Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-19 - 09:10:39

Ongelofelijk wat een egotripperij, maar goed dat maakt het voor de neutrale lezer alleen maar duidelijker.
Of je moet inderdaad een plaat voor je kop hebben om niet mee te discussiëren(want dat doe je niet, je gaat niet in op argumenten en brengt ze niet aan),en/ of je moet een groot belang hebben bij het voortbestaan van dit topic en handopfok(van je zelf, want anderen doen het och niet goed??, alleen jij bent geweldig. En kopers, alleen buitenlanders want wij Nederlanders zijn niet goed genoeg(voor de nieuwe lezer, dit heeft peter ooit eerder in een topic verkondigd))
Nog steeds geen argumenten en al helemaal niet vanuit de vogel als vogel.
Ik geef je nog een jaar of 5 - 10 en dan ziet de wereld denk ik er anders voor huiskamervogels uit.

Jan:
quote
Het lijkt een beetje op wie maar het langst doorgaat, dat die gelijk heeft. Ik vind het erg jammer dat niet meer mensen wat meer naar de andere kant willen denken. Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar alleen het denken of overwegen van de tegengestelde standpunten is voor sommigen al te veel.

Dat eerste is misschien bij de voorstanders het geval, zij doen immers niet mee aan de discussie op feiten en argumenten maar plaatsen wel stukjes.
Verder hebben de tegenstanders meermalen te kennen gegeven dat enkele handopfokkers die hier zijn, het beste met hun vogels voor hebben en ze een goede(bijv. voeding) verzorging krijgen.
Verder, als de tegenstanders iedere keer met argumenten, feiten en stukken komen, wie heeft er dan goed over nagedacht???
Bovendien doen de tegenstanders een stap naar de opfokkers door voor te stellen ze later tam te maken.
Wie past hier zich aan, doet tegemoetkomingen, gebruikt argumenten, zit zonder belangen??
Wie kijkt verder? voor de avicultuur, voor de vogels(hoe lang gaat een vogel mee? Hoeveel tweeverdieners zijn er komen er, denk daar ook eens aan??, m.a.w. hoeveel mensen kunnen over 5-10 jaar wanneer we allemaal moeten werken ze nog een volwaardig tehuis geven?).
quote
In de afgelopen 3 jaar dat ze naar buiten konden, is er maar liefst 1 koppel echt naar buitengeweest. De andere nog geen uurtje per week buiten. Het liefst zaten ze gewoon binnen. Doe je ze dan echt tekort als je ze binnenhoudt?? Is dat dan zielig??

Sorry, maar wel eens afgevraagd waarom ze niet buiten komen? Intelligente soorten die normaal gesproken op onderzoek gaan?
Gedragsmatig is er dus wel wat aan de hand.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-19 - 09:45:43

Niltava,

Zoals Jan al schrijft; het is nu voornamelijk alleen maar doorblazen en doordrammen van eigen meningen zonder luisteren naar de andere kant. Ook al word er nog zo hard geroepen dat de tegenstanders wel luisteren, ze zijn de enigen die hier vol gas doorgaan. De redenen waarom veel niet meer inhoudelijk reageren is niet omdat ze geen argumenten hebben maar omdat deze al lang zijn uitgesproken! Je moet ze alleen wel willen zien. wink ;)

Ik sta er midden in en heb mijn voorkeur. Ik zie bij voorkeur een algeheel verbod op handopfok met uitzondering van de echte noodgevallen. Verkoop van onzelfstandige vogels sta ik nooit achter, of er nu een wet is of niet!
Mijn conclusie is dan ook voorlopig:

Zo lang de wetgever handopfok niet aan banden heeft gelegt of verbied en de vraag en aanbod hiervoor nog ten top is zal de handopfok zekers doorgaan! De enigen die dit kunnen afremmen of zelfs voorkomen zijn in dit geval de kwekers zelf. Zonder aanbod van kuikens bestaat er namelijk geen handopfok!



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-19 - 10:11:39

Merkwaardige conclussies!

quote
Zoals Jan al schrijft; het is nu voornamelijk alleen maar doorblazen en doordrammen van eigen meningen zonder luisteren naar de andere kant. Ook al word er nog zo hard geroepen dat de tegenstanders wel luisteren, ze zijn de enigen die hier vol gas doorgaan.


Feiten en argumenten woden schijnbaar gezien als" doorblazen en doordrammen".
Schijnbaar mag je hier dus als iemand niet ergens op wijzen als ie zegt"ik ga lekker door, want het is toch niet erg"
Leuke wereld leven we, beschaving???? Vooruitgang?
Als we zo altijd hadden gehandeld aten we nu nog papegaaietongetjes.

quote

De redenen waarom veel niet meer inhoudelijk reageren is niet omdat ze geen argumenten hebben maar omdat deze al lang zijn uitgesproken! Je moet ze alleen wel willen zien. wink wink ;)

Tja, inderdaad. Er wordt nooit, nogmaals NOOIT, inhoudelijk ingegaan op de tegenstanders, omgekeerd wel, daarop volgt meestal weer een verweer van "tja anders raak ik ze niet kwijt...".
Hoe zat dat ook al weer met belangen??

En dan ... ". Ik zie bij voorkeur een algeheel verbod op handopfok met uitzondering van de echte noodgevallen. Verkoop van onzelfstandige vogels sta ik nooit achter, of er nu een wet is of niet! "
Hmm je vraagt om de wet, lijkt me heel wat doordrammerig dan zelfregulatie., maar misschien wel beter.
Zo'n wet zou er zo maar kunnen zijn....
Je brengt zelf ook jongen op, waar zijn dus je principes?

quote
de enigen die dit kunnen afremmen of zelfs voorkomen zijn in dit geval de kwekers zelf.

Zij zijn niet de enigen die iets kunnen doen, maar inderdaad zij kunnen iets doen, steeds meer komen ook tot inzicht.

quote
Zonder aanbod van kuikens bestaat er namelijk geen handopfok!

Werkt beide kanten opwink :) zonder vraag zal geen kweker het in zijn hoofd halen ze conseqent van jongs af aan op te voeden.

Door hier over voors en tegens te discusiëren kunnen potentieële kopers hun gedachten erover laten gaan. Dat de voorstanders niet met genoeg argumenten kunnen komen ligt niet aan de tegenstanders, dus maak van hen geen boemannen.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-19 - 10:26:23

quote
Het lijkt een beetje op wie maar het langst doorgaat, dat die gelijk heeft.


Jan, ik denk dat je dat te zwaar ziet.
Zelf had ik eigenlijk het gevoel dat de "vergadering" zo'n beetje was gesloten en dat er nog wat achterblijver aan het nakeuvelen waren, zoals gebruikelijk na vergaderingen...

quote
Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar alleen het denken of overwegen van de tegengestelde standpunten is voor sommigen al te veel.


Dat heeft eigenlijk alleen te maken met de toon waarop soms wordt gereageerd. Dat kan namelijk ook anders. Voorbeeld:
Het stukje van Gert (2006-09-18 - 22:17:13) valt of staat met de "aanname" dat gedrag grootendeels is aangeleerd. In mijn reactie betwijfel ik de juistheid van die aanname, waarmee dus eigenlijk het complete onderzoek op losse schroeven komt te staan. Kortom, mijn reactie is in het voordeel van de voorstanders! Wat opvalt is dat:
1. Geen enkele voorstander deze handreiking oppakt!
2. De tegenstanders mij niet in de nek springen, zoals ze bij anderen wel doen, wat volgens mij puur te maken heeft met "serieus ingaan op basis van argumenten" en niets heeft van de onnodig paranoide reacties van voorstanders die ieder tegenargument als een persoonlijke aanval zien.

In navolging van Hawkeye dan ook maar even duidelijk maken waar ik sta:
Ik ben geen tegenstander van handopfok en gun iedereen zijn hobby en zijn huiskamervogel.
Zelf zal ik nooit meer een huiskamervogel gaan houden, gewoon omdat ik vind dat vogels per paar moeten worden gehouden. Wat dat betreft ben ik liever toeschouwer dan deelnemer, als men begrijpt wat ik bedoel. Maar dit is natuurlijk slechts mijn persoonlijke gedachte.

Daar komt gaandeweg wel steeds meer het besef bij (met dank aan enkele schrijvers in dit topic) dat we wat de avicultuur betreft, momenteel op eieren lopen.
De tijden veranderen en we moeten ons eens achter de oren krabben of wat vroeger geen probleem was, nu nog wel kan.

De eerlijkheid gebiedt in dit verband dat ik in de reacties steeds vaker zie dat de notoire voorstanders wink ;), hier eigenlijk veel minder blind voor zijn dan de notoire tegenstanders denken. wink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-19 - 10:54:41

Niltava,
quote
Je brengt zelf ook jongen op, waar zijn dus je principes?

Waar o waar heb jij ooit naar mij geluisterd? Als je had geluisterd dan had je geweten dat ik al bijna een jaar geleden 100% gestopt was met de handopfok.
Ik heb alleen nog een koppel jonge groenvleugel ara's van 1 en 1 1/2 jaar, 1 blauwgele ara, 1 grijze roodstaart en een meijerspapegaai. De laatste 3 heb ik gekregen.
Dan heb ik 1 bonte boer welke binnenkort door Jan {kaketoe} word opgehaald om ingezet te worden voor de kweek.

quote
Tja, inderdaad. Er wordt nooit, nogmaals NOOIT, inhoudelijk ingegaan op de tegenstanders, omgekeerd wel, daarop volgt meestal weer een verweer van "tja anders raak ik ze niet kwijt...".
Hoe zat dat ook al weer met belangen??

Dat bedoel ik dus, je bent blind voor ander mans argumenten en alleen bezig bepaalde personen na te jagen zoals in dit geval mij. Dat terwijl je helemaal niets van me blijkt te weten. Dom, dom, dom!
Ik verkoop namelijk helemaal geen papegaaien en mijn koppel is nog een ruime 8 jaar verwijderd van een mogelijke poging tot kweek. Wat is er nu in jouw aanval op mij weer eens inhoudelijk?

Ik zit dus in het midden, zie de nadelen zou er totaal geen moeite mee hebben als handopfok volledig word verboden. Wat wil je nu nog meer van mij? Dat ik je op 100% jouw argumenten gelijk geef? Sorry, maar dat kan ik niet.
Jij hebt heel erg goede argumenten gegeven maar schiet op alles en iedereen waarvan jij denkt dat ze tegen je zijn! Als je wat minder wraakzuchtig zou schrijven zou je veel sterker zijn!


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-19 - 11:11:24

Ik heb enkel een inkijkje gegeven in hoe het bij ons is, omdat daar door meerderen naar gevraagd is. Ik heb niet bewust goede zaken beter voorgesteld of slechte zaken achterwege gelaten. En ik zal ook nooit beweren dat alles bij mij of mijn vader het meest ideaal is.

Zoals het bij ons gaat wordt in stand gehouden door de markt, zoals bij vele anderen. Je kan heel idealistisch zijn, tuurlijk. Dat staat iedereen vrij. Maar de markt regeert.


Nog even reactie op de reacties
quote
N.B. Ruimte argument is natuurlijk nogal onzinnig. Het gaat mij niet om deze persoon, maar in het algemeen: kennelijk is het belangrijker om 6 in plaats van 5 koppels te hebben, in plaats van 1 vlucht voor jongen waar je dan ook nog van kunt genieten (wat bij wildvang grijzen die continu wegduiken al niet meevalt).

Simpel rekensommetje. 5 Koppels, waarvan je 3 jaar de jongen in je voliere "moet" houden, moet houden voor je ze kan verkopen. Dat levert gauw 15 vogels per jaar. 3 jaar lang, is 45 vogels die je bij je moet houden, als je 5 koppels hebt. Om die jongen ook een beetje de ruimte te geven, 6 vogels per hok (ligt natuurlijk per hok, per persoon verschillend). Dan heb je dus ongeveer 8 hokken nodig. Dus een aardige belasting voor je hok.

Ter verduidelijking. Jonge grijze van 6 weken leveren ongeveer 300 euro op. 3 jaar oude grijze roodstaart vogels leveren 250 euro op (wordt duurder nu de import stil ligt).


quote
Sorry, maar wel eens afgevraagd waarom ze niet buiten komen? Intelligente soorten die normaal gesproken op onderzoek gaan?
Gedragsmatig is er dus wel wat aan de hand.

Sorry maar wat dan? De vogels een spuitje geven? Met zo'n opmerking kan ik dus helemaal niets.

Ik denk dat Erwin het goed ziet:
quote
Zo lang de wetgever handopfok niet aan banden heeft gelegt of verbied en de vraag en aanbod hiervoor nog ten top is zal de handopfok zekers doorgaan!

Als toevoeging wil ik erbij melden dat na het stil vallen van de import (voor wildvang hopelijk voorgoed), de vraag naar natuurbroed grijze roodstaarten, vanzelf toeneemt. En voor kwekers zeker een stimulans zal zijn om meer jongen door de ouders groot te laten brengen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-19 - 11:24:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Zoals het bij ons gaat wordt in stand gehouden door de markt, zoals bij vele anderen. Je kan heel idealistisch zijn, tuurlijk. Dat staat iedereen vrij. Maar de markt regeert.


Jan, dit vind ik wel erg makkelijk! Dit argument ben ik gewend van houders van kistkalveren, legbatterijen en varkenshouders, maar zij hebben tenminste nog een economisch argument, waardoor een overstap naar "anders boeren" niet zomaar kan.

Voor een hobbyist mag dit toch geen argument zijn!?


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-19 - 11:27:18

quote
Jan, ik denk dat je dat te zwaar ziet.
Zelf had ik eigenlijk het gevoel dat de "vergadering" zo'n beetje was gesloten en dat er nog wat achterblijver aan het nakeuvelen waren, zoals gebruikelijk na vergaderingen...

Misschien wel ja. Ik heb alleen de afgelopen 4 dagen de discussie gemist in verband met een naar keelontstekinkje, dus ik haal dat even in happy :)

Ik ben geen 100% voorstander van handopfok, ik erger me alleen aan de 100% tegenstanders.

Je kan de handopfok beperken, door marktwerking, of door wet.

Dus aan de tegenstanders zou ik willen zeggen, maak je sterk voor een wet tegen handopfok, of maak je sterk voor een wet die import verbied. (of beide).

Met een nieuw hok in aanbouw, heeft mijn vader (en ik) besloten om vanaf volgende jaar een percentage van de grijze door de ouders groot laten brengen. Hoe groot dat percentage zal zijn en zal worden is nog niet bekend. De factoren waarvan dat percentage afhangt zullen bekend zijn bij diegene die een beetje snappen wat onze gedachtengang is.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-09-19 - 11:36:55

Beste Peter,

Ik begrijp je antwoord op mijn vraag niet. Een onderzoek doen naar 100% handteerbare vogels?

Dit is juist het probleem, zodra de vogels broedrijp worden en gaan puberen gaat de 100% handteerbaarheid en het karakter veranderen. Wil jij het natuurlijk gedrag van de vogel omturnen tot iets wat tegen de natuur in is en met een bepaalde therapie?

Wederom vind je de onderzoeken die notabene door een universiteit uitgebreid zijn bestudeerd twijfelachtig en onbetrouwbaar. Heb je dan een onderzoek wat deze feiten wetenschappelijk verwerpt?

Op de andere vragen heb je helemaal geen antwoord gegeven, misschien vergeten?

Groeten, Ruud


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-19 - 11:39:01

quote

Waar o waar heb jij ooit naar mij geluisterd? Als je had geluisterd dan had je geweten dat ik al bijna een jaar geleden 100% gestopt was met de handopfok.

Ik lees inderdaad niet alles van je wink :) Mooi dat je gestopt bent en nu ander plezier beleeft aan je vogels.
Ik heb je hier een poosje niet gezien of minder en heb niet groot de mededeling gezien dat je kortleden ineens gestopt was, dus heel vreemd is mijn reactie niet.
Ook gezien je verdere opmerking betreffende de wet.
Mijn excusses, voor je NU on terecht beschuldigd (is niet echt een beschuldiging natuurlijk)te hebben.

quote

Dat bedoel ik dus, je bent blind voor ander mans argumenten en alleen bezig bepaalde personen na te jagen zoals in dit geval mij.

??? Laat mij de argumenten zien, verder JAAG ik JOU niet na, zoals ik al eerder heb gezegd heb ik altijd de indruk gehad dat jij het beste met je vogels voor hebt. Als ik jou wijs op iets dat zegt wat NU(en let wel NU!!) in tegenspraak is met wat je doet, mag ik daar niet op wijzen.

Als we daar al niet meer tegen kunnen en mogen. Ik vind dit overigens geen persoonlijke aanval, als je dat zo opgevat hebt, sorry.

quote
Dom, dom, dom!
Ik verkoop namelijk helemaal geen papegaaien en mijn koppel is nog een ruime 8 jaar verwijderd van een mogelijke poging tot kweek. Wat is er nu in jouw aanval op mij weer eens inhoudelijk?


Ten eerste een groot woord AANVAl, dan zijn er nogal wat persoonlijke aanvalllen van voorstanders geweest, kom op he.
En goed je verkoopt zelf niet, heb ik dat ooit ergens gezegd???

quote
Wat wil je nu nog meer van mij? Dat ik je op 100% jouw argumenten gelijk geef? Sorry, maar dat kan ik niet.

Ik snap niet zo goed wat jou zo geraakt heeft om zo te reageren.
Ik wil niets van jou.
quote
Dat ik je op 100% jouw argumenten gelijk geef? Sorry, maar dat kan ik niet.

Hoeft ook helemaal niet, heb ik ook nergens geeist, heb volgens mij alleen in het laatste stukje op je gereageerd, dus persoonlijk heb ik je niets gevraagd. Alleen iets over de handopfok die
je tot een jaar deed en je woorden nu.
Je schijnt dus niet INHOUDELIJK te mogen reageren met een situatie die je van iemand TOT EEN JAAR kende??
[qoute]Jij hebt heel erg goede argumenten gegeven maar schiet op alles en iedereen waarvan jij denkt dat ze tegen je zijn! Als je wat minder wraakzuchtig zou schrijven zou je veel sterker zijn![/quote]
Wraakzuchtig??? Stel je niet aanlees mijn stukje nog eens over en scheid ze van de anderen. Zoveel heb ik niet gereageerd. Er is maar een iemand waarvan ik al aangegeven heb dat ik die liever niet zou zien omdat die hier alles voor zijn eigen promo doet.
Verder heb ik met niemand hier problemen ook niet van jou of Jan.
Merkwaardigerwijs pakken de voorstanders, al dan niet 100% heet allemaal zo persoonlijk op, waarom toch????



agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-19 - 11:47:03

quote
Jan, dit vind ik wel erg makkelijk! Dit argument ben ik gewend van houders van kistkalveren, legbatterijen en varkenshouders, maar zij hebben tenminste nog een economisch argument, waardoor een overstap naar "anders boeren" niet zomaar kan.

Voor een hobbyist mag dit toch geen argument zijn!?


Maar als je een hobbykweker bent en je kweekt jongen, dan wil je ze toch wel kwijt?

Het veel genoemde argument om papegaaien tam te maken op het moment dat ze zelfstandig zijn, is een goed argument voor de vogel. Helemaal mee eens.

Zelfs al eens 2 vogels zelf handtam gemaakt, 3 maanden te koop gehad, niemand wilde ze hebben.

Je moet dan kiezen, of de ouder vogels weg doen, of de jongen weer op de oude manier (uit het nest) verkopen.

Het klinkt flauw om op basis van verkoop te bepalen wat je met je jongen doet. Maar zo gebeurd het wel. Het is niet leuk als je met veel trotst jongen hebt gewkeekt en niemand wil ze hebben.

Ik zelf heb in het verleden forpussen gehad. Die brachten hele grote hoeveelheden jongen groot. Niemand wilde ze hebben. Dan is het niet leuk meer hoor om jongen te kweken bij je vogels. De "hobby" is dan wel het houden en het kweken van de vogels, maar je wilt ze wel kunnen verkopen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-19 - 11:53:56

Pff nu Jan ook even voor jou.
Als je het te persoonlijk opneemt, sorry.
Dat is niet de bedoeling.

quote

Jan, ik denk dat je dat te zwaar ziet.
Zelf had ik eigenlijk het gevoel dat de "vergadering" zo'n beetje was gesloten en dat er nog wat achterblijver aan het nakeuvelen waren, zoals gebruikelijk na vergaderingen...


Dat idee had ik ook totdat er weer iemand met een promo en verwijten kwam.
Die veel opstookt zonder zelf veel te zeggen.

quote
quoteSorry, maar wel eens afgevraagd waarom ze niet buiten komen? Intelligente soorten die normaal gesproken op onderzoek gaan?
Gedragsmatig is er dus wel wat aan de hand.


Sorry maar wat dan? De vogels een spuitje geven? Met zo'n opmerking kan ik dus helemaal niets.


Alweer zo'n vreemde opmerking wie heeft het over een spuitje geven!!, verder heb ik al aangegeven waarom het vreemd is.

quote
Ik ben geen 100% voorstander van handopfok, ik erger me alleen aan de 100% tegenstanders

Merkwaardig, zoals al aangegeven zijn dat de mensen die juist bewegen, openingen geven, argumenten gebruiken.
Veel wordt denk ik duidelijk als je er even bij stil staat dat zij het voornamelijk hebben over de massaliteit die er tegenwoordig is in de handopfok en de schijnbare vanzelfsprekendheid die op dit vlak tegenwoordig heerst.
Net zoals je voor een paar jaar geleden bij de koop van goulds de mededeling kreeg dat je er meeuwen bij moest kopen.
Ik denk dat veel voorstanders het vanuit hun persoonlijke sfeer bekijken.

Nogmaals ik vind het nogal eenvoudig om de tegenstanders tot boemannen te verklaren.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-19 - 12:08:26

quote
Alweer zo'n vreemde opmerking wie heeft het over een spuitje geven!!, verder heb ik al aangegeven waarom het vreemd is.


Wat wil je zeggen met de opmerking dat het gedrag gestoort is? Ik weet niet wat ik er mee moet. Alleen een vaststelling van een feit? Dat is prima hoor.

Maar je kwam met de vraag of ik daar wel eens over had nagedacht. Antwoord: Ja.

En dan?

Die vogels mochten sinds dat ze bij ons waren naar buiten als ze dat wilden. Ze doen het niet. Klopt niet, want je verwacht het anders. Gedrag gestoort? dat kan. Al kan ik dat niet zeker zeggen, want zeker weten doe ik het niet.

Ik had verwacht dat je met je opmerking iets bedoelde, zo van zie maar: dit en dit en dit. Maar ik zie die dit en dit en dit niet. Dus ga ik zelf invullen wat je bedoeld, aangezien je tegen bent, is het "fout" wat we doen en moeten wij wat veranderen. Dan komt dus de vraag wat dan ....?

Spuitje, terug sturen naar afrika, geen handopfok meer, beter voer geven, ze voordoen hoe ze naar buiten moeten?

Het was misschien wat onhandig op de manier dat ik het heb gezegd, mijn excuus daarvoor. Maar ik wil er ook wat mee kunnen met wat je zegt, en dat kon ik daar dus helemaal niet mee. Hoepelijk is het zo wat genuanceerder.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-19 - 12:10:44

quote
Maar als je een hobbykweker bent en je kweekt jongen, dan wil je ze toch wel kwijt?


Even een lullige doortrekking van die redenatie, dus als je ze als soepkippen kon verkopen?
Tuurlijk wil je ze kwijt maar je moet ook reeël blijven. Wat zou je bijv. doen als inderdaad er een verbod kwam. Bedenk je hoe groot de markty is is over een aantal jaren, zoals al is aangegeven moeten steeds meer mensen werken en vermoedelijk ook langer op den duur. Denk aan de leeftijd die de vogels kunnen bereiken, denk aan de consequenties die kan hebben voor de hele liefhebberij als de publieke opinie zich tegen het houden van deze dieren gaat keren. Er zijn steeds minder mensen die vogels hebben(in ongeveer 20 jaar gekelderd van 80% tot 17% !!(gegegevens van het ministerie)er zijn steeds meer mensen die niets met huisdieren hebben en wel vatbaar zijn voor dierenbescherming etc))


quote
Het veel genoemde argument om papegaaien tam te maken op het moment dat ze zelfstandig zijn, is een goed argument voor de vogel. Helemaal mee eens.

Was dus een handreiking van tegenstanders, slechte mensen he

quote
Zelfs al eens 2 vogels zelf handtam gemaakt, 3 maanden te koop gehad, niemand wilde ze hebben.

Je moet dan kiezen, of de ouder vogels weg doen, of de jongen weer op de oude manier (uit het nest) verkopen.

Het klinkt flauw om op basis van verkoop te bepalen wat je met je jongen doet. Maar zo gebeurd het wel. Het is niet leuk als je met veel trotst jongen hebt gekweekt en niemand wil ze hebben.


Begrijp ik helemaal, heb ik ook wel gehad.
Maar wel eens afgevraagd waar al die papegaaien blijven terwijl er steeds minder mensen vogels en papegaaien houden?


quote

Ik zelf heb in het verleden forpussen gehad. Die brachten hele grote hoeveelheden jongen groot. Niemand wilde ze hebben. Dan is het niet leuk meer hoor om jongen te kweken bij je vogels. De "hobby" is dan wel het houden en het kweken van de vogels, maar je wilt ze wel kunnen verkopen.

KLopt helemaal. Heb ook forpusjes tamgemaakt(vanuit het nest), speciaal voor iemand, toch gingen ze daarna verder van eigenaar naar eigenaar. Men vond het wel leuk maar tja, de lol was er snel af. Idem met een amazone, niet gekweekt maar met iemand opgehaald. Voor een echte dierenvriedn. toch was de vogel na 2 jaar al niet meer bij die eigenaar...
Waar doe je het allemaal voor....


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-19 - 12:14:40

quote
Je moet dan kiezen, of de ouder vogels weg doen, of de jongen weer op de oude manier (uit het nest) verkopen


Dan kies ik toch liever voor optie 3: nestkast weghalen en wachten op betere tijden

quote
Het klinkt flauw om op basis van verkoop te bepalen wat je met je jongen doet. Maar zo gebeurd het wel. Het is niet leuk als je met veel trotst jongen hebt gewkeekt en niemand wil ze hebben.

Ik zelf heb in het verleden forpussen gehad. Die brachten hele grote hoeveelheden jongen groot. Niemand wilde ze hebben. Dan is het niet leuk meer hoor om jongen te kweken bij je vogels. De "hobby" is dan wel het houden en het kweken van de vogels, maar je wilt ze wel kunnen verkopen.



Absoluut waar. Daar moeten we als kwekers natuurlijk altijd oog voor houden. Maar het is natuurlijk ook niet zo moeilijk om de problemen aan te zien komen. Een onderdeel van de hobby is toch het in de gaten houden of er wel of niet, nu of in de nabije toekomst, vraag zal zijn naar de vogels die je kweekt. Even een blik op MP en je snapt waarom ik dit jaar al mijn broedkoppel kerkuilen heb verkochtwink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 124 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede