Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-13 - 14:49:32

Tuurlijk mag je tegen die sector ervoor zijn. Ik ben ook niet te spreken over alle onderdelen van de handopfok.

Ik vindt het verkopen van jonge vogels, die nog met de hand gevoerd moeten worden, aan leken ook zeer verwerpelijk.

Al begrijp ik jouw standpunt nu niet helemaal meer. Je bent enkel tegen de handel? En je wilt dat vogels eenzelfde "goede" behandeling krijgen als honden en katten?? (Inderdaad in Nederland anders dan daarbuiten, waar de dierenwinkels wel vol staan met honden honden in kleine hokjes)

Om even terug te komen op de cyclus, en die eens voor honden en katten te bekijken .... dan denk ik toch echt niet dat die beesten beter af zijn.

Ik denk dat elke diernhouder gewoon moet begrijpen dat zo lang hij of zij dieren heeft, hij indirect meewerkt aan "afkeurende zaken" binnen de hobby. Niet bewust, maar wel onbewust.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-09-13 - 15:54:15

quote?

Wij als liefhebbers hebben niets als de kwekers er niet zouden zijn en de kwekers hebben niets als er geen liefhebbers zouden zijn. De enige hoop die er dus blijft is dat we tot in de lengte der dagen op onze eigen manier kunnen genieten van deze volgens mij super mooie hobby!
Hawkey

En hier ben ik het als hobbyist , voorstander van natuurbroed, maar geen absolute tegenstander van handopfok het helemaal mee eens.

Voor degene die de moeite heeft genomen me vorige week p.m te berichten. Ik heb inmiddels ruim dertig jaar ervaring. Heel veeeeeeeeel literatuur bestudeert en meer dan voldoende kaketoes en pagegaaien gekeekt. Dus kom niet aan met die betweters etc of anders reageer gewoon niet. Niet alleen uw mening is bepalend.

Henk


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-09-13 - 17:16:57

quote
Als bedrijven zo met puppy's om zouden gaan als winkels met (intelligentere) papegaaien, als men honden fokt zoals veel kwekers dat met papegaaien doen, dan zou de wereld te klein zijn.



Als je denk dat er bij hondenfokkerijen geen misstanden zijn, zou ik me er maar eens wat meer in gaan verdiepen.
Je heb heel wat mallefiede hondefokkerijen.
Overal waar geld mee gemoeid is zijn mistanden, is niet enkel met papegaaien zo.

Het lijkt erop dat iedereen zijn straatje schoon wil houden, zo van kijk mij het eens goed doen.
Het eens een spreuk gelezen, ging dan wel over een mileubeweging maar past hier ook goed.

Geen enkele natuurbeschermingsorganisatie beschermt de natuur. Het enige wat door hen beschermd wordt is dat gedeelte van de natuur wat de organisatie prettig vind.

Zo is het ook met kwekers en mensen die handopfok doen.




Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-13 - 18:36:13

Ook ik vind het onzin dat bepaalde sectoren van onze hobby afgekeurd worden terwijl anderen de hemel in geprezen worden. In deze waren vooral handopfokkers de pineut.

Als kweker hou je het aanbod in stand en dus ook de vraag. Dus ook de handopfok en verkoop van jonge papegaaien. Zo simpel is het. Elkaar verwijten maken is dus nogal hypocriet.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-13 - 20:30:38

We moeten bepaalde dingen toch niet door elkaar gaan halen.

Kwekers die niet verkopen voor de huiskamer, maar aan kwekers dragen inprincipe wel bij aan het behoud in de natuur. Dwz elke vogel die ze kweken hoeft immers niet uit de natuur worden ontnomen.

Echter de serieuze kweker die na de verkoop bemerkt dat zijn nakweken niet voor de kweek worden ingezet maar handtam worden gemaakt zal niet snel meer zijn vogels verkopen aan dit soort "broodkwekers"

Dit is dus nooit helemaal te voorkomen, echter een serieuze kweker volgt zijn nakweken omdat hij vaak in de toekomst weer jongen wil ruilen voor onverwantschap.

Hetzelfde geldt bv in mijn geval dat ik niet zal verkopen aan kwekers die kweken voor de huiskamers.

Ik vind loris als actieve en dunpoepende vogels helemaal niet geschikt hiervoor, zulke vogels belanden vaak na een tijdje toch weer ergens anders.

Handelaren die heb ik niet nodig, de meeste lori's zijn al in het ei verkocht aan andere serieuze kwekers.

Je kunt dus niet zomaar roepen dat kwekers de handel nodig hebben, het duurt misschien alleen wat langer voordat ze verkopen te een wat lagere prijs. (maar so what, het is je hobby)

Je kunt wel stellen dat handopfokkers de kwekers nodig hebben.
Gert


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-13 - 20:44:25

Wat de honden betreft,wel hier in Belgie mogen enkel honden door erkende beroepsfokkers en handelaren verkocht worden,de liefhebber die eens een nestje puppies heeft mag zefs niet adverteren.Resultaat,men kweekt enkel met honden die veel jongen hebben en veel geld opbrengen,sociale honden moet men niet hebben om te kweken,brengen te weinig op met als gevolg dat met tegenwoordig met heel veel agressieve honden zit waar al behoorlijk veel ongevallen mee gebeuren.
Vraag mij af of het dat is wat jullie ook in de papegaaien wereld willen.Enkel met handopfok kan men verantwoorde huiskamervogels kweken.
Toen men destijds een natuurbroed grijze had geraakte men deze aan de straatstenen
niet kwijt, men moest enkel wildvang hebben ,men is toen handopfok beginnen toepassen,toen er sprake was van een importstop is men gaan panikeren en zou handopfok niet meer mogen ,vind dit gewoon niet realistisch.
En wat het kweken in kistkooien betreft,moet u zelf eens proberen,2 en met wat geluk 3 nesten en daar houd het er mee op,heel rendabel wat mij betreft,voor de importstop werden deze direct vervangen door andere importen,deze zijn er nu niet meer waardoor deze praktijken vanzelf zullen verdwijnen,maar dat waren praktijken enkel door grote kwekerijen toegepast,voor de gewone kweker financieel niet haalbaar,wat maar goed was ook.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2006-09-13 - 21:12:52

dan hebben wij het over kruisingen van papegaaien wat denk je dat er met honden gebeurt?
alleen als bij die honden een kink in de kabel komt word ik liever door een papegaai gebeten.
dus overal waar met dieren word gefokt zijn broodfokkers bezig om snel geld te verdienen ten kosten van de dieren hij kijk maar naar teven die als legbattreij gebruikt worden.angryangry


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-13 - 21:40:30

@ Gert: Hetgeen je zegt komt naar mijn idee zeer beledigend over naar mensen die vogels handtam maken voor de huiskamer én mensen die huiskamervogels houden. Het lijkt bijna of ze een misdaad begaan.

quote
Handelaren die heb ik niet nodig, de meeste lori's zijn al in het ei verkocht aan andere serieuze kwekers.


Jij bent een handelaar want je verkoopt je jongen. De serieuze kweker waaraan je verkoopt zal de nakweek ook weer verkopen en is bij deze dus ook een handelaar.

Dus het is misschien niet zo handig om dit woord zo in het negatieve te drukken. Daar heb je ook jezelf mee namelijk.

Helaas gert, ook jij maakt je 'schuldig' aan het bestaan van de handel in vogels. En ook al selecteer je zo goed aan wie je verkoopt, waar de nakweek daarvan heengaat weet je niet, wellicht zit de nakweek daar weer van wel in een winkel als 4-animals...

Zeggen ze vast wel dat het 'goed spul' is.

En zo is de cirkel weer rond.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-13 - 21:41:44

quote:
-------
Vraag mij af of het dat is wat jullie ook in de papegaaien wereld willen.Enkel met handopfok kan men verantwoorde huiskamervogels kweken.
-------

Lijkt me achterhaalt, je kunt een pas uitgevlogen papegaaien nog net zo gemakkelijk handtam maken daarvoor is handopfok niet voor nodig.

De goede imprint blijft dan ook beter behouden, nodig als deze vogels nog nodig mochten zijn voor het behoud in de avicultuur indien importen volledig verboden worden.


quote:
-------
Toen men destijds een natuurbroed grijze had geraakte men deze aan de straatstenen
niet kwijt, men moest enkel wildvang hebben
-------

Omdat de importprijzen stukken lager lagen dan de redelijke vergoeding die kwekers vragen voor hun nakweken grijze konden deze kwekers hun nakweken moeilijk kwijt.

Echter als de importstop toenertijd was ingegaan waren de prijzen gestegen en was afzet wel mogelijk.

Veel mensen die vogels kopen kijken of ze hun gekweekte jongen straks wel kunnen verkopen voor een prijs die nagenoeg gelijk ligt als het ouderpaar.

Zolang er papegaaien in de volieres rondvliegen zullen er ook papegaaien in de huiskamers vertoeven, onvermijdelijk.

Omgekeerd lijkt me onmogelijk, zaak deze feiten goed in de gaten te houden voor het behoud van deze mooie vogels in de avicultuur.
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-13 - 21:51:00

Handel bedrijf je om er geld mee te verdienen Roosje. Handel en Hobby niet door elkaar halen ook al beginnen ze allebei met een H.

Echter als ik mijn kosten optel denk ik dat ik beter kan stoppen. Het zal namelijk alleen een negatief saldo opleveren. En zo is het met bijna alle hobbykwekers, 90% verdiend er niks aan.

En natuurlijk kan een hobby kweker nooit helemaal voorkomen dat indirecht jongen of nakweken hiervan terecht komen in de huiskamer. (helaas)

Echter loris zijn ongeschikt, en wellicht sommige andere soorten ook.
Gert


Sieta
Website Member
Posts :28

Website Member
2006-09-13 - 21:56:09

Wat een "heerlijke" discussie, deze is alleen te vermijden door:
a geen vogels in gevangenschap te houden.
b door elkaar te respecteren, hoe verschillend de meningen ook zijn.

A is niet mogelijk en B is soms moeilijk, als die 2 nu eens samenvoegt krijg je mogelijkheid

c de vogels in gevangenschap met respect behandelen.happy :)happy :)


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-09-13 - 22:01:44

Of je er nu iets mee verdient of niet, je koopt en verkoopt, dat is handel.

Uit de dikke van dale:

han·del (de ~ (m.))
1 het kopen en verkopen van goederen, diensten en energie => business, commercie, handelsverkeer, koophandel, negotie

han·de·len (onov.ww.)
1 goederen kopen en verkopen => handeldrijven, negotiëren, zaken doen met iem.

Ik voel niet de behoefte in te gaan op je negatieve mening over het houden van huiskamervogels, ik ben bang dat er bij jou niets anders ingaat dan je eigen mening hierover.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-13 - 22:26:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Jij bent een handelaar want je verkoopt je jongen. De serieuze kweker waaraan je verkoopt zal de nakweek ook weer verkopen en is bij deze dus ook een handelaar


Laten we voor de zuiverheid van de discussie te termen even duidelijk stellen:

Een handelaar is iemand die door anderen gekweekte vogels opkoopt en vervolgens verkoopt aan derden (uiteraard met het doel daar iets aan te verdienen).
"De handelaar" heeft een wat negatief imago, omdat hij het niet zo nauw zou nemen met de kwaliteit, gezondheid en welzijn van de vogels en slechts oog zou hebben voor de te behalen winst.
Ook de winkelier is in feite een handelaar en hem wordt dan ook al snel het negatieve imago toegedacht, zeker als er eens een keertje iets mis gaat of gewoon niet "naar de zin" van de steeds mondiger wordende klant gebeurt.

In deze discussie is wel duidelijk geworden dat er kaf onder het koren is, maar blijkt eveneens dat je ze niet allemaal over een kam kunt scheren. Natuurlijk willen ze allemaal iets verdienen, het is tenslotte hun broodwinning, en er zijn er gelukkig nog velen die dat op een fatsoenlijke manier willen doen.

Dat wij met z'n allen bijdragen aan het in stand houden van de handel en dus de handelaar, is inmiddels ook wel duidelijk, lijkt me.

@Gert, zoals Roosje ook aangeeft, kun je met alle goede bedoelingen van de wereld, niet volledig in de gaten houden wat er uiteindelijk met al je jonge vogels gebeurt. Toegegeven, de meer zeldzame en bijzondere vogels zullen inderdaad wel steeds in beeld blijven, maar vooral de meer algemene soorten, zullen makkelijker in de grote massa opgaan.

Zoals ik al eerder heb geschreven is hier niettemin onder de vogelkwekers geen "schuldvraag" aan de orde of plaats voor verwijten, maar veeleer een constatering van de (mede)oorzaak van eventuele misstanden. Wij dragen daar als kwekers dus zelf direct, maar vaker indirect, aan bij, ook al willen enkelen zich op dit forum wat Roomser dan de paus doen voorkomen.
(Maar ook dat is geen verwijtwink ;))


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-13 - 22:42:56

Dat vele forum leden een afkeer hebben tegen handopfok toestanden is op zich niet vreemd.

Het schijnt er in nederland niet in te gaan dat je een papegaai niet perse hoeft groot te brengen met de hand wil deze tam worden.

Als handopfok verboden was voor huiskamervogels dan was de ellende stukken minder, hoeveel extra ellende moet er dan plaats vinden alvorens men dit beseft en begrijpt.

Ik snap goed dat men het prachtig vind zo'n jonge babypapegaai met de hand groot te brengen, de extra risico's worden voor lief genomen.

Er zullen helaas nog veel gevallen voortkomen zoals deze topic-starter van dit onderwerp heeft meegemaakt. (men leert er niks van)

Als handel in babypapegaaien verboden wordt zal dit de consument ook tegen zichzelf beschermen.

Onbetrouwbare kwekers en handelaren zullen er altijd blijven, maar met een verbod erop zal het stukken moeilijk worden.

Goed voor de vogels en kun liefhebbers.
Gert


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-13 - 22:57:55

Gert,je moet eens proberen met een zuivere natuurbroed in de huiskamer te houden,denk dat je vlug van mening zal veranderen,natuurlijk zijn er mensen die alles kunnen ,zelfs stenen doen vechten.
Wat de z.g.n. vele forum leden tegen handopofok betreft moet je eens naar de advertenties kijken,velen durven hier gewoon niet reageren omdat je direct als broodfokker en als geldwolf word bestempeld.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 124 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede