Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > heeft de crisis ook invloed op de vogelhobby ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-12 - 22:45:38 send message to Rik

quote
Verder denk ik dat verhalen ala Rik over europa, euro e.d. hoofdzakelijk gebaseerd zijn op onkunde.


Ik hoop het niet. Dan ben ik al mijn vogels kwijt. sad :(

Maar wat is de oorzaak van de torenhoge huizenschulden? Toen de euro kwam hebben we voor de huizenprijzen een € gezet in plaats van een F. Dat hebben we ook bij de vogels gedaan en dan de prijs maal twee. Ons salaris bleef achter.

Als we niet aan de euro waren begonnen dan waren de prijzen niet onevenredig gestegen. We hadden op onze relatief betaalbare huizen de hyptheekrente- aftrek op lange termijn kunnen afgeschaffen en daarvan de stijgende zorgkosten kunnen betalen. Probleem opgelost.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-11-13 - 00:19:58 send message to Niltava

quote
Het zijn zeer fascinerende en spannende tijden. Op grotere schaal is de echt grote uitdaging niet of we hier in Nederland een (onnodig) hoog welvaartspeil in stand kunnen houden, maar of Europa in zijn geheel niet te ver terugvalt in haar oude nationalistische rivaliteiten.

Op iets kleinere schaal zijn er 2 grote financiele problemen voor Nederland die moeilijk te verenigen zijn met een langere tijd van crisis: sterk oplopende gezondheidszorgkosten en een onverantwoord hoge huizenschuld. Beiden hebben overigens niets met Europa te maken. De veel te hoge huizenschulden hebben wel alles te maken met de schuldencrisis.

Ben het met je verhaal eens Johan. We worden ook nu bang gepraat. De economie is helaas ook gebaseerd op emotie en is totaal niet rationeel.
De huizencrisis is echter puur te danken aan de speculatie dat huizen duurder werden en dat men met de overwaarde dingen kon gaan doen; aangemoedigd door de banken. Ook het kunnen kopen van een huis zonder af te betalen is natuurlijk met simpele schooleconomie al te begrijpen dat het mis zou gaan lopen.
Veel mensen met een zogenaamd koophuis "huren" toch gewoon van de banken??
Als we teruggaan naar de gulden dan zijn we helemaal overgeleverd aan de goden, koppeling met de mark geeft het probleem dat onze producten gigantisch duur worden voor de export en laten we het daar nu net van moeten hebben!!
En zoals Hans al aangeeft naar Griekenland en Italië hebben we aardig wat verdiend door daar heen te exporteren.
We leenden ze maar wat graag geld....

Wat betreft de vogels, lijkt me gewoon een geval van vraag en aanbod.
Er zijn steeds minder mensen die vogels kunnen/willen houden en de kweek lukt steeds beter. Vandaar dat alleen de wat moeilijkere soorten en bijzondere soorten nog in prijs gelijk blijven cq. stijgen.

Tja was het allemaal maar simpel...

Trouwens China wordt ook nog een probleem aangezien daar kunstmatig een vraag wordt gecreeerd.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-13 - 01:13:01 send message to paintim

Mij hebben in ieder geval berichten bereikt van
fokkers,die door de nood gedwongen(denk hierbij o.a. werkloosheid) met de vogelhobby zijn gestopt.
Weer anderen zijn overgegaan op minder kostbare hobby's.
Vr.groeten
ANTONI


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-13 - 09:20:06 send message to eric 008

het gaat precies zoals ik in het begin al zei jullie denken negatief moet je niet doen altijd positief denken ,in de jare 80 was het ook zwaar weer met meer ww,ers als nu en als je al die witte kenteken platen eruit stamp en die ned aan het werk zet leven we hier als god in frankrijk.
dan de oudere zorg dat word alleen maar goedkoper want we zitten nu op het breedste punt dus die word binnen nu en 5a8 erg smal want oude mensen gaan een keer dood jammer maar helaas ,en dan blijf er een berg geld over bij gezondheidzorg,ouderezorg en alles wat er aan vast hangt!!!!!!

dus positief denken voel je eigen lekkerder bij en is beter voor de economie


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-13 - 11:06:38 send message to paintim

Positief denken ben ik wel voorstander van
Eric.
Aan de andere kant heb ik ook wel wat realiteits
zin.happy :)

Vr.groeten
ANTONI


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-11-13 - 11:24:03 send message to johanblok

Allereerst, nog een toevoeging, 'onkunde' komt misschien wat negatief over, het is zeker geen verwijtbare onkunde, het is ingewikkeld, de berichtgeving is verwarrend, het is moeilijk in te schatten welke informatie echt betrouwbaar is.

quote

Maar wat is de oorzaak van de torenhoge huizenschulden? Toen de euro kwam hebben we voor de huizenprijzen een € gezet in plaats van een F. Dat hebben we ook bij de vogels gedaan en dan de prijs maal twee. Ons salaris bleef achter.

Als we niet aan de euro waren begonnen dan waren de prijzen niet onevenredig gestegen. We hadden op onze relatief betaalbare huizen de hyptheekrente- aftrek op lange termijn kunnen afgeschaffen en daarvan de stijgende zorgkosten kunnen betalen. Probleem opgelost.


Ik denk echt dat dit onzin is. De europese valuta waren reeds lang voor de invoering van de euro binnen kleine bandbreedtes aan elkaar gekoppeld, een aantal jaar voor de invoering van de euromunten en briefjes werden de koersverhoudingen al vastgelegd. Die invoering van munten en briefjes maakte voor de gewone burger een economisch proces zichtbaar dat zich reeds lang voltrokken had. Die invoering in 2002 kan dus niet echt invloed gehad hebben op de prijzen, wel zijn er kleinere psychologische effecten van wennen aan kleinere getallen met meer waarde en natuurlijk zullen er ook wel wat sluwe handelaars en winkeliers geweest zijn die daarvan gebruik gemaakt hebben.

Gegevens van het cbs laten zien dat de huizenprijzen tenminste sinds 1995 jaar op jaar stijgen. Dat staat geheel los van de invoering van de euro en heeft heel andere oorzaken:
- beperkt aanbod
- verandering naar 2-verdiener
- steeds ruimere verschaffing van hypotheken (geen 4 maar 7 x jaarinkomen)
- lagere hypotheekrente
- hypotheekproducten die maximaal profiteren van hypotheekrenteaftrek

Bij een beperkt aanbod (door beperkte ruimte en vergunningverstrekking) wordt de prijs hoofdzakelijk bepaalt door wat de gemiddelde nederlander kan lenen. Dat bedrag is enorm gestegen door o.a. een overgang naar 2-verdieners, en de gedachte dat geld dat in stenen zit 'dood geld' is. Dus adviseerde men altijd om maximaal te lenen, anders was je 'dief' van eigen portemonnee. Dat kon alleen doordat banken uitgingen van een altijd stijgende huizenprijs.
Dit zijn allemaal precies de dingen die tot de schuldencrisis geleid hebben, aangezien die denkwijze voor hypotheken natuurlijk door banken ook in het groot werden toegepast. Geen 'dood geld', dus nauwelijks eigen vermogen om verliezen op tevangen en schulden af te schrijven. Nederland heeft een enorme bankensector die hier wereldwijd heel hard aan heeft bijgedragen (ook de Rabobank).

De daling van huizenprijzen gaat echt flinke gevolgen hebben in Nederland, zeker omdat de komende jaren weinig tot geen economische groei valt te verwachten. Dure vogels houden blijft toch een 'luxe product'. Als de in het algemeen tot op het bot verwende Nederlander de komende jaren noodgedwongen leert om de tering naar de nering te zetten, dan zal men zeker minder geld aan dure vogels willen besteden.

Mijn verwachting:

In eerste instantie zullen 'gewone' vogels weer wat meer in trek raken en in tweede instantie zullen veel voorkomende relatief dure vogels sterk dalen. Zeer zeldzame vogels zullen hun hoge prijs wel behouden. Dan kan ook blijken wie nu echt hobbyist was en wie vooral op de centen lette. De eerst zal gewoon doorgaan met wat hij deed, de tweede zal veranderen en zoeken naar wat nu lucratief lijkt te zijn.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-13 - 11:48:00 send message to ineznick

Ik lees dit allemaal met grote belangstelling ! Zeer interessant allemaal om dit te lezen.
Ik hou het allemaal in de gaten, wat er hier gebeurd. Mooi om te lezen, dat jullie hier ook een mening over hebben en er van alles vanaf weten!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-11-13 - 11:59:51 send message to Niltava

Goed omschreven Johan. Zo zit het inderdaad.
Ben alleen wat positiever over de toekomst.
Denk dat er even een neergang komt, zeg maar dat de zaken even naar de echte waarden gaan en dat er dan weer een, inderdaad, langzamere groei gaan.
Maar goed misschien moeten we allen eens meer gaan denken in welzijn dan aan welvaart happy :)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-13 - 16:47:35 send message to Rik

Bedankt voor je uitleg Johan!

Het woord 'onkunde' vind ik geenzins negatief overkomen. Mijn bijdrage komt immers ook écht niet voor uit deskundigheid.

Het is al leuk genoeg dat ik hier een keer mijn gal mag spuwen door onzinnige kritiek op de euro te geven. Verder moet je mijn bijdragen met een korreltje zou nemen.

De tijd zal het leren!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-13 - 18:30:12 send message to Ton Koek

Toch merk ik wel degelijk dat de door de euro een hoop dingen veel duurder geworden zijn. Net bij een TT een kopje koffie, € 1,50. Dat is 3,30 in guldens, wie zou dat betalen in een clubgebouwtje?
Een catalogus bij een andere show vanmorgen € 2,50, dat is 5,50 in guldens. Voor een showtje met 200 vogeltjes, is dat normaal?
Kale entree voor de bondsshow straks, € 7,00.

In "een gulden-tijdperk" zouden we dat soort bedragen nooit accepteren denk ik.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-13 - 18:49:56 send message to ineznick

Ton , helemaal met je eens! Als je het terug rekent ,ben je altijd duurder uit. En kan iedereen wel zeggen , dat het niet duurder is geworden! Het is veel geld wat je moet betalen voor b.v. een kopje koffie of iets dergelijks. Dat er wat aan verdient moet worden , oke, maar het moet wel in het normale gaan. Ik zit me net te bedenken dat ik 35,00 euro voor een koppel boukes vraag( dat is ook bijna 75,00 gulden ) , maar ja , dat heb ik er zelf ook voor betaald. Als je er goed over nadenkt , dan is het allemaal duurder geworden.


jan-ferdinand
Website Member
Posts :86

Website Member
2011-11-13 - 18:59:59 send message to jan-ferdinand

inflatie jongens/mannen

vroeger kon je voor een gulden van meppel naar amsterdam..... dat gaat je niet lukken voor 45 cent... het is gewoon heel normaal dit soort dingen....over 10 jaar lachen we erom dat je een vogel voor 15 euro kon kopen. moet je dan zeker het dubbele voor betalen....


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-11-13 - 19:25:11 send message to Ruben31

Inflatie is leuk en aardig.
Maar laten de lonen ook eens meestijgen.
Die 2% die we per jaar erbij krijgen is een lachertje.

Kijk wat een liter benzine kost momenteel en reken dit om naar de gulden.
Je zit al gauw op de 3,52 de liter.
Dit hadden we nooit betaald als de gulden er nog was,ze hebben ons de euro door de strot geduwd met de belofte dat het niet duurder zal worden.

En wij(domme schapen dat we de rond lopen)hebben dit ook nog geaccepteert,net zoals we die belachelijke hoge benzine prijs accepteren.
We worden mooi bij de benen genomen door die driekwarters in Den Haag.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-11-13 - 20:09:55 send message to P.Rooth

http://www.youtube.com/watch?v=rhV9Ww7Tfyo&feature=related

Met name het derde woord vind ik passend voor de vertaling en dat is altijd zo geweest en zal ook zo blijven of je ervoor kiezen kan dat de prijzen idioot hoog geworden zijn .

Mij lachen ze wel eens uit dat ik de prijzen omreken van euro naar de gulden maar ik blijf dat doen .

Benzineprijs heeft niemand vat op al tank ik dan LPG maar ook dat is stinkend duur geworden 154 de liter in guldens tegen de 11 cent wat ik me nog helder kan herrinneren .
Geld wordt minder waard en die Euro heeft dat enorm versneld met de brandstofprijzen werd direct het voer soms wekelijks in prijs verhoogd omdat de diesel duur werd ( jaja ) zakken zal die niet bij goedkoper worden van de diesel .

Crisis speelt ook veel in de hoofden van mensen af , de prijzen van veel vogels zijn enorm gestegen en daar is nu enige kentering in nu al de nakweek niet alla seconde tegen goede prijzen verkocht kunnen worden maar ook dat is al jaren hetzelfde zodat er eigenlijk niets veranderd is .

Wie zijn eigen nakweek nog niet verkocht heeft , heeft gewoonlijk ook geen ruimte voor andere soorten zodat het lijkt of er weinig gebeurd en de vraag gesteld is of de crisis invloed op de vogelhobby heeft .

Men is voorzichtiger geworden en wil waar voor zijn/haar geld en daar is niks mis mee .

Ikzelf mag niet klagen betrefd nakweek en verkoop nakweek ken wel beter maar ook dat is ieder jaar hetzelfde het ken altijd beter .

Hobby betalen uit de nakweek is me altijd goed gelukt evenals van de nakweek andere en/of duurdere vogels aanschaffen van de nakweek .

Een ps betreffende "voorstel " Rik zou een goede zaak zijn dat er bezuinigd gaat worden op "salaris" koningshuis en al die gebouwen en die hele feestwinkel af te schaffen en het "salaris" naar bijstand niveau te brengen tevens van al die ministers op bijstandniveau te brengen indien er niet snel verbeteringen doorgevoerd worden die tot nut van de bevolking is waaronder de brandstofprijzen per direct dat verfoeide kwartje van KOK afschaffen .

Paul



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-11-13 - 20:15:31 send message to parrotmaniak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

laten we wel wezen, bij de overgang van gulden naar euro is bijna alles 1 op 1 overgezet ,ook de lonen ,daarna [in de paarse periode toen alles kon maar de staatsschuld niet werd afbetaald]heeft elke sector geleidelijk de prijzen verhoogd van vogelhouder tot horeca en van spijkerbroek tot entree van een museum.
dit hebben we allemaal zelf laten gebeuren,door hier aan mee te doen,en de prijs te betalen die er door de verkoper opgeplakt werd.
het is dus niet de schuld van de euro maar van onszelf.een terug naar de gulden is er niet,je denkt toch nietdat een pilsje dan weer 2,50 gulden wordt ? dat wordt dan gewoon 5 gulden ,je schiet er niets mee op ,alleen dat je munt heel sterk zal worden en je exportpositie hierdoor heel slecht wordt




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 122 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede