Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > heeft de crisis ook invloed op de vogelhobby ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-09-05 - 20:00:21 send message to Rik

quote
Bij de B.B. viel mij dat erg op.


Mijn gedachten m.b.t. de BB

a) BB zijn geen vogels waar je (snel) geld mee kan verdienen. Het zijn prachtige vogels, maar gaan niet altijd snel over tot broeden.
b) In een kweekkooi komen deze vogels door hun rustige gedrag absoluut niet tot hun recht. Het is dan een saaie vertoning.
c) Inmiddels zijn we ook een ilusie armer dat deze vogels na de importstop uiteindelijk onbetaalbaar zouden worden. Het hamsteren van bepaalde vogelsoorten is daardoor gestopt.
d) Dit in combinatie met de recessie heeft er voor gezorgd dat de prijzen zijn gaan dalen.
e) In het verleden werd de BB door veel papegaaienhouders als een minderwaardige vogels beschouwd. Het was de goedkoopste in zijn soort. Geld verdienen en indruk maken deed je met grote vogelsoorten. 20 importvogels in een loper op de vogelmarkt voor € 40,-- per stuk was een paar jaar geleden nog doodnormaal.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-05 - 20:00:49 send message to P.Rooth

Gebeurt vrij regelmatig dat bepaalde soorten minder in trek zijn waardoor de prijs zakt is vraag en aanbod

Paul


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-09-05 - 21:26:54 send message to ineznick

@ rik, indruk maken met je vogels ?? Ha ha ha, dat meen je toch niet? Dat is bijna hetzelfde als met een grote BMW door de binnenstad rijden met de muziek heel hard aan!
Zullen er ook mensen zijn die daarom grote parkieten/papegaaien hebben ?
Je hebt toch vogels omdat je je ze zelf mooi vindt! Niet om indruk te maken.Kan me het niet voorstellen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-09-05 - 21:45:40 send message to Rik

quote
@ rik, indruk maken met je vogels ?? Ha ha ha, dat meen je toch niet?


Klinkt inderdaad best bizar als ik mezelf zo teruglees. Ik ben pas 34 en ken dus niet alle ins en outs maar denk wel dat het meespeelt.

In verleden waren Bonte Boeren de goedkoopste papegaaiachtigen en werden ze niet veel beter behandeld dan een zak aardappelen. Volle lopers met de Bonte Boeren die in hun eigen stront op de markt zaten voor een habbekrats. De roodstaarten en de caiques werden over het algemeen beter behandeld. Bonteboeren waren voor beginnenlingen.

Zelf had ik na 6 jaar eindelijk nakweek van een importkoppel BB. Die gingen voor krap aan € 75,-- per stuk weg (gesext). Erg ondankbaar kweken dus.

Een veel genoemde reden op de vogelmarkt bij verkoop van BB was: 'Ik stop met de kleine spul, dat vind ik zonde van mijn hokken'.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-06 - 07:03:07 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Import BB zijn vaak ontzettend schuw, net als import grijze. Daar beleef je geen plezier aan. Ik denk dat veel mensen zich daar in vergissen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-09-06 - 08:36:34 send message to ineznick

@vogelen, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Heb zelf ook eens zo'n wildvang koppel gehad. Al gingen ze snel over met eieren leggen, je zag ze eigenlijk nooit. Of ze waren buiten , als ik binnen was of in het blok.
Nu heb ik een jong koppel overgenomen van mensen die gingen scheiden en ze in de huiskamer hadden.
Deze echt heel leuk in de voliere . Zijn de hele dag bezig en zijn niet bang. Maar het zijn wel hele erge slopers! Hier beleef ik wel veel plezier aan. Dat is wel heel anders dan wildvang.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-06 - 11:00:57 send message to P.Rooth

6 jaar wachten op nakweek wat is daar mis mee ?

Wil je snel jongen koop dan zebravinkjes of grasparkieten heb je zo je hok vol .

Het is juist een uitdaging om met moeilijk te kweken vogels succes mee te behalen en dat vergeten velen .

Crisis in eigen huis is nog erger .

Paul


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-09-06 - 11:11:07 send message to wiechmann

rik waarom is dat ondankbaar kweken.?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-09-06 - 13:01:54 send message to Rik

quote
6 jaar wachten op nakweek wat is daar mis mee?


Heb ik gezegd dat daar iets mis mee is? Deze zinsnede is een deel uit de tekst waarmee ik de prijsstijging/ daling van Bonte Boeren probeer te verklaren. Als je het nogmaals doorleest begrijp je misschien wat ik bedoel.

Ik bedoel alleen te zeggen dat als je vogels hebt die niet écht makkelijk kweken het erg vervelend is dat je de nakweek aan de straatstenen bijna niet kwijt kan. Dat voelt erg ondankbaar.

Uiteraard is er niet meer uitdaging dan het kweken van moeilijke vogels. Bij het eerste gepiep in het broedblok krijg je het gevoel dat je de Mount Everest hebt beklommen.

Verdere is er uiteraard geen leukere vogels dan de grasparkiet. Je hebt inderdaad zo een hok vol. Ze hebben daardoor gezorgd voor hun eigen ondergang.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2012-09-06 - 14:08:02 send message to blg

Verdere is er uiteraard geen leukere vogels dan de grasparkiet. Je hebt inderdaad zo een hok vol. Ze hebben daardoor gezorgd voor hun eigen ondergang.

Grasso's leveren bij ons bij de dierenspeciaalzaak 3 € per stuk op, heb 6 koppel en een 50 jongen per jaar is 7 zak voer en dat vreten ze niet op. happy :)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-09-06 - 19:23:32 send message to Rik

Met 'ondergang' bedoel ik het volgende.

Grasparkieten planten makkelijk voort en zijn snel tevreden. Het maakt niet uit wat je bij elkaar zet. Ze kweken toch wel.

Hierdoor is de kwaliteit van grasparkieten hard achteruit gegaan. Alles wordt vaak gewoon bij elkaar gemikt en een zorgvuldige selectie wordt vaak niet gemaakt. Ze zijn toch voor de handel.

Hier loop je tegenaan als je zelf serieus bezig wilt gaan met de kweek van grasparkieten. Veel rommel. Mooie exemplaren zijn zeldzaam.

Mijn grasparkieten voor ik eivoer van Cédé, Teurlings zadenmengeling, voetringen, verse beukensnippers als bodembedekking, onwormingsmiddel van Topovet, kweekkooien van G&O, goede verlichting in de schuur, voliere buiten.

Daar moeten dus Euro's bij. Geeft niet...'t Is hobby!

Dat je aan grasparkieten geld kunt verdienen is of daar een deel van je hobby mee kunt bekostigen wist ik serieus niet. Dan doe je het op financieel gebied in ieder geval netjes.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-09-06 - 20:33:12 send message to mijnkaketoes.nl

En zoals gewoonlijk gaat het weer richting de centen en niet richting plezier, passie, kwaliteit etc.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-09-06 - 20:52:15 send message to P.Rooth

Helemaal met je eens Henk

Ben zelf met grasparkieten begonnen en waar ik ook kom en ze hebben grasparkieten moet ik altijd daar eerst kijken kan ontzettend genieten van deze vogeltjes en het gaat toch om het plezier wat je aan je vogels beleeft die centen zijn bijzaak .

O nee er is een crisis en dan mag je amper nog genieten sad :(

Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-09-06 - 23:26:55 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
En zoals gewoonlijk gaat het weer richting de centen en niet richting plezier, passie, kwaliteit etc.


Dan heb je mij VERKEERD begrepen. Het omgekeerde is het geval. Als je mijn bijdragen goed leest gaat het mij juist wel om plezier, passie en kwaliteit en juist niet om de centen. Voor mijn gevoel wordt er niet goed gelezen en wordt alles wat ik schrijf compleet uit zijn context gerukt.

Het omgekeerde van wat ik bijdraag wordt tegengesproken en iemand anders die ook niet leest sluit zich daar vervolgens bij aan. Lachwekkend, maar ik word er lichtelijk chagrijnig en flauw van.

Gevoelsmatig worden mijn bijdragen niet goed begrepen of enkel negatief opgevat. Dat kan aan mijn ongelukkige manier van formuleren liggen. Feit is wel dat de lol om nog op dit forum te reageren tot een dieptepunt is gedaald. sad :(

Dit was voorlopig dan ook mijn laatste bijdrage op dit forum. Ik neem een sabbatical.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-09-07 - 08:14:01 send message to ineznick

@ rik , ik kan het me wel een beetje voorstellen.
Als ik het zo lees ,gaat het jou zeker niet om de centen. Jammer.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede