Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Nog 1x over Chica.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 08:20:28 send message to Jacqueline

sad :(

Ron.

We hopen dat het voor Chica en voor jouw loos alarm zal zijn.

Laat gedegen onderzoek doen ( Utrecht )voordat er stappen worden ondernomen die niet meer omkeerbaar zijn.

Woorden zijn maar woorden, Ron weet dat we met je mee hopen en duimen dat dit toch een goede afloop mag krijgen.

Heel veel sterkte in de komende dagen.

Peter & Jacqueline.




oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 10:48:49 send message to oranjekuif

Ron,

Laat ook een second opinion uitvoeren!
(In Utrecht wordt ook veel onderzoek gedaan door studenten)
Hopelijk is het voor de vogel en jou een combinatie van,onverteerde gierst(vrij normaal,in begin) en een kroponsteking,of schimmel (kijk in keel of echt dieprode kleur heefd of wit/gele stipjes vertoond)
Zet indien mogelijk de vogel warmer tot je meer zekerheid hebt,wat betrefd rede.
Als je de vogel minder pap geeft,braakt ze dan ook ?

Sterkte Rene


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-19 - 10:49:25 send message to natasja

net als ieder ande die jouw verhaal kent kan ik alleen maar voor je hopen dat het loos alarm is , ik wens je veel sterkte toe maandag

natas


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-19 - 13:23:33 send message to Chica

Bedankt mensen..
Ik hoop dat het allemaal meevalt..maar de symptonen zijn toch wel erg duidelijk voor mensen die het al meegemaakt hebben sad :( sad :(
Ik houd jullie op de hoogte.
Mvg, Ron


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2004-12-19 - 13:51:00 send message to Anjolo

Heel veel sterkte Ron,
hoop met jullie dat het meevalt.
Anjolo


bstekel
Website Member
Posts :18

Website Member
2004-12-19 - 16:05:12 send message to bstekel

hallo ron,
ik zie dat je ook hier bent, en niet alleen op edelpapegaaien forum, ik zag ook dat het stuk van mij hierheen was gekopieerd.
het verbaast me dat jou vraagstelling zoveel reakties te weeg hebben gebracht over wel of niet pellets, ik denk dat men daar nooit over uitgesproken raakt, want een ieder doet het op zijn manier en terecht, als je een manier hebt gevonden waarop je vogels het goed doen, moet je dat gewoon volhouden.
ik zag dat inmiddels was gebleken dat je edel jonger is als dat je dacht, ik heb ook begrepen dat het houden van vogels , je niet helemaal vreemd is, en dat je diverse koppels amezone hebt of hebt verzorgd. jij moet nu bepalen wat jij denkt het beste is voor jou vogel, kijk wat ie lekker vind en waar hij het goed op doet, en volg dan je eigen gevoel hierin, dat is waarschijnlijk de beste. als het die ziekte is, helpt geen ene manier van voeren hiertegen, ik kan enkel zeggen, toen ik de ziekte had in mijn bestand en op aan raden van dr hooijmeijer overgestapt ben op pellets, en de vogels die dat direkt accepteerde zijn allemaal blijven leven, de vogels die dit niet wilde en op zaad bleven zijn dus uiteindelijk gestorven, is een bevinding en niet op iets wetenschappelijks gebaseerd, is enkel wat mij is opgevallen, want je probeert echt vanalles om ze te redden, wat een ieder je ook voor raad geeft. nogmaals sucses met chica, groet bert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 16:47:45 send message to Jacqueline

happy :)

Ron.

Hier een beschrijving van onderzoeksmogelijkheden.
Schijnt ook in Utrecht te kunnen.

Fluoroscopisch onderzoek naar de peristaltiek (voortschrijdende wormvormige samentrekkingen) van de papegaaienkrop en -klier-maag. Een nieuwe methode als hulp bij het opsporen van PDD?

Tijdens een fluoroscopisch onderzoek gaan de stralen door de patiënt en komen deze op een gevoelige plaat waar een beeldversterker het beeld versterkt en dit weergeeft op een monitor. Er kunnen video opnamen van dit onderzoek gemaakt worden om het later te bekijken en nader te bestuderen. Deze technologie wordt effectief gebruikt in de fysiologische studies om de doorgang van een contrastmiddel te volgen als dit door een gedeelte van het spijsver-teringskanaal gaat van tamme vogels en van enkele roofvogels.

Functio-nele peristaltiek (voortschrijdende wormvormige samentrekkingen), in het bijzonder de complexe samentrekkingen van de maag van de vogel (de krop en de kliermaag), kunnen het best bekeken worden met behulp van deze techniek. Papegaaien zijn van die grootte dat ze in een röntgencontainer geplaatst kunnen worden, zoals een hardboard kist, omdat deze manier de noodzaak van algehele narcose niet nodig maakt. Ook vermijd je de stress van het met de hand vasthouden dat anders nodig is voor de stan-daard röntgen technieken.

Een bedreiging
De afgelopen vijf jaar hebben we een toenemend aantal gevallen bekeken van papegaaien met kliemaagdilatatie (PDD) in Ontario. Hieruit volgt een trend in Noord-Amerika waarin we zien dat deze verraderlijke en verwoestende ziekte één van de grootste bedreigingen vormt voor de vogelwereld. De ziekte wordt gekarakteriseerd door een overheersende mononucleaire cellenfiltratie van het centrale en perifere zenuwstelsel. Vaak hebben deze patiënten een abnormaal hoge peristaltiek en celgroei van de ventriculus ( kliermaag ) en de proven-triculus (krop) die samengaat met een zenuwontste-king van de spierlaag. Onze voorbe-reidende testen van klinische gevallen doen veronderstellen dat er een vroege ontdekking nodig is van de abnormale maagbewegingen zodat die veilig en niet ingrijpend bekeken kunnen worden met behulp van fluoroscopie als een functie test. We hebben slechts één referentie gevonden die beschrijft dat fluorosco-pie gebruikt is als klini-sche techniek bij de papegaai, maar dat was een voorlopige conclusie (4).

Onze onderwerpen:
1) Onderzoek en beschrijving van de beweging van de normale papegaaienkrop en - maag.
2) Bepalen of benzodiazepam/ midazolam enig effect heeft op de beweging van de maag.

Alle onderzoeken werden opgenomen met een SVHS-videorecorder om ze later nog eens te bekijken en te beoordelen. Karakteristieke conclusies achteraf zijn:
1) Aantal malen van samentrekken
2) Tijd voor de doorgang van barium (contrastvloeistof) in de duodenum (twaalfvingeri-ge darm)
3) Bewijs voor maag-darm bewegingen
4) Patronen van spiersamentrekkingen van de krop en maag.

Verdere ontwikkeling
Fluoroscopie omhelst een grote belofte als veilige, niet ingrijpende methode om de functie van de maagbewegingen in de papegaai te bekijken. We verwach-ten een referentie basis van maag bewegingen in de papegaai te ontwikkelen die als standaard kan dienen om de abnormale bewegingen te kunnen beoorde-len. Dit is voor de papegaai nog niet af, maar is wel essentieel voor de ontwik-keling van deze techniek. We willen ook bepalen of het medicijn benzodiaze-pam/midazolam een effect heeft op de maagbewegingen. Het lijkt erop dat vroege ontdekking van abnormale maagbewegingen kan bijdragen tot de diagnose en de behandeling van verschillende papegaaienziektes.

Noot van de redactie
Ook in Nederland wordt (natuurlijk) onderzoek gedaan naar het Kliermaag Dilatatie Syndroom (vaak afgekort tot KDS). Bij de Universiteit van Utrecht, afdeling Pathologie der Bijzondere Dieren van de Faculteit Diergeneeskunde bijvoorbeeld. De exacte oorzaak van KDS of een mogelijke behandeling hiertegen is echter nog niet bekend.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 16:52:09 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Reactie op stuk van Bert,

Het probleem is dan wel dat de vogels,weer andere kunnen besmetten want ze blijven volgens mij wel drager!

p.s misschien zegt dit wel iets over pellet gebruik en de reactie van de spiermaag hierop.
(het is niet de bedoeling om negatieve pellet discussie te beginnen)


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-19 - 17:04:00 send message to Chica

Hallo bert
Je vind het toch niet erg dat ik jou stukje hierheen heb geplakt?
De bedoeling is om andere mensen die misschien problemen hebben te doordringen van de ernstige aandoening KDS en hun kweker hiermee te confronteren. Jou stukje is een perfect voorbeeld van wat er mis gaat als je niet zorgvuldig bent en een vertrouwde kweker neemt wanneer je een Papegaai aanschaft. En idd, dit topic is wel een beetje uit de hand gelopen zoals je al opmerkte happy :)
Chica gaat dan ook net als jij met je vogels hebt gedaan direct over naar pellets, wel kies ik een goed merk nl Harrisons. Daar zit toch nog iets van lange vezels in die de spiermaag een beetje aan de gang houd, als dit averechts werkt zal ik een geperste poeder pellet moeten voeren en de spiermaag ontzien. Afwachten en proberen maar denk ik. Lees mijn laatste post eens op het edelpapegaaien forum, ik persoonlijk denk goed nieuws (duimen maar). Ik laat chica iig morgen aan een vogelarts zien en testen op de diverse ziekten en bacterien etc. Wederom..ik houd jullie op de hoogte happy :)
Groetjes, Ron


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 17:11:52 send message to Jacqueline

sad :(

Recente informatie over kliermaagdilatatie
Zoals bekend is de ziekte die bekend staat onder de naam Kliermaagdilatatie syndroom bij papegaaiachtigen een steeds vaker voorkomende ziekte.
Er is voortdurend kans op sterfte in besmette bestanden. Bovendien gaat ook de verspreiding van de ziekte door omdat vogels vanuit besmette bestanden worden (door)verkocht. Deze verkoop is deels onbewust en deels bewust. Liefhebbers die vogels die ziek zijn en doodgaan niet laten onderzoeken en wel vogels verkopen zijn feitelijk bezig om bewust problemen te verspreiden. Daarnaast zijn er 'liefhebbers' die bewust vogels vanuit besmette bestanden verkopen vanwege de zakelijke belangen. Dat daarbij andere liefhebbers en gezonde vogels worden gedupeerd, blijkt dan geen rol te spelen.

Doorbraak in Amerika
Hoewel er niet aan getwijfeld hoefde te worden aan het gegeven dat het gaat om een besmettelijke ziekte, is er in Amerika een doorbraak bij het onderzoek naar de oorzaak van deze ziekte. Er is een virus gevonden waarvan nu wordt aangenomen dat dit virus de verwekker is van de ziekte. Er is nog veel onderzoek nodig om de vele vragen die er zijn te kunnen beantwoorden.

Test voor levende vogels
Vanuit Amerika is mij medegedeeld dat er nu hard wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een test om de ziekte te kunnen aantonen bij levende dieren. De verwachting is dat deze test binnen een jaar ontwikkeld kan zijn.
Tot op heden was het vrijwel uitsluitend mogelijk om een definitieve diagnose te kunnen stellen nadat de vogel was doodgegaan.
Het grote voordeel van een test bij levende vogels is dat vogels onderzocht kunnen worden als het vermoeden bestaat dat de ziekte aanwezig is. Verder is van groot belang dat de mogelijkheid bestaat om een vogel bij aankoop te kunnen testen om te voorkomen dat deze ziekte in een bestand terecht komt waar het virus nog niet aanwezig is.
Zoals eerder over deze ziekte beschreven vanuit de WBV, in de vogelbladen van september 1994, is het grote probleem dat vogels gedurende meerdere jaren sluimerend besmet kunnen zijn. Gekweekte vogels gaan soms pas na jaren verschijnselen vertonen en gaan dan pas dood. Zoals ook bij andere virusziektes zijn er geen effectieve behandelingen mogelijk en is de preventie het belangrijkste wapen in de strijd.
Nu het virus is gevonden zijn er ook mogelijkheden om eventueel een entstof/vaccin te ontwikkelen. Uiteindelijk zijn vaccins de enige mogelijkheid om een virusziekte te voorkomen en terug te dringen.
Hoewel we vermoedelijk nog meerdere jaren geduld moeten hebben, is het in ieder geval zeer hoopgevend dat het onderzoek in Amerika vordert en dat er daardoor in de toekomst effectieve maatregelen genomen kunnen worden.

Betrokkenheid verhogen
De gelden voor het onderzoek in Amerika zijn voor een deel bijeengebracht door de International Avicultural Society (IAS). De IAS is een organisatie, opgericht in de USA, vanuit de vogelliefhebberij. Het zou een goede zaak zijn als er ook vanuit de vogelbonden en vogelliefhebberij in Nederland een grotere betrokkenheid met de problematiek van besmettelijke vogelziektes ontwikkeld kan worden.
Zonder een daadwerkelijke betrokkenheid vanuit de vogelliefhebberij is er weinig kans dat er fundamenteel onderzoek gebeurt in het belang van de liefhebberij.

Te weinig wordt nog gerealiseerd dat de problematiek van besmettelijke vogelziektes voor een zeer groot deel de toekomst van de vogelliefhebberij bepaalt. Het voortbestaan van de vogelliefhebberij en het behouden van (zeldzame) vogels in de avicultuur hangt voor een belangrijk deel samen met de manier waarop in de toekomst zal worden ingespeeld op besmettelijke vogelziektes.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 17:17:43 send message to Jacqueline

sad :(

In het kort de problematiek
De heer Hooimeijer schetst de huidige situatie rondom besmettelijke vogelziekten. Besmettelijke vogelziekten waren in 1990 aanleiding om de werkgroep op te richten. Hierin waren verschillende vogelbonden en -verenigingen vertegenwoordigd. Uitgangspunt: gemeenschappelijk belang van de problematiek van besmettelijke vogelziekten binnen de vogelliefhebberij. Een van de doelstellingen van de WBV zoals de werkgroep nu heet, is het geven van informatie over besmettelijke ziekten.

Besmettelijke ziekten zijn een bedreiging voor vogelbestanden en kunnen zelfs een bedreiging zijn voor het voortbestaan van soorten in gevangenschap. Draainekziekte is een voorbeeld van een besmettelijke virusziekte waardoor de liefhebberij in neophema's sterk is teruggedrongen.
Bij kanaries is een ziekte als de 'zwarte stip' een voorbeeld van een ziekte waar de liefhebberij onvoldoende over is geïnformeerd. Bij gouldamadines kennen we sinds enkele jaren een ernstige virusziekte waarbij massale sterfte in een bestand kan optreden na de aanschaf van een besmette vogel. Bij papegaaien kennen we Snavel- en Veerrotziekte, Polyomavirus, Kliermaagdilatatie syndroom, Herpusvirus enz.
De overeenkomst bij deze ziekten is dat het gaat om virusziekten waarvoor geen medicijnen of behandeling beschikbaar zijn. Het is van essentieel belang dat deze ziekten worden voorkomen. Preventie is een belangrijk onderdeel van het verantwoord houden van vogels. De WBV ziet een belangrijke taak voor besturen binnen de vogelliefhebberij om deze problemen serieus te nemen.
Als de vogelliefhebberij geen stappen of initiatieven neemt, zullen de problemen toenemen en kunnen de consequenties voor individuele bestanden en voor delen van de vogelliefhebberij zeer ernstig zijn.

Het is een kwestie van tijd en dan zal het importeren van vogels, gevangen in de natuur, tot het verleden behoren. Men zal het in de toekomst moeten doen met de vogels die binnen de avicultuur worden gehouden. De ernst van de situatie wordt onvoldoende ingezien. De vogelliefhebberij is nog voor een deel in het ontkennende stadium. Het idee leeft dat het zo'n vaart niet zal lopen. Bij besmettelijke virusziekten gaat het om structurele problemen die vergelijkbaar zijn met uitbraken van pseudovogelpest bij pluimvee of varkenspest bij varkens.
De kanarieliefhebberij is bijna onbestaanbaar zonder de beschikbaarheid van een goede entstof tegen pokken. Elke liefhebber van kanaries weet wat een uitbraak van pokken betekent in een niet geënt bestand. Deze voorbeelden moet de liefhebberij voor ogen hebben bij de problematiek van besmettelijke ziekten. De verwachting is dat de variatie en de ernst van de problemen in de tijd toe zullen nemen als de vogelliefhebberij zich niet bezint op structurele oplossingen.



bstekel
Website Member
Posts :18

Website Member
2004-12-19 - 17:20:44 send message to bstekel

even voor de duidelijkheid, het was niet zo simpel als het leek, ik heb dus dagelijks al mijn hokken moeten ontsmetten, en vogels die waarvan ik alleen maar dacht dat ze een ander gedrag kregen uit mijn bestand verwijderd en dan weer alles ontsmetten, dit is iets waar ik weken lang bijna dag en nacht mee bezig was, er stonden zelfs camera,s opgesteld om ze in de gaten te houden, en dan nog waren er geen garanties. en de drager die ik gekocht heb , is dus enkel een vermoeden, nogmaals deze vogels heb ik al een aan tal maanden, en waren getest op de gangbare ziektes en zagen er op het moment van aankoop dus helemaal niet ziek uit. dit geeft alleen maar aan dat dit een ieder kan gebeuren. groeten bert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 17:21:49 send message to Jacqueline

sad :(

Problematiek van aankoop
De heer Van Kooten gaf een korte inleiding over de praktijksituatie. Dat vogels die worden aangekocht een medische keuring ondergaan, is nog niet alledaags. Nog steeds staan verkopers negatief tegenover de vraag van de koper om een vogel te laten keuren alvorens deze aan te schaffen. Dat deze manier van werken duidelijk z'n vruchten afwerpt voor de verkoper wordt vaak niet ingezien; continue en frequente controle van het eigen bestand. Deze continuïteit zal uiteindelijk resulteren in een verhoging van de kwaliteit van onze vogels maar zeer zeker ook van de kwantiteit.

Enkele kernwoorden rond deze problematiek zijn angst, onwetendheid en vertrouwen. Vaak heerst er bij de verkopende partij de angst van 'ze zullen maar eens iets vinden, wat dan?' Maar ook bij de koper heerst angst van 'welke problemen haal ik mij in de volière?' Allemaal onterechte angstbeelden als we als liefhebbers op een verantwoorde manier met onze vogels en met elkaar omgaan. Als er echter nog steeds een mentaliteit heerst waarbij willens en wetens zieke vogels worden verkocht, dan zal inderdaad onze liefhebberij geen lang leven beschoren zijn.
Naast het angstgevoel speelt ook vaak onwetendheid een rol. Koper en verkoper zijn meestal niet goed op de hoogte van spelende problematieken. Ook vanuit deze optiek zou een aankoopcontrole een zeer nuttig en gewenst hulpmiddel zijn om een soort zelfregulerend leerproces te ontwikkelen. Het is namelijk zo dat bij iedere aankoopcontrole zowel koper als verkoper informatie opdoen die waarschijnlijk nieuw is en waar men vervolgens weer z'n voordeel mee kan doen.
Tot slot is het vertrouwen binnen de liefhebberij tot een dieptepunt gezakt. Dit hangt nauw samen met de mentaliteit waarbij vogels alleen als handelsobject worden gezien. Ook vanuit dit oogpunt zou/is het goed om vogels bij aankoop te laten controleren zodat na verloop van tijd het vertrouwen / imago van de hobby zal verbeteren.

In dit kader worden door de verschillende bonden opmerkingen geplaatst aangaande de kundigheid van enkele onderzoeksinstituten en dierenartsen. Over en weer moet gekeken worden hoe we deze problemen kunnen aanpakken. Daarvoor is een inventarisatie nodig van de heersende problemen/frustraties. Een van de kernpunten van de laatste tijd is ook om onderzoek te gaan verrichten naar deze problematiek; dit zal echter ook vanuit de liefhebberij moeten worden aangegeven. Indien er nog altijd grote hoeveelheden vogels in de 'prullenbak' verdwijnen, is wederzijdse informatie-uitwisseling niet of nauwelijks mogelijk.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-19 - 17:24:48 send message to Jacqueline

sad :(

Waarom nog geen entstoffen?
De farmaceutische industrie maakt alleen een entstof tegen een virusziekte bij pluimvee als de georganiseerde pluimveehouderij daarom vraagt vanwege de problemen die spelen bij de (toekomstige) gebruikers. Ook wil de industrie dan de zekerheid dat de entstof in voldoende hoeveelheden zal worden afgenomen.
Het is aan ons, de georganiseerde avicultuur, om de problemen te inventariseren om met gefundeerde gegevens te kunnen aansturen op het verkrijgbaar maken van entstoffen. Uiteindelijk weten we dat alleen entstoffen de problemen die veroorzaakt worden door specifieke virusziekten kunnen voorkomen.


Het is wel duidelijk dacht ik zo.

sad :(

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-19 - 17:54:47 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas is boven genoemde dierenarts niet zo consequent in zijn opvattingen,als je n.l zijn reactie las op een artikel in de pakara (geen weg terug) wat over besmettelijke ziektes ging.
daarin schrijft hij dat je niet moet overdrijven en dat het wel meevalt met de besmettelijkheid!
Tevens organiseert hij (mede)dagen waar mensen met hun wel of niet besmette vogel samenkomen om over voeding,opvoeding etc te praten.
Dit lijkt mij niet zon goed initatief als je besmettelijke ziektes wild bestrijden.
(groot deel van huiskamervogels worden gekocht op verzamelplaatsen van ,,babypapagaaien,,met dus een verhoogd risico op besmettelijke ziektes)(let wel,Ik zeg een verhoogd risico)
Ik heb persoonlijk niets tegen deze dierenarts,dus dat is niet de rede dat ik dit schrijf!

P.S Voor entstoffen geldt het zelfde als voor voeding.Als er weinig omzet te halen valt wordt er weinig onderzoek na gedaan(meestal aleen op universitair nivo met weinig budget)
Als de hobby markt evengroot zou zijn als de pluimveemarkt,zouden we allang entstoffen hebben.
Maar alles draaid om geld ,helaas,




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 102 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede