Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-10 - 20:14:54

Handopfok in zijn algemeen verbieden gaat duidelijk te ver, maar handel in nog niet zelfstandig etende papegaaien zou in ieder geval verboden moeten worden. Dit is namelijk in veel opzichten vergelijkbaar met puppy/kittens jonger dan 9 weken verkopen, wat ook verboden is.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-10 - 20:31:52

Daar ben ik het inderdaad mee eens johan. Er zijn genoeg kwekers die de vogels een aantal weken bij de ouders laten en daarna met handopfok beginnen. Zij weten hoe het moet en hoe te handelen als er iets mis gaat. Bovendien krijgen mensen bij goede kwekers de vogels pas mee als ze zelfstandig zijn. Wanneer het op deze manier verloopt vind ik het prima kunnen.

Maar niet jongen zo vroeg mogelijk bij de ouders weghalen omdat er snel nieuwe jongen moeten komen en onwetende mensen een veel te zwakke vogel meegeven. Dat is gewoon dierenmishandeling.

Maar dat allemaal terzijde...We wijken nogal af van het topic.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-09-10 - 21:36:27

als je eerst eens goed leest wat ik schrijf jani dan mag je me aanvallen zoveel je wil.
het handopfok opvoeden is alleen maar bedoeld om tamme vogels te krijgen.
maar dat is met een beetje geduld ook op een andere manier te bereiken.
daar hoef je de ouder vogels niet iedere keer ongelukkig mee te maken.
en ik gun iedereen zijn hobby maar wat de dames en heren in dit soort winkels doen is puur winst bejag en heeft niks met hobby te maken.
en dat jij dan je zelf zo aangevallen voelt om dat ik mijn mening geef is jou probleem.

groeten bert


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-10 - 21:52:15

Dus jij gaat mij vertellen hoe en wat wij moeten doen.
Wat de meer waarde van deze hobby voor mij betekend, is dat ik s'morgen niet alleen 5 min bij mijn vogels(zoals de meeste natuurbroeders)ben maar er de hele dag mee bezig kan zijn.
Wat betreft een nestje meer,wel laat u niets wijs maken,ik neem mijn jongen weg op 6 weken en mijn vogels doen 2 ronden jongen,om de 2a3 jaar laat ik ieder koppel eens een nest of 2 groot brengen, en deze broeden dan ook 2 nesten per jaar,en met ongeveer dezelfde tijd tussen het leggen,als je een beetje je administratie bijhoud kan je dit dan ook volgen of doen jullie dit dan niet,en zijn het mischien enkel de jonge vogels die je verkoopt die tellen.
Mochten er enkel nog natuurbroed in de huiskamer komen,wel dan mag er nog een NOP of 10 bijkomen,of is het mischien dit wat u wil.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-09-10 - 22:03:51

ik wil jou helemaal niet vertellen wat je moet doen.
ik geef alleen mijn mening maar.
en dan nog niet zozeer over de hobbyist maar over de winkels waar het wel lopende band werk is.
bij mij staan de vogels voorop en als ik hier een keer jongen bij krijg dan vind ik dat leuk .
doen ze niks dan vind ik het ook goed.
als ik een broodfokker zou zijn dan had ik wel wat meer koppels.

groeten bert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-10 - 22:41:21

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
is dat ik s'morgen niet alleen 5 min bij mijn vogels(zoals de meeste natuurbroeders)ben maar er de hele dag mee bezig kan zijn.



Ik denk dat dit in het algemeen niet klopt.

Als er jongen zijn moet ook een ,,natuurbroeder,, een paar keer per dag voeren(of de partner),ook moet er veel tijd door gebracht worden met observeren,kooien schoonmaken,stokken vervangen etc,etc.
Ik kom iniedergeval altijd tijd te kort!!

Ik kan het mis hebben maar van de ,,opvangvogels,, van het NOP is denk ik meer dan 90% handopfok die door omstandigheden uit huis geplaatst zijn.
Dus juist deze vogels zorgen ervoor dat het NOP nodig is.
Met goede voorlichting zou je dit kunnen verkomen,maar hierin wint het financieele belang.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-11 - 08:40:55

quote
Dit alles geldt niet voor producten die bijvoorbeeld aan een bepaalde houdbaarheidsdatum zijn gebonden of een beperkte levensduur hebben, zoals etenswaren en viooltjes. Indien een gebrek zich na deze zes maanden openbaart, dient de koper te bewijzen dat het gebrek al bij de aflevering bestond.

Dit geld dus wel ook voor de vogels zoals Peter al aangaf. Met een beperkte houdbaarheid of levensduur verstaat de wetgever dieren, planten of waren die onder normale omstandigheden dus al niet 6 maand oud kunnen worden. Een gezonde vogel behoort toch echt wel veel langer te kunnen leven.
quote
Niemand kan garanderen dat een vogel virusvrij is, zoals Gert al zegt.
Zelfs als de vogel getest is is kan hij direct daarna besmet worden(tijd van de uitslag). Sterker nog, volgens mij kan men, als een vogel getest wordt en de voel is net besmet het niet eens vaststellen. Volgens mij zoekt men bij een onderzoek niet naar de virussen, maar naar de reacties van het lichaam op het virus.

Het maakt voor de wetgeving of schade claim niets uit of er wel of niet iets aangetoont kan worden. De wetgever heeft duidelijk gesteld dat bij gebreken de wet stelt datde eerste 6 maand, bij openbaring van een gebrek of in dit geval de oorzaak van het gebrek al aanwezig was op het moment van de koop. De VERKOPER dient zelfs aan te tonen dat dit niet zo was.

Er zijn wel een aantal randvoorwaarden en regels gebonden aan deze wet. Zo moet namelijk een koper wel de goede zorg voor het "product" kunnen aantonen.

off topic:
Het NOP bestaat al vele jaren langer dan dat de trent voor handopfok vogels bestaat. Lijkt mij dan ook een uit de duim gezogen smoes dat deze handopfok als reden of oorzaak gezien zou kunnen worden voor het bestaan van dit soort parken.

On topic:




molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-11 - 18:03:09

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het NOP bestaat al vele jaren langer dan dat de trent voor handopfok vogels bestaat. Lijkt mij dan ook een uit de duim gezogen smoes dat deze handopfok als reden of oorzaak gezien zou kunnen worden voor het bestaan van dit soort parken.




Zo te lezen loop je nog niet lang mee in de papagaaienkwekerij

Van mij is het geen uit de duim gezogen smoes,maar sommige hebben volgens mij belang bij de handopfok ,gezien hun reacties!

On Topiclaugh :Dwink ;)


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-11 - 18:37:25

Als je mij bedoeld, nee ik ben en heb absoluut niets met handelaar te maken,het is enkel mijn hobby waar enkele mensen niet kunnen verdragen dat een andere ook een hobby heeft.
In Amerika wordt 99% van de vogels met de hand opgekweekt en de import van wildvang ligd ginder al veel langer aan banden dan hier en men kweekt ginder ook nog steeds,men is ginder blijkbaar meer ondernemend en minder jaloers.
Verder wens ik hier niet meer op te reageren want het is enkel water naar de zee dragen,men wil hier gewoon koste wat kost zijn eigen wil opdringen en zijn eigen belangen groep verdedigen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-11 - 19:29:30

quote
Verder wens ik hier niet meer op te reageren want het is enkel water naar de zee dragen,men wil hier gewoon koste wat kost zijn eigen wil opdringen en zijn eigen belangen


Klopt,ik denk er precies hetzelfde overwink ;)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-09-11 - 19:58:57


quote
Ik wilde hierbij ook een oproep doen aan iedereen die al de ervaring heeft met Mink van 4-Animals te Rijswijk!



ik heb hier nog geen duidelijk antwoord in de reacties gezien op deze vraag, blijkbaar valt het met gedupeerde wel mee.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-11 - 20:44:38

quote
Zo te lezen loop je nog niet lang mee in de papagaaienkwekerij

Van mij is het geen uit de duim gezogen smoes,maar sommige hebben volgens mij belang bij de handopfok ,gezien hun reacties!

On Topic


Nee, ik ben nog maar een leek.
En nog eens nee, ik heb totaal geen belangen bij kweek. Dus ook niet bij handopfok.

Ik weet het, heb geen enkele recht meer van spreken hier omdat ik niet bij de elite behoor. Dus bij deze bedankt!angry


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-09-11 - 20:52:05

Maak je niet druk Erwin, je kan het bij sommige leden alleen goed doen als je ""hun"" doctrine volgt.
Je zou bijna zeggen , allemaal Dr.H.-clones razz :p laugh :D ,

mvg Frank


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-09-11 - 21:11:01

het gaat hier toch over sterfgevalen bij die zaak en niet over handopfok razz :p


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2006-09-11 - 21:25:22

Hoi allemaal,

Met stijgende verbazing shocked 8O heb ik deze topic gelezen. Als winkelier die regelmatig grote parkietensoorten en soms papegaaien met de hand grootbrengt krijg ik heel wat aangeboden van kwekers. Ook kwekers die in deze topic opeens principieel tegen het met de hand grootbrengen van vogels zijn en kennelijk mijn winkel zo snel mogelijk gesloten willen zien????? Ik voel mij niet persoonlijk aangevallen trouwens.
Ik heb respect voor al het leven op deze wereldbol en ik zie ook niet in wat ik fout doe in de ogen van sommige kwekers. Ik probeer e.e.a. wel zo eerlijk mogelijk te regelen voor mijn klanten. Er gaan geen vogels de verkoop in voordat ze geheel zelfstandig zijn. De kopers krijgen zwart op wit gezondheidsgarantie op hun aankoop en natuurlijk een boekje over de verzorging van hun vogel.
Voorbeeld: een vogel gaat dood, 4 maanden na aankoop in onze winkel. Dan stuur ik de vogel op ter autopsie naar een alom gerespecteerd vogeldierenarts, om haar bevindingen te vragen over de oorzaak van het overlijden. Tevens vraag ik erbij of het bij de aankoop al mis zou kunnen zijn gegaan.
In geval van een hartafwijking of andere oorzaken waar de koper niets aan kan doen ga ik over tot vergoeding, in geval van bijvoorbeeld een gebroken nek ben ik als verkoper natuurlijk niet aansprakelijk…..

Duidelijke afspraken maken daar gaat het om
happy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede