Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Nog 1x over Chica.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-12 - 14:19:09 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-12 - 14:53:24 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-12 - 15:07:53 send message to johanblok

Ik ga hier niet voor ofwel pellets ofwel zaad argumenteren maar wil op enkele dingen wijzen:
- geen van beiden is natuurlijker dan de andere, vrijwel geen enkel type zaad zoals dit in mengsels zit wordt door de meeste soorten papegaaien in het wild gegeten
- er is een belangrijk onderscheid ten aanzien van het productieproces volgens welke alle pellets ingedeeld kunnen worden:
- gebakken pellets dit is een type zoals dat ook aan honden en katten wordt gegeven, maar deze is, vanwege een ander spijsverteringsstelsel veel minder geschikt voor vogels
- geperste pellets dit is een type zoals dat aan knaagdieren wordt gegeven, deze bevatten ook grotere en kleinere bestanddelen en ondervangen daardoor het probleem met de kliermaag.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-12 - 20:55:29 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-12 - 22:56:59 send message to Chica

hmm...peter, volgens mij bevat bijna alle voeding kleurstoffen als ze bv rood zijn, neem rode bieten. Veel kleurstof, natuurlijke kleurstof en ook veel gebruikt om andere kleurloze produkten toch mooi rood te maken...dus de stelling geen kleurstof dan geen gekleurd water gaat niet op, denk zelf maar eens aan bv het kookvocht van talloze verse produkten.
Hoe weet jij dat het zaad wat je koopt idd aan een zeer strenge kwaliteits controle voldoet?
Alleen door de grote omzet? Dat zegt helemaal niks...en de verkopers van alle diervoer zullen zeggen dat zei alleen maar de beste en meest verse ingredienten gebruiken. Waar koop jij je zaden en andere voeders Peter? Lees maar de sites van zowel pellet als zaad handelaren\verwerkers...allemaal zeggen ze het zelfde, ik kan nooit controleren of de oogst van zaad uit rusland dit jaar voldoet aan alle eisen die zij claimen.... nee...zo werkt het denk ik niet. Wij hebben als kopers van alle producten toch geen 100% inzicht of de informatie van handelaren klopt. Zelfs in de industrie voor menselijke consumptie worden toch regelmatig zeer ingrijpende misstanden ontdekt en daar is de controle toch het hoogste zou je verwachten?
Zaligmakend is voor mij niet 1 product, juist nu lees ik erg veel over diervoeders om dit topic te kunnen bijbenen en ik twijfel idd aan veel pellets maar niet aan alle. Zaad..ik lees dat ook zaad in zeer verschillende kwaliteiten word aangeboden. Nog sterker, zaadkwaliteit is zelfs afhankelijk van de oogst die op dat specifieke moment word gedaan. Een mindere kwaliteit oogst door allerlei invloeden en we hebben er allemaal mee te maken. Dit geld idd ook voor de ingredienten voor pellets. De ontwikkeling van pellets is al vrij lang bezig hoor, al zeker 10 jaar terug waren er pellets voor vogels en de eerste waren idd zeer twijfelachtig zoals met elk nieuw procede voor bereiding van voer\eten. Hetzelfde verhaal met zaden, er worden steeds nieuwe methoden ontwikkeld om de oogst van zaad en dergelijke te vergroten door allerlei kruisingen en biologisch ingrijpen door de mens.
Kortom, ik denk dat er van beide soorten voer goede en minder goede tot zelfs slechte verhandeld worden. Kies het voer waarin jij het meeste vertrouwen hebt en waarvan je ziet dat je vogels sterke vitale beestjes zijn geworden.
Mvg, Ron


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-12 - 23:28:59 send message to Hawkeye_nl

Nogmaals! Zaden behoren niet direct tot de dagelijkse voedingsbron van de papegaaien. Ze eten van alles en nog wat en pas als dat er allemaal niet is eten ze de zaden.
Voer in de vorm van brokjes zijn niet ineens onnatuurlijk omdat ze zo niet in de boom groeien! De vorm is alleen onnatuurlijk.
Zaad is niet slecht voor de vogels maar een voer waarop ze kunnen overleven. De kweker neemt hier echter geen genoegen mee en mengt er nog van alles en nog wat bij of geeft er nog ik weet niet hoeveel naast.
Pellet is niet slecht voor de vogels maar een voer waarop ze kunnen overleven. De kweker neemt hier ook geen genoegen mee en geeft ook hier van alles en nog wat bij.
Zaad en pellet is een keuze! allebij zijn ze een goede keuze omdat je vogels er zekers op zullen overleven. De echte dierenliefhebber geeft er echter nog van alles en nog wat bij!

Wie ben jij?

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-12 - 23:42:52 send message to Chica

Amen!! happy :)happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-13 - 08:44:02 send message to johanblok

Geheel mee eens, nederlandse havik (hawkey_nl)! Weet je waar die van mij nu lekker aan knabbelen: maiskolven.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-12-13 - 10:03:19 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

user wiped their message


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-13 - 10:34:13 send message to Jacqueline

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-13 - 11:17:39 send message to Chica

Ik snap je punt peter, zaadeters zijn misschien beter af met zaad. Maar ik blijf toch positief over pellets voor vogels als de eclectus bv, deze heeft een dieet wat grotendeels bestaat uit fruit en groente (fructose behoeftig), Nu zit er in pellets zo'n grote diversieteit aan beide voeding dat ik wel moet twijfelen of dit allemaal met alleen verse producten te evenaren is. Vandaar toch mijn keuze voor pellets, de ene dag pellets afwisselend de andere dag zaden, elke dag natuurlijk veel vers fruit en groente verstopt door de hele kooi. Ik hoop dat dit mijn juiste keuze is. (denk het wel) happy :)
Weer een boel geleerd in dit topic.laugh :D
Mvg, Ron


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-13 - 14:03:52 send message to Jacqueline

happy :)

Dat is en blijft ook de bedoeling van dit forum.
Inzichten/ervaringen delen, aangevuld met wat info van derde.
Keuze's zijn er om gemaakt te worden, ook wat voeding betreft toch.

wink ;)
Peter.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-12-13 - 14:29:41 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Dit verslag kende ik nog niet, daarvoor bedankt Peter!
Altijd interessant om te lezen.







Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-13 - 15:03:12 send message to Jacqueline

happy :)

Vind het ten eerste heel intressant om dergelijke verslagen te lezen, en om toch ook lering hier uit te halen.
Heb nog een stukje wat je best wel leuk zult vinden en leerzaam.
Gaat over voeding dat ziekte's kan helpen voorkomen, je bouwt alsware een immuun systeem op.

http://www.realmacaw.com/pages/suprfood.html

Kan geen kwaad om eens wat verder te kijken en indrukken op te doen hoe anderen het voor elkaar hebben.

wink ;)

Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-13 - 15:14:17 send message to johanblok

Dat engelse stuk is deels tamelijk tendentieus aangezien een groot deel van de genoemde nadelen ook op gaan voor zaad.
Gedroogd zaad opzichzelf bevat heel weinig vitamines, dit wordt dan ook vaak toegevoegd aan de buitenkant, zoals ook bij geextrudeerde (gebakken) pellets, wat door de papegaaien echter in beide gevallen nauwelijks opgenomen wordt.
Ook in eivoeren die vaak als toevoeging aan zaad worden gebruikt gaat het grootendeels om synthetische en niet-natuurlijke vitamines.
Daarnaast: niet alle pellets zijn geextrudeerd en onder hoge temperatuur gebakken, sommige soorten zijn geperst.
Het 'pel' karakter van zaden dat zogenaamd natuurlijk zou zijn voor papegaaien lijkt me tamelijk onzinnig aangezien ze in het wild nauwelijks rijpe zaden met een dergelijke schil eten. Het pellen is eenvoudig weg het resultaat van de vorm van de bek en vindt ook plaats bij het eten van pellets.
Waar ik echter wel achter sta is: variatie, geen keuze voor uitsluitend zaad nog voor uitsluitend pellets. Het is overigens fantastisch om de vogels diverse bessen, en andere vruchten te zien eten. Het ophangen van een maiskolf of een tros druiven, bessen of iets dergelijks geeft de vogels een hoop plezier en sluit overigens ook aan bij het wild.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede