Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-15 - 10:48:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Roosje:
quote
Een roofvogel is heeeeel wat anders dan een papegaai en daar heb je ook een andere band mee.


Tja, dat heb ik ook heel lang gedacht, maar gaandeweg begin ik steeds meer overeenkomsten te zien en ben er nu eigenlijk wel van overtuigd dat er in de basis weinig of geen verschillen zijn.
Door het gedrag van vogels met lagere intelligentie te bestuderen, wordt voor mij het gedrag van intelligentere vogels steeds duidelijker.
Ik zal niemand vervelen met een lang verhaal hierover, maar misschien is het interssant om eens na te denken over iets simpels als bijv.:

Waarom pakt een tamme papegaai een stukje appel van zijn verzorger aan, en wat is zijn gedachte daarbij?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-15 - 11:58:31

quote
Echter degene die curcussen geeft en alles handopfok verkoop is in dit geval de werkelijke broodfokker.

Is dat de definitie van een broodfokker? Dacht dat dit juist de handelaar / winkelier beschrijft. Deze kunnen namelijk alleen aan deze vraag van handopfok voldoen indien er "kwekers" zijn die hen de jongen voor dit doel leveren.
Hiermee probeer ik weer eens aan te geven dat je niet blind een groep mensen moet beschuldigen!

De werkelijke broodfokker heet feitelijk dan ook "broodkweker" en dat is letterlijk iemand die kweekt voor zijn brood. Dus een kweker die van de kweek probeert te leven! Gezien de eerdere uitspraken is er echter nagenoeg geen winst te halen uit kweek met vogels wat ertoe leid dat de conclusie zou moeten zijn dat we het hier hebben over een fictief figuur.

We hebben daardoor dus kwekers in verschillende groepen te weten.
a. natuurkwekers
b. handopfok kwekers
c. een mix van a & b kwekers

Daarnaast hebben we te maken met mensen die vervolgens de handelaren worden genoemd. Ook hier zien we echter weer verschillende groepen te weten:
a. de hobby handelaar die af en toe eens een vogel koopt en weer verkoopt.
b. de grote handelaar die regelmatig meerdere vogels koopt en verkoopt.
c. de winkelier of bedrijf die vanaf een vaste plek vogels inkoopt en verkoopt met daaraan alle aanverwante artikelen.

Vanaf het begin tot het eind proberen de mensen geld te slaan uit hun hobby. Is het niet om hiermee hun hobby enigzinds betaalbaar te houden is het wel om er echt een inkomen uit te halen.

Een ieder die zegt dat dit niet zo is en uitsluitend kweekt of bezig is met het behoud van de soort enz. enz. heb ik maar 1 vraag:
"Hoe zeldzaam of veel voorkomend je vogelsoort ook is, geef jij werkelijk alle jongen die je zelf niet kunt houden aan een collega kweker weg of verkoop je deze dan? wink ;)shocked 8O




Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2006-09-15 - 12:02:34

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

qoute
----------------------------------------------------------
Oke Ben je bent eerlijk, maar zeg nu dan eens eerlijk of het je ook voldoening gaf.
-----------------------------------------------------------

Nee. Daarom ben ik ook gestopt met het kweken van papegaaien. Het is vele malen leuker als de ouders de jongen groot brengen.

Ben


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-15 - 12:34:52

Gert als je mij als broodfokker bestempeld omdat ik per jaar een 10 jongen opkweek met de hand,dan ben je met je 80 papegaaien een grotere broodkweker,je verdiensten zullen wel veel groter zijn dan de mijn,maar deze hoef ik ook niet.Heb al zo een 30 jaar papegaaien en weet ondertussen wel wat de inkomsten er van zijn,mij maak je geen sprookjes wijs.Ik ben wel tevreden met enkele papegaaien en ook al heb ik er de ruimte er voor,enkele zijn voor mij genoeg.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-15 - 13:52:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jani, de persoonlijke aanval van Gert, is volgens mij niet aan jou gericht!wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-15 - 13:59:08

Hawkeye:
quote
de definitie van een broodfokker


...en ik maar denken dat broodfokkers de kwekers zijn die om fiscale redenen geen "Mijn voliere" op deze site hebben gezet..laugh :D


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-15 - 13:59:11

Jani voor DERDE KEER, het kost me alleen maar geld, geld verdien ik op een andere manier en niet met levende have. (daar geef ik geld aan uit)

Blijkbaar snap je de definitie niet van broodfokker. (lees het stukje van erwin nogeens)

Maar die 10 tamme nestjongen van papegaaien die je tam maakt voor in de huiskamers van andere personen leveren jouw veel meer op.

Bovendien levert dit alleen roofbouw op uit de natuur omdat er op deze manier de vogels onttrokken worden aan de avicultuur en kweek, zodat importen nodig blijven. (en dat is het ergste)

Dus wake up Jani.

Erwin:
Meerdere keren ben je hier geweest, en je kent me, ik heb ook voor jouw site geschreven.

Natuurlijk geef ik mijn vogels niet voor niks weg, daar is het ook niet om begonnen, maar toch een paar voorbeelden van afgelopen jaar wat betref die gratis vogels.

Een man purpelkaplori gratis weg gegeven aan claus u. in Denemarken, zit nu op bevruchte eieren, ter zijner tijd krijg ik een keer wel wat terug, doen ze niks heb ik pech.

Een bloedvlekman weggegeven aan iemand uit Hedel voor zijn pop.

Een buru rode lori man weggegeven aan iemand uit haalderen, later keer ik weer hiervan een weber terug. Jongen delen we.

Ene kweker uit Sint Anthonis kreeg een konings lori voor zijn pop, de jongen als ze ooit komen delen we wel.

Bovendien verkoop ik vogels goedkoop: als er maar iets aan mankeerd gaan ze meteen gratis.

Peter de Wilde oprichter van de lorilijst kocht van me een koppel viooltje voor maar 250 euro, na 2 maanden 2 jongen.

Rosenbergen gaan voor de helft van de prijs wat ik kan vangen in Italie. Ipv dat ik in Italie even 800 euro vang verkoop ik ze voor 400 hier in Nederland.

Natuurlijk staan sommige te trappelen om goedkoop hier te kopen, maar als ze het doorverkopen zijn ze tenminste hier uitgekocht.

European loribreeders:
Ook het oprichten van de European loribreeders is bedoelt dat mensen rechtstreeks contact kunnen maken met elkaar en zodiende de tussenhandel uitschakelen.

Goed voor de loriliefhebbers onderling, goed voor de lori's ivm bloedlijnen, we weten wat er zit aan soorten, contacten verbeteren en vogels ruilen onderling.

Jammer genoeg zijn de geldbelangen in die andere papegaaienwereld groot, maar voor mij mag die importstop meteen ingaan.

De eigenverantwoordelijkheid m.b.t kweken van papegaaien moet worden vergroot. Als de nakweken toch alleen in de huiskamers verdwijnen en natuurlijke bestanden in de natuur ten gronde worden gericht is er maar 1 oplossing.

STOP DE IMPORT

Het is altijd tegen het zere been van handopfokkers, dat snap ik ook wel, maar feiten blijven feiten.

Het op de man spelen dat hij iets met natuurkweek zou verdienen doet niks af bij deze feiten, slechts een poging tot discussievervuiling die eenzelfde antwoord opleverd.

De handopfokwereld zou zich kritsch moeten analyseren en na moeten denken wat hun eigen rol in de avicultuur is.

Is het alleen een bron waaruit je put en een meerwaarde genereerd voor de huiskamer middels enkele weken met de hand voeren.

Het klakkeloos op- en verkopen van nestjongen geeft aan dat men hiernog niet aan begonnen is.

Sterker nog: men volhard hierin, het is gemakkelijk snel geld.

Ondertussen foeteren we op mensen die 3 euro per dag verdienen aan het vangen van vogels in de natuur, maar voor wie doen ze dat dan?

In eerste instantie voor zichzelf maar dan hebben wij toch belangen.

Papegaaien gevangen, percentage dood tijdens vervoer, overige wildvang worden kweekkoppels, nakweken ervan als nestjong verkopen, handopfok en verdwijnen in de huiskamers of NOP na een tijdje. Ook wildvang van deze "echte" liefhebbers wat niet meer presteert kan er ook terecht.

Wanneer komt de volgende lading importen binnen is de volgende vraag aan de importeur?

En hadden jullie dan gedacht dat de serieuzere kwekers hieraan gaan meewerken?
Nee dus, Gert



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-15 - 14:12:00

Geheel mee eens, Gert.

Hoe vaak staan er geen advertenties als hieronder:

x aantal ek papegaaien, vaste voetring
nu geschikt voor handopfok
bij voorkeur in een koop

Bij dit soort advertenties is geld duidelijk belangrijker dan het belang van de hobby en een goede rol in de avicultuur. Handel in handopfok en winkels stimuleren dit in hoge mate.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-09-15 - 15:29:56

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In een eerder topic schreef jan [agabird] dat ze meerdere grijzen hadden waarvan de jongen aan een handelaar werden verkocht voor handopfok.
Er worden allerlei stellingen gedaan, maar heb nog geen met ervaringen gehoord wat betreft het "leeg melken van vogels".
Leeg melken van vogels gaat vaak ook samen met een slechte/minimale verzorging.
Volgens mij kweekt jan of zijn vader al jaren met grijzen en hij is de enigste die ik ken die daar over info zou kunnen verschaffen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-15 - 17:47:09

Ik ken je idd Gert. Zie je zelfs als goed kennis/vriend. Maar dat neemt niet weg dat ik het niet met alles eens ben. En als er hard geschopt word tegen mijn schenen dan schop ik ook terug. Maar je weet, dat is puur op de stellingen en nooit persoonlijk. wink ;)

En dat je vogels gratis weggeeft weet ik als geen ander. Heb er ooit ook één van jou gekregen. Leuke is dat je die ook nadat ze hersteld was weer terug hebt gekregen. Ook ik geef super veel voor mijn en veelal andere vogels. Maar dat is off - off topic razz :p


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-15 - 23:09:05

Erwin, de volgende keer geeft ik je een e-mailtje dat je je scheenbeschermers moet aandoen als we gaan voetballen wink ;)
Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-09-16 - 00:39:16

sad :(

STOP DE IMPORT

Het is altijd tegen het zere been van handopfokkers, dat snap ik ook wel, maar feiten blijven feiten.
===============================================

http://media.putfile.com/Stop-killing-Baby-Parrots

Staat al zolang we onze site hebben op de voorpagina.

http://birdsareforwatching.org/news.html

Wij zijn fel gekant tegen het verhandelen van onzelfstandige baby papegaaien/ara's/kaketoe's.

Maar laten niemand in de kou staan, als men onverhoopt toch een dergelijke baby heeft aangekocht, en voor kleine of hele grote problemen komt te staan, dan staan wij klaar 24 uur op 24 uur, en ondanks dat de centjes bij de broodfokker/handelaar in de geldbuidel zitten, stellen wij onze kennis ter beschikking, GRATIS, BELANGENLOOS.
Voor wie, voor de vogel die dit lot treft, en de onwetende eigenaar.
Natuurlijk stellen wij de vraag, zou je dit ooit nogeens doen, altijd is het antwoord NEE.

Leeg melken van kromsnavels komt zeker voor, wij zijn echt niet blind, ook hier aanwezige kwekers maken zich daar schuldig aan.
Volg gewoon eens voor een 6 tal maanden de advertentie site's, en je kent ze ook.

Maar wij vallen niemand aan, eens komt de dag dat men met lege handen staat.
Dus liever vorig jaar al een algemeen verbod op de import van ALLE vogelsoorten.!!!!
Dit zal het bewijs leveren, wie wel en wie niet een melker is.
Denk dat het ook wel zijn invloed zal hebben op de handel in baby papegaaien, het aanbod zal in enkele jaren drastisch afnemen.
Vandaar ook de door ons afgegeven waarschuwing aan alle huiskamervogel bezitters die hun vogel te koop aanbieden, waak ervoor dat deze niet terecht komt in het melkers circuit, want zij hebben de verversing nodig.!!!

Gezien de persoonlijke tint die aanwezig is op dit topic.
Wij ruilen onder geen beding papegaaien/ara's kaketoe's in, en wij kopen geen baby papegaaien/ara's/kaketoe's in.
Ook verkopen wij niet aan de handelaren.
Wij voeren een selectief plaatsings beleid.
En hebben we vandaag 100 zelfstandige baby papegaaien, dan nog zouden we er 100 tekort komen.
En toch geeft dit niet de drive om het bestaande bestand uit te breiden, we houden het bij ons klein bestandje, waar we zeker nog voor 10tallen jaren heerlijk van kunnen genieten.
Ons aantal, komt voor nog geen derde in de buurt, wat al qua getal is genoemd in een voorgaande reactie.

...............................

En een heel goed initiatief.

Wij hebben nog een lange weg te gaan.

...............................

Wij doen bij deze een verzoek richting beheer van V.A, om ook hierin een actieve rol ter hand te nemen.
Want ook de huiskamervogel bezitter is een liefhebber, die deel uit maakt van het leden/bezoekers aantal van V.A.
Koppel hier gelijk de vraag aan, kan er een gratis promotie/bannerblokje/verwijzing komen voor b.v Tinley Opleidingen, om zo ook de weg te openen/wijzen, voor een goede verstandhouding tussen mens en gevleugelde vriend.

wink ;)
Peter.






tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-16 - 01:36:54

Waarom zou dat gratis moeten? Een driedaagse "cursus" kost bij tinley
quote
€ 295,- inclusief koffie, thee en lesmateriaal voor de driedaagse cursus (lunch niet inbegrepen).
€ 55,- voor het examen.

Je kunt toch makkelijk betaald adverteren?
Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-16 - 09:05:03

quote
stellen wij onze kennis ter beschikking, GRATIS, BELANGENLOOS.



Lijkt me niets nieuws of bijzonders. Als je je even verdiept in de vogelliefhebberij, zul je merken dat je iedere liefhebber tercht kunt voor advies; GRATIS.

Zo gaan wij liefhebbers namelijk al jaren met elkaar om.happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-16 - 09:16:00

Klopt Karel, het is dus voor hen dus niet normaal en geeft dus wederom aan wat wel normaal iswink :)(normaal gesproken moet je voor alles betalenwink :))
Zoals al vaker in dit topic is gebleken bevestigd men steeds zijn belang.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede