Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogel griep virus 2005/2006 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 14:31:38

word dit weer een discussie alleen om het discusieren ..

indekken kan nooit kwaad , als je voliere toch al overdekt is is het achteraf wellicht fijn om te kunnen aantonen dat je met je siervogels de zelfde veiligheidsmaatregelen hebt getroffen die bij pluimvee worden gehandteerd , het kost je misschien een uurtje werk maar dan heb je wel iets om op terug te vallen mocht onverhoopt blijken dat siervogels ook het virus door kunnen geven , lijkt mij met mijn boerenverstand dat je dan toch net even lekkerder in je vel zit als er word gezegt ' siervogels verspreiden het virus ook en hebben doordat er geen veiligheidsmaatregelen genomen zijn grote kans om het virus door te geven "

Ruimen doen ze niet zonder " reden" maar zodra ze het minimale vermoeden hebben dat iets een bron is van verspreiding word er zonder pardon geruimt , jezelf daar dus een beetje tegen indekken kan geen kwaad en zeker niet in het geval je voliere's toch al overdekt zijn.

Zoals aangegeven hoef je alleen een paar voor de wet volwassen mensen getuigen te laten zijn dat je volieres overdekt zijn hopenlijk heb je het nooit nodig maar zo wel dan sla je jezelf voor je * dat je het niet gedaan hebt terwijl het zo weinig moeite hoeft te kosten




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-02-22 - 14:51:52

quote
word dit weer een discussie alleen om het discusieren ..

Lullige opmerking dus zal ik maar niet op reageren.
Wat ik probeer aan te geven is dat je niets aan het "bewijs" hebt.
Je kan honderd keer je hokken overdekt hebben, als eenmaal gaat ruimen, ruimt men.

De kippen en veehouderijen die vorige keer gezonde dieren hadden en alle maatregelen hadden getroffen werden toch ook gewoon geruimd binnen 10km.
Maar als jij met een krant op de foto wil en de buren wilt vragen voor een handtekening moet je het doen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 15:08:15

beter safe then sorry als je voliere toch al overdekt is waarom dan niet even dat uurtje gebruiken om achteraf ook te kunnen aantonen dat tijdens de ophokplicht jouw voliere ook al voldeed aan de eissen van de ophokplicht , ik heb geen voliere maar had ik die wel gehad dan had ik zeker even voor getuiges gezorgt zodat ik achteraf gewoon even wat makkelijker kan aantonen dat mijn siervogels net zo min of net zo zeer risico's op besmetting liepen als de kippen van de buren.

mocht er dan ooit bewezen worden dat ook kromsnavels/siervogels het virus kunnen oplopen/doorgeven dan kan je achteraf nooit meer aangeven dat je dieren al beschermd tegen trekkende/wilde vogels waren.




gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2006-02-22 - 15:08:54

Groen licht voor preventieve vaccinatie pluimvee
22-02-2006 - Vandaag is er in Brussel akkoord bereikt over het preventief vaccineren van hobbydieren en buitenuitloop kippen. Gisteren heeft een delegatie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de vaccinatieplannen van Nederland gepresenteerd. Vandaag hebben de lidstaten ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie.

Minister Veerman is tevreden met het besluit van de Europese Unie. Veerman is een groot voorstander van het vaccineren van dieren tegen dierziektes. Hij heeft zich daar diverse malen sterk voor gemaakt. Veerman ziet het vaccineren van pluimvee als een alternatief voor het ophokken of afschermen van pluimvee. Door de dieren te vaccineren hoeven ze tijdens de trekperiode van de wilde vogels niet meer naar binnen.

De commissie heeft vandaag een beschikking ingebracht met diverse voorwaarden. Zo mogen er geen gevaccineerde levende kippen over de grens worden gebracht. Gevaccineerd pluimvee moet in Nederland worden geslacht. Vlees van gevaccineerde dieren mag wel geëxporteerd worden.

Naar alle waarschijnlijkheid kan het vaccineren van pluimvee over circa twee weken beginnen. Er moet onder andere een vrijstellingsregeling gemaakt worden voor het op de markt brengen van een vaccin.

gehaald van www.minlnv.nl
arjan


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 15:23:22

goed nieuws wat mij betreft happy :)

Nu alleen hopen dat de dierenartsen/veeartsen snel kunnen beginnen met enten


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-22 - 16:28:23

Inderdaad, dan kunnen mijn kippetjes geent worden, en hebben ze weer een fatsoenlijk leven doordat ze weer van hun vrije uitloop kunnen genieten.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-02-22 - 17:03:31

Hoe zit het met onze vogels?Je kan toch niet elke vink of kanarie gaan inenten?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 17:08:15

ehm .. waarom zou dat niet kunnen ?
overigens is het volgens mij vooral bedoeld voor de dieren die de ophokplicht hebben dus zowieso geen kanaries etc.

maar zo wel zie ik niet in waarom het niet zou kunnen


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-22 - 19:32:21

Inderdaad is de ontheffing voor de vaccinatie alleen voor pluimvee en aanverwanten bedoeld. Als dat niet zo was, dan is er niet echt een reden om kippen wel en kanaries niet in te enten. Zoveel duurder zijn kippen over het algemeen niet, of anders gesteld: het enten zal mij heel wat meer geld gaan kosten dan de (ras)kippen zelf gekost hebben.
Maar tja, ik heb nu eenmaal geen euro's op poten, zoals Midas Dekkers het van de week in Nova zo mooi uitdrukte.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-22 - 20:14:37

da's hier ook zo inderdaad , ik betaalde voor mijn kippen 5 euro dus na de entingen heb ik pas euro's op poten laugh :Dwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-22 - 20:30:33

Nou als de dierenarts 3x moet komen zal het wel rond de 100 eurotjes zijn.
Gert


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-02-22 - 20:51:06

Hey mensen, ik hoorde vandaag op de radio uit de mond van minister Veerman dat het nog ongeveer twee weken gaat duren voordat de inentingen kunnen beginnen!
De vogels moeten nadat ze ingeënt zijn nog drie weken binnen blijven, omdat het middel eerst in het lichaam moet worden opgenomen en zo.

Volgens minister Veerman gaat dit grapje de mensen die vogels in willen laten enten 100 tot 150 euro kostensad :(.

Maar, als je ze laat enten, mogen je vogels over ongeveer 5 weken dus weer naar buitenhappy :)happy :)!!

Grtz. Cardinalis


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-02-22 - 20:53:04

Alleen loop- en watervogels kunnen het krijgensad :(, siervogels, bijv. tropen of kanaries, dus nietwink ;)!!



meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-02-22 - 21:32:30

Zo mogen er geen gevaccineerde levende kippen over de grens worden gebracht. Gevaccineerd pluimvee moet in Nederland worden geslacht. Vlees van gevaccineerde dieren mag wel geëxporteerd worden.
Dit levert werkgelegenheid op. Ik kan kippen slachtenshocked 8O, dus als er iemand naar vraagt...razz :p

Gerrit

P.s. kanaries slachten wordt moeilijker, een scalpel is moeilijk te verkrijgen.wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-23 - 11:49:17

Verschillende discussies over hetzelfde onderwerp zijn hier samengevoegd zodat de informatie over 'Vogelgriepvirus' geconcentreerd blijft.

Dit kan ertoe lijden dat de aanhalingen die nu volgen soms dubbel gepresenteerd zijn.

Onze excuses voor dit ongemak. Wij verzoeken voor een volgende keer de bijdragen bij elkaar te houden als er weer nieuws te melden is over het Vogelgriepvirus.

Zelf zullen wij trachten de bijdragen beter en sneller samen te voegen zodat het forum overzichtelijk blijft.

Dank voor het begrip en medewerking,
De moderatoren van VogelArena.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 256 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede