeurd, de pap blijf ik op 2x daags voeren voorlopig totdat ik zeker ben dat ze daadwerkelijk zaad eet. Ik zal ook de groente\fruit in kleinere porties neerzetten en weer zoveel mogelijk verschillende proberen.
Ik houd jullie op de hoogte,
Mvg, Ron


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-18 - 02:01:45 send message to Jacqueline

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

happy :)

Geen dank hoor graag gedaan.
Neem eens contact op met deze kweker, is zeker niet de eerste de beste.

happy :)
Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-18 - 02:06:41 send message to oranjekuif

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Had bovenstaand e nog niet gelezen(gekruist)dus mijn reactie nu overbodig! MVG Rene


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-18 - 02:37:37 send message to Chica

Ik denk dat ik wel de juiste verhouding met mijn vogels heb, ik doe alles wat er in mijn vermogen ligt om de vogel goed te huisvesten, te betrekken bij bv douchen, laat haar luchten op mooie dagen. Ze is bijzonder alert op alles en ze vind het wel fijn in onze familie, dit merk ik duidelijk in haar gedrag, vertrouwen en aanhankelijkheid. Het enige hangijzer is het voeren, 10 weken is dat niet te jong om naar 1 pap voeding te gaan? Ze krijgt s'morgens vroeg een voeding en sávonds laat de tweede voor de nacht. Ze "rommelt" wat met haar zaadmix maar duidelijk eten denk ik niet. Van de gierst eet ze dus duidelijk wel. fruit en groenten nog steeds niet. Ik zal haar kiezel aanbieden en zien wat dat doet (als ze het binnenkrijgt).
Zeker weten dat ze terug moet naar 1 voeding??
Het is namelijk de familie de Moor waar peter mij naar verwijst die stellen dat 2 pap voedingen zeker nog nodig zijn met 10 weken en na 2 weken daarna proberen er 1 te laten vervallen. Wel vreemd dat sandra mij verteld dat edels geen maagkiezel nodig hebben tot een leeftijd van 6 maanden en in hun stukje dat peter post ze idd kiezel aanbieden zodra er zaad word gegeven...ik zal haar nogmaals eens vragen, misschien een typefout of elkaar verkeerd begrijpen. Alvast bedankt voor de hulp, ik houd jullie op de hoogte,
Mvg, Ron


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-18 - 02:55:57 send message to oranjekuif

De p.S was algemeen bedoeld ,op verder bovenstaande reacties

Als het je meer gerust steld ga er ergens tussen inzitten,of hou het voer systeem van de moor aan,kan in ieder geval geen kwaad om nog 2 maal te voeren,duurt het alleen iets langer tot volledig zelfstandig .succes mvg rene



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-18 - 07:16:20 send message to jani

hallo
Als het om een jonge vogel met nog papvoeding gaat zou ik mij zeker geen zorgen maken.
Het jonge dier moet immers nog de zaden leren pellen en ongepelde zaden verteren niet vandaar dat een vogel de meeste zaden peld, het zaaddoosje waar het eigenlijke zaad inzit is heel moeilijk tot onverteerbaar ter bescherming van de zaden waardoor de zaden langer overleven.
Het kan nu zijn dat dit jonge dier in alle gretigheid de trosgierst niet allemaal heeft gepeld vandaar de onverteerde zaden in de mest.
Over grit en kiezel zou ik willen zeggen, zeker niet onthouden maar wel met mate verstekken zodat ze niet tewerkgaan als met de trosgierst
daar de grit anders de maaguitgang of darmverstopping kan veroorzaken.
Groeten Jan


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-18 - 11:10:01 send message to Hawkeye_nl

Chika,

Als ze de twee voedingen niet graag neemt dan kun je het aanmaken met fruit.
Ik geef mijn bilbo (7 wkn 6 dgn) nu 3 tot 4 maal daags eten (soms weigert hij een voeding) 1 maal daags doe ik een appel en een manderijn in een bakje en pureer dat met de staafmixer. Ik mix het dan 50-50 met de voeding. Maak het geheel op temperatuur en hij eet de spuit binnen notime leeg. Ook mijn grijze (8 wkn 1 dag) laat soms een voeding staan. Maar de voeding met het fruit erdoor slaan ze nooit over. razz :p

Nog even de gewichten. Toen ik mijn bilbo in huis haalde was hij net 420 gram. 1 week later 460 gram en nu 546 gram.

Het fruit dat ik elke dag aanbied is wel in hele kleine stukjes gesneden zodat ze het makkelijker kunnen opnemen. De trosgierst is favoriet. Zaad geef ik nog niet en maagkiezel dus ook niet.

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-18 - 12:19:25 send message to natasja

mijn edel Kicah kreeg met tien weken ook nog 2 voedingen maar ging ook erg slecht over op het zaadmengsel , ik heb de zaden toen met wat brinta gemengd tot een klontenpapje en zo gegeven en bij Kicah werkte dat erg goed , wellicht dat dat bij jouw edel ook beter wil lukken.

ze heeft dit overigens van mij nog lange tijd gekregen als extraatje
als je edel niet teveel verknoeit aan zaadmengsel dan kan je het wellicht wegen om te kijken of ze er nu wel of niet van eet.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-18 - 12:24:37 send message to Chica

Ik snap er nu geen reet meer van....als ik lees dat hawkeye zijn jonge edel nu al 500+ weegt en mijn vogel net 350 gram dan is dat een te groot verschil....
Ze eet de 2 pap voedingen nu al een weekje perfect, 2x 40 ml gaat er als "pap"in.
Ik krijg de engste ziektes nu voorgeschotelt..KDS, kliermaag syndroom of PDD.
Als het deze ziekten zouden zijn dan ben ik dus mijn vogel kwijt.. sad :(
Wie kan mij helpen aan meer materiaal over deze aandoeningen? Ik ga zelf ook het internet op om zoveel mogelijk te vinden maar als iemand al iets weet en misschien zelfs een advies\goede raad heeft wat ik nu perse wel en perse niet moet doen dan heeel graag.
Ik ga de beukensnippers weghalen en alleen wat krant om de ontlating beter in de gaten te houden.
Ik houd julie op de hoogte
Mvg, Ron

PS: Iemand ervaring met een goeie vogelarts in amsterdam en omstreken??


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-18 - 12:46:25 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

chika, als je een keer behoefde hebt om telefonisch met iemand over je vogel te praten dan mag je mij altijd bellen.

Erwin


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-12-18 - 12:49:28 send message to wiechmann

gewicht vogels kan verschillen ik had 2 ara baby's de grootste woog bij 2 weken 450 gram en zijn zusje woog 2oo gram wat een verschil van het zelfde nest na 9 weken de groote 1220 gram de kleine 710 gram een verschil van groote hoe word dat verklaard


karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-12-18 - 14:54:02 send message to karel

quote
PS: Iemand ervaring met een goeie vogelarts in amsterdam en omstreken??


Ik heb goede ervaringen met Gerdt Theel in Naarden. zie:
http://www.dierenartsnaarden.nl


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-18 - 15:39:26 send message to Chica

Dank erwin!
Ik zal zeker van je aanbod gebruik gaan maken, niks leuker dan over je vogels te praten en waarschijnlijk erg leerzaam voor mij ook nog.
Mvg, Ron


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-19 - 03:32:37 send message to Chica

Hallo allemaal
Ik had hier ook al eens gepost dat chica wat voer opgaf enzo..haar verenkleed was niet echt mooi en ze at erg moeilijk. Nu is dit eruit gekomen na veel overleg met fam de Moor.

hallo Ron,

ik zit je mailtje te lezen over de zaden in de ontlasting.
en ik heb de vorige mailtjes gezien over het verenkleed en pap opgeven.
ik zag dat thiely zei gelijk naar de dierenarts en ze heeft gelijk, maar ik
wil je niet bang maken maar ik vermoed dat het al te laat is.
ik kweek ook met vogels en heb laatst vogels gekocht die dus achteraf besmet
waren met een virus, kliermaag syndroom of PDD.
dit virus heeft een mega gat geslagen in mijn vogelbestand, en ik ben dus al
mijn edels kwijt inclusief mijn tamme huiskamervrind billy de edel
ik weet niet waar je de vogel vandaan hebt, maar er zijn dus blijkbaar
kwekers die jonge vogels met dit virus verkopen, even voor de duidelijkheid
, dit virus is niet zichtbaar en niet op te testen, maar is dus ooit wel
uitgebroken bij die kweker en heeft dus nu gezonduitziende dragers waar hij
mee kweekt. ik hoop voor jou dat ik er helemaal naast zit, maar zoniet, deze
kwekers moeten gestopt worden want deze ellende breid zich alleen maar uit
en kan iedere liefhebber treffen. gaarne krijg ik van jou een reactie
hierover en misschien van andere ook wel
sterkte en groeten.

Dit is een inzending van een ander kweker welke hetzelfde lot is getroffen...maandag ga ik direct naar de dierenarts en hoop dat chica er mee wegkomt...moraal hiervan, neem je vogel niet voor gewoontjes, er kan ineens erg veel gebeuren en het is zo snel gedaan als het begonnen is!!
Komen deze verschijnselen je bekend voor en weet je wie de kweker is waarschuw deze dan en behoed andere vogels hetzelfde lot!!
Groeten, Ron




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede