Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-14 - 21:10:42

quote
nee klopt het hoefd niet zo te zijn met andere woorden je moet veel geluk hebben en met handopfok heb je dat probleem veel en veel minder.pak maar eens een grijze van een maand of 4 in je handen natuurbroed dan laat je hem snel los

hmm, na 4mnd moet je het ook niet meer doen, het proces begint veel eerder!!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-14 - 21:26:31

Ik denk eigenlijk dat 4 maanden nog wel mogelijk is. In de valkerij wordt, naar ik heb begrepen, een vogel pas na 20 weken bij de ouders weggenomen. Op die manier krijg je een evenwichtige vogel die je met respect tegemoet treedt, en traint op basis van vrijwilligheid (althans dat denkt de vogel) in plaats van afhankelijkheid.

Waarom zou je overigens je vogel willen vastpakken?


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-14 - 21:39:23

Een roofvogel is heeeeel wat anders dan een papegaai en daar heb je ook een andere band mee.

Als mijn vogel een bloedpen heeft ben ik blij als ik hem rustig kan pakken om die te verwijderen. Of als hij iets in zijn oog heeft, bloedend pootje, bloedende snavel enz. enz. Op zulk soort kritieke momenten wil ik mijn vogel niet nog meer in paniek brengen waardoor hij nog meer bloed verliest. Heb liever dat hij het gewoon gewend is.


leon k
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-09-14 - 22:51:38

klopt roosje dat bedoel ik er ook mee te zeggen.
het is makkelijker als een vogel aan menssen gewend is en een handtamme vogel dat is toch wat de menssen willen dat zal nooit veranderen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-14 - 23:01:14

pfff, lezen blijft moeilijk eh.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-14 - 23:02:49

Ik las vandaag in een wetenschappelijk blad dat stadsmerels een stuk minder heftig op chronische stressprikkels reageren dan hun wildere broeders uit het bos. (Max Planck Instituut voor Ornithologie in het recentste nummer van het blad Ecology)

Wat heeft dit dan nu te maken met het handopfokken van vogels? Maar lees verder:

Nog geen 2 eeuwen geleden was onze merel een schuwe bosvogel. Het verblijf in de stad biedt de merel ongetwijfeld voordelen, maar ook vele nadelen. Herrie, drukte, honden en heel veel katten. De normale reaktie van mens en dier op dergelijke stressfactoren is de aanmaak van het stresshormoon cortisol, dat het lichaam gereed maakt voor onmiddellijke actie. Het is nuttig asl die reactie zo nu en dan optreedt, maar als het chronisch wordt, leidt het tot opbranding.

De onderzoekers zetten twee groepen pasgeboren merels bij elkaar in een volière: een groep stadsmereltjes en een groep pasgeboren mereltjes uit een bos, hemelsbreed veertig km verderop.

Beide groepen werden op dezelfde omstandigheden grootgebracht. In rust bleken na een jaar alle merels hetzelfde cortisolniveau in het bloed te hebben.

Het eerste herfstseizoen dat men vervolgens de vogels aan een spannend moment onderwierp, reageerden ze allen in gelijke mate met een verhoogd cortisol-niveau. Na dat eerste seizoen reageerden de bosmerels nog steeds heftig, maar de stadsmerels veel minder.

Ze hebben zich aangepast aan het druke stadsleven en geven die trek genetisch door, denken de onderzoekers.

Sinds kort weten we dat grote negatieve ervaringen van ouders worden doorgegeven aan hun nakomelingen. (dit was geloof ik even geleden op netwerk bij mensen)

Hypothese:
Telkens als broodfokkers jongen van een paar weken oud onder de oudervogels weghalen geeft dit een enorme stress factor waarvan de ouders nog dagen last van kunnen hebben. Omdat dit telkens herhaald wordt met deze koppels zullen dus negatieve dna materie worden door gegeven aan de volgende generaties.

Toekomst:
Wellicht ouders die slecht voeren of misschien jongen in de steek laten omdat foutieve dna gedachtengoed wordt doorgegeven.

Handopfok:
Liever niet, leuk voor de mensen die perse zo'n vogel menen groot te brengen omdat dit dan beter zou zijn voor hun gemak later. (ze hebben en nemen immers niet de tijd om de vogels na het zelfstandig worden fatsoenlijk op te voeden, wat dus ook gemakkelijk kan)

En die nagels knippen dan en bloedpennen? Tja ik heb 80 papegaaien, mag je raden hoe vaak ik nagels knip en bloedpennen trek.

En als het dan moet kan iemand anders dit ook voor je doen zodat de vertrouwensband tussen jouw en je vogel normaal blijft.

Willen we nog lang vogels kweken zonder vervelende eigenschappen dan zullen we dit op een verantwoorde manier moeten doen voor de vogel, en niet voor de mens zijn gemak.

Toekomstgericht blijven denken en werken.

They always say time changes things, but you actually have to change them yourself.
(andy warhol)
Gert





jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-15 - 06:16:33

Ben je met 80 papegaaien dan geen broodkweker?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-09-15 - 07:42:20

laugh :D

Belangen, hier of waar dan ook, nee hoor, echt niet nodig hoor.

Onze belangen liggen op een geheel ander vlak.
Die zijn gericht op het verbeteren van de omgangsvormen tussen huiskamervogel en de mens.
Aspirant-beginners-gevorderde huiskamerliefhebbers stumileren om toch maar zich te bekwamen in het gedrag van het fenomeen papegaai-ara-kaketoe.
Het door mij veel gebruikte woord, lezen, leer het gedrag te lezen van je kromsnavel, stem daar je handelingen op af, bouw zo verder, en je zal zien dat het grensverleggend werkt.

Praat de taal, maar hoor ook de taal van je vogel.
Praten, jazeker ik praat met mijn vogels,is ook een onderdeel van communicatie, binnen de omgangsvormen van vogels.
Intonatie,is het sleutelwoord hier van op toepassing.
Vertrouwen, wederzijds, stap dan ook zonder schroom bij elk koppel in de kooi, broedrijp of niet,zorgvuldig er voor zorgend dat ik geen grenzen overschrijd, volledig gefocust op hun vocale en lichamelijke taal.

Daar liggen mijn echte belangen, een verstandhouding met deze pracht dieren, die mij maar ook hun heel veel plezier geven.

Vandaar ook mijn oproep in het eerder geplaatst stukje.
Spijker je kennis bij, ga indien mogelijk cursussen volgen, neem de wind uit de zeilen van de tegenstanders, laat zien wat wel mogelijk is.
Laat anderen niet beslissen over je vogel, neem zelf het heft in handen.

Sommige zijn niet te overtuigen, moet je ook niet willen, maar wees er van verzekerd, ze kijken wel hoor.

laugh :D
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-09-15 - 08:24:42

En een heel goed initiatief.

Wij hebben nog een lange weg te gaan.

laugh :D


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-15 - 08:30:10

Jani, waarom zou iemand met 80 papegaaien een broodkweker zijn? Wie zegt dat al die beesten in kleine hokjes kweken tot ze erbij neervallen?

Nee zoiets kun je niet zomaar zeggen, dat is wel heel kortzichtig.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-15 - 08:47:57

Goed blijven lezen Jani, met natuurbroed van papegaaiachtige kun je echt geen broodfokker zijn, nogmaals in herhaling: het levert geen cent op.

Echter degene die curcussen geeft en alles handopfok verkoop is in dit geval de werkelijke broodfokker.

Tevens te herkennen aan mooie praatjes, proberen tegenstanders de wind uit de zeilen halen, en vooral niet op de feiten ingaan.

Feit is dat grijze roodstaarten in de natuur enstig worden bedreigd.

Feit is dat 90% van de kwekers handopfok doet.

Feit is dat de onderlinge soc. inprint door nestjongen uit te halen geminimaliseerd wordt.

Feit is dat handopfokkers niks bijdragen aan het behoud van vogels in de avicultuur zodat steeds weer importen nodig zijn om nestjongen te kweken voor de huiskamers.

Want doen deze met hun "super" kweekkoppel als dit is leeggemolken, voor de hoogste prijs verkopen als kweekkoppel?

En als dit dan niet gaat, nou dan komen ze misschien nog wel hun nestgeroofde jongen tegen in het NOP.

Neen inderdaad, ik heb niet de pretentie om hier enkele te overtuigen die niet te overtuigen zijn, zo dom zijn we niet.

Ja, ik zal wel tam tam maken dat dit dus een slechte manier van papegaaikweken is en andere forumleden hierop attenderen.

Heb respect voor de natuur, het is geen uitputtende bron waaruit gerooft en geplunderd kan worden te behoeve van enkele.

Pas als de laatste vogel gevangen is en vis opgegeten is zal men merken dat geld niet te eten is.

(en dat genieten van vogels houd dan helemaal op)
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-09-15 - 09:01:08

Amen. wink ;)
Hier sluit ik mij volledig bij aan.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2006-09-15 - 09:16:25

Als jongen door de ouders grootgebracht, sneller verkocht worden en meer geld opbrengen, wie zou een jonge papegaai dan nog zelf met de hand grootbrengen? Jij Peter? misschien Jani? of iemand anders? Waarschijnlijk wordt handopfok dan alleen nog gedaan in noodgevallen. Toen ik nog papegaaien had liet ik zelf ook het liefst de jongen door de ouders grootbrengen. Alleen je moet dan wel vaak héél lang wachten op een koper, én de vogels leveren minder op dan bij handopfok. Dus dan toch maar de jongen verkopen bij een week of zes. Je bent ze sneller kwijt, ze nemen dus geen extra ruimte in beslag, kun je dus nog meer koppels houden en het levert meer geld op. Laten we toch eerlijk zijn tegen elkaar.

Gr. Ben


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-15 - 09:25:35

uhum

zolang er kwekers zijn die ook wel eens naturbroed doen en gedeelte handopfok is er toch niks aan de hand .

zeg niet dat handopfok vogels een gedragstoornis hebben het natuurlijke overheerst toch .

ik vind dat we niet met zijn alle tegen handopfok moeten zijn , maar er moet wel over nagedacht worden dat natuurbroed ook erg belangrijk is en daarom hoop ik dat er ook wel kwekers zijn die dat toepassen zoals mijzelf ik heb nu weer eieren bij mijn koppel grijze het eerste nestje heb ik eruit gehaald voor handopfok om diverse redenen en ik vond het geweldig om te doen hoe je die jongen onder je handen zag groeien .
en zeg eerlijk zo kan ik mijn hobby een beetje leuk uitbreiden andere voilere voor de birds .
maar goed ik heb op het moment weer eieren zoals ik al zei en ik wou nu proberen om de ouders de jonge helemaal zelf te laten grootbrengen als de weersomstandigheden en andere factoren het toelaten want ingrijpen zal ik moest het misgaan , ja ik weet het dat is de natuur maar ik heb de afgelopen jaren al genoeg meegemaakt waarmee het mis is gegaan en ik zal er nu alles aan doen om dat te voorkomen .

maar goed ik zal ook erg trots op mijzelf zijn en het ouderkoppel als straks de ouders en jong op stok zitten bij mekaar !

Tim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-15 - 09:32:08

Oke Ben je bent eerlijk, maar zeg nu dan eens eerlijk of het je ook voldoening gaf.

M.a.w. je hield de papegaaien toch voor je plezier, ik heb 2 grotere vluchten zodat uitgevlogen jongen na 1-2 maanden van de ouders hierin kunnen worden geplaatst.

Deze jongen van verschillende koppels spelen en ravotten met elkaar dat het een lieve lust is, vooral als het regend dan douchen ze met z'n allen.

Dit zou ik niet willen missen, dan maar een paar koppels minder voor extra ruimte voor de jongen.

Het plezier zit toch in het houden van vogels, niet in het verkopen ervan?

Ik baal altijd als ik ze moet verkopen, ik hou ze liever eigenlijk zelf.

Als je papegaaien / vogels houdt dan moet je bepaalde zaken gewoon accepteren, je kunt toch niet alles hebben wat betreft aantallen en soorten.

Alles heeft zijn grens, die grens bepaal jezelf, hopelijk op een verantwoorde manier voor je vogels
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 106 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede