Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Nog 1x over Chica.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 18:21:25 send message to Jacqueline

sad :(

Oranjekuif.

Door: Namens de WBV, drs. J. Hooimeijer

Ik ken deze man niet persoonlijk, kan dan ook geen oordeel geven over hem.
Maar alle onderzoeksresultaten komen niet van zijn hand, hij maakt ze openbaar als zijnde een lid van deze werkgroep.

Gedegen onderzoeksresultaten van gerenomeerde onderzoekcentra's.
Geven aan dat het droevig gesteld is met de avicultuur.

Als dit werkelijk doorzet, hoever zijn we al.???
Dan zie ik schrikbeelden op me afkomen, zoals we ze gezien hebben op tv met de varkens,koeien,kippen.
Alles binnen een straal van x aantal kilometers geruimd, goed of slecht.
Als er een virus afkomstig vanuit de avicultuur overslaat naar bv een kippenfarm, dan heb je de poppen aan het dansen, het is bekend dat virussen muteren en zich geschikt kunnen maken voor een andere gastheer dan waar ze tot ontwikkeling kwamen, kippengriep deed het met een nieuwe gastheer, DE MENS.

Het is een kwestie van tijd, dat er op regeringsniveau hier wetgeving voor gaat komen, en het schrikbeeld waarheid gaat worden.

sad :(
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-19 - 19:14:57 send message to johanblok

Risico's dienen in de eerste plaats met kennis ingeschat te worden. Het laatste stukje suggereert dat alle virussen muteren en overslaan van dier op mens zoals griepvirussen. Dit is geenzins het geval.

Vrijwel alleen het griepvirus muteert zeer vaak en in gevaarlijke vorm en gaat bovendien redelijk gemakkelijk over van dier op mens. Voor de meeste virussen is dit geenzins het geval.

Het ruimen in wijde omtrek heeft natuurlijk alleen zin als het virus zich gemakkelijk via de lucht kan verspreiden, hetgeen voor veel virussen niet of nauwelijks het geval is.

Kennis van zaken is belangrijker dan paniek zaaien. Uit kennis van zaken ontstaat mijns inziens de volgende houding:
- mijden van verzamelpunten
- zeer voorzichtige aankoop
- desgewenst testen op virussen, maar dit zegt alleen iets op het moment van afname van de monsters en in het geval van PBFD bestaat zekerheid zelfs dan nog niet.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 19:18:45 send message to oranjekuif

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Reactie op Peter:

Ik ben bang dat je hier in gelijk hebt,wat ik in andere topics al gezegd heb,niet de manier waarop wij over onze hobby discusseren (positief of negatief) zal bepalend zijn voor wetgevers ,maar het economisch belang van de pluimveesector gaat er voor zorgen dat de hobby (import/export)in exotische dieren ontmoedigt gaat worden(met als reden overdraagbaarheid van virussen)

P.S Reactie op Johan,Wat betrefd PFBD virus denk ik dat je gelijk hebt maar hoeveel mensen weten dit of willen dit weten.(trouwens PFBD virus muteerd ook)
Huidige tendens(zelfs verkoop techniek) is:ze zijn getest dus het is goed.
Maar niemand durft met zekerheden te komen:geen Dierenartsen,Geen Labs,en geen Universiteiten
Reden: Waarschijnlijk niet voldoende onderzoek,omdat niet(financieel) intressant genoeg is!
Hoe zit het met betrouwbaarheid van andere virusdetecties?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 19:29:30 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Natuurlijk heb je gelijk dat op de punten die je noemt, als leidraad gebruikt, we doen vanaf het beginstadium niet anders.
Maar is je buurman die wat verder in de straat woont daar ook van doordrongen.
En onderschatten is een van de grootste zwakheden van de mens, toch zeker als het moeder natuur betreft.
Door de eeuwen heen heeft ze ons als mensheid al voor hele raadsels gesteld, die zelfs nu nog onoplosbaar blijken.
Voorzorgsmaatrelen werken alleen als vele zoniet alle daar aan meewerken.

Het voorbeeld van het kippenvirus, was als voorbeeld gesteld, niet als vastgegeven dat alle virussen dit kunnen.
Wat wel geld voor de papegaaien ziekte, als mens kun je er zelfs aan sterven.

wink ;)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-19 - 20:52:48 send message to johanblok

Inderdaad is het van belang dat iedereen aan deze voorzorgsmaatregelen meedoet. Dit kan echter deels opgelegd worden door het verbieden van vogelmarkten en handel in met name babypapegaaien (beide de belangrijkste verzamelpunten waar ziekten verspreid worden), maar ik wil hierover (misschien mijn stokpaardje) geen nieuwe discussie starten.

Ik weet niet of het van de kant van de regering inderdaad zo'n vaart loopt ten aanzien van onze hobby met betrekking tot virussen aangezien de papegaaiensoorten tot nu toe niet of nauwelijks gekoppeld zijn aan virussen die onder het pluimvee heersen. Tot nu zijn maatregelen altijd beperkt gebleven tot pluimvee, ik betwijfel of dat ooit wordt uitgebreid tot alle soorten gevogelte om de eenvoudige reden dat het geringe aantal papegaaien in buitenvoliere nu eenmaal nauwelijks tot niets kan bijdragen aan verspreiding van virussen naar commercieel pluimvee. Maar misschien ben ik te optimistisch over onze beleidsmakers...


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2004-12-19 - 21:11:05 send message to duif5

Het PBFD-virus is in verschillende varianten/mutaties aangetroffen bij parkieten, papegaaien, kaketoes, lories, zangvogels, duiven/tortels, tamme ganzen. shocked 8O Het is dus wel degelijk steeds aan het muteren.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 21:13:43 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

1 reden voor overheid:NCD=Newcastle Disease(pseudovogelpest)Gevreesde virusziekte bij pluimvee,deze ziekte is ook geconstateerd bij roofvogels,uilen,duiven en geimporteerde papagaaien.
Rede 2;er hoefd geen gegronde rede te zijn,hoeveel dieren zijn er met de vogelpest nutteloos geruimd?


p.S Duif 5 weet je dat zeker wat PBFD betrefd,zangvogels,duiven en ganzen (hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord)wel over verspreiding van vogelpest ivm die vogelsoorten.
Dit zou wel een heel kwalijke zaak zijn!


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2004-12-19 - 21:33:10 send message to duif5

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zijn dus meer sites waarin het staat. Heb even wat gekopieerd;
Psittacine beak and feather disease has been documented in more than 40 species of captive and free-ranging Old World psittacine birds (cockatoos, African grey parrots, Eclectus parrots, lovebirds and budgerigars) as well as several species of New World Psittaciformes (Amazon parrots, macaws and pionus). Viruses related to the PBFD virus have been reported in pigeons, Senegal doves, canaries, finches, geese, southern black-backed gulls, ostriches, pigs, chickens and humans.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-12-19 - 22:19:22 send message to dooren

Wel is het zo, dat PBFD niet alleen in onze volieres voorkomen maar ook in het wild.
Door australische ontdekkingsreizigers werd reeks melding gemaakt in rond 1900 over abnormale veerverlies e.d. van kaketoes. Ongeveer 20% van het in het wild levende geelkuifkaketoes hebben PBDF. Een zwerm van 120 vogels werd gereduceerd in 9 maanden naar 20 vogels. De meeste van deze vogels werd de diagnose gesteld PBFD. Bij een zwerm van 20 penanten was de helft besmet. Een stijging van PBFD was merkbaar aan het einde van het broedseizoen in gevangenschap en in het wild.

Het virus verspreid zich zeer gemakkelijk, bv. via veerstof omdat het erg licht is, en zo via haren, kleren e.d. Het verzamelen van jonge papegaaien voor handopfok is zeer gevaarlijk, een PBFD geval en de rest kan het schudden. Jonge vogels waarvan het immuumsysteem niet op volle sterkte is zijn dus extra kwetsbaar. Jonge vogels van ouders welke "gemolken" worden zijn nog meer extra kwetsbaar, zeker omdat semi broodkwekers dit met meerdere koppels doen en veel aanloop hebben van derden, dus extra risico.

Het toelaten van bezoekers die dus op een dag vele andere liefhebbers e.d. bezoeken en jouw ook vereren met een bezoekje kan dus ook gemakkelijk fataal zijn.

Mensen die perse een huiskamervogel willen aanschaffen doen dit het beste als de vogel volledig zelfstandig is en goed kan vliegen. Hierdoor is de kans dat men een PBFD papegaai koopt een stuk kleiner. (alhoewel ik kan begrijpen dat als men het jong met de handgrootbrengt wel een persoonlijke band schept)

Groet gert


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 22:44:28 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

bedankt voor je antwoord,het steld me in ieder geval iets gerust dat het niet precies om hetzelfde virus gaat maar een ,,famillielid,,(ander circovirus)
Maar het blijft natuurlijk allemaal eng!


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-20 - 06:43:59 send message to jani

Dooren ik ben blij dat je het hier zelf verkondigd dat je een huiskamervogel maar zou mogen kopen als hij volledig zelfstandig is en dus de kans op ziektes dan veel kleiner is.
Dat verzamelpunten van niet zelfstandige jongen ziekte verspreiders zouden zijn spreekt u daarmee zelf tegen.
Als er een virus bij niet volwassen vogels komt is dit voor die dieren in 1a2 weken fataal en zullen zij dan ook niet meer in de handel komen waardoor ze de ziektes niet kunnen verspeiden.
Dus om te stellen dat dit de boosdoeners zijn zou ik maar vlug vergeten want wie zoeits doet zal er alles aandoen om geen zieke dieren toetelaten in zijn accomodatie en sluipt er toch een binnen dan sterft over het algemeen het hele aantal en zal daardoor de ziekte niet verder zetten.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-20 - 07:54:40 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

helaas zijn niet alle zieke vogels te herkennen,en zeker de dragers niet!
Je Zegt;In het ,,algemeen,,gaan alle jongen dan dood(het gaat nu juist om de jongen die niet dood gaan,en het virus blijven verspreiden)
En als de jongen dood zijn is het virus op de verzamelplaats hiermee nog niet verdwenen.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-20 - 08:06:55 send message to jani

Als deze besmette jongen door de ouders groot gebracht worden komen ook zij in de handel en besmetten oudere vogels die meer kans hebben om enkel dragers te worden.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-20 - 12:34:53 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De besmette jongen zijn altijd een probleem,het gaat juist om de niet besmette jongen die op verzamelplaatsen,besmet raken .(dus vergroot risico)
Geldt ook voor markten,ETC


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-20 - 18:55:53 send message to Chica

Hoi
Even een update over chica, haar uitwerpselen zijn schoon van bacterien\schimmels happy :)
Ze heeft wel een beetje een groeiachterstand maar die is wel verklaarbaar door haar slechte eten wat ze een tijdje deed.
Ik voer haar nu Harrisons Hihg Potency Chaol pellets en maal die tot pap en hiervan zou ze direct meer van moeten aankomen in gewicht. Blijft dat uit dan is het advies om naar Utrecht te gaan voor een uitgebreid onderzoek.
Dus afwachten of zu nu wat beter gaat dan tot nu toe. Ik houd jullie op de hoogte,
Grt, Ron




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 111 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede