Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > (titel gewijzigd) Handopfok door winkeliers, goed of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-12 - 17:03:12

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

@jani: dan zou ik het forum eens wat verder in het verleden teruglezen, reeds ver voor het importverbod door de vogelgriep sinds vorig jaar worden dit soort discussies gevoerd en huldig ik (en anderen) dit soort standpunten. Bovendien hoop ik dat dit importverbod definitief wordt (wat betreft papegaaien). Dan kan de handopfoksector eindelijk geen misbruik meer maken van wildvang koppels grijze roodstaarten.

En laat ik je uit de droom helpen: natuurbroedkweek met amazones in ruime volieres levert weinig jongen op. Die paar jongen van mij overspoelen de markt niet bepaald, en al helemaal niet de huiskamermarkt. En tja belangen: heb je die inderdaad als je welgeteld 1 koppel papegaaien verzorgd.

Mij gaat het om het enorme gebrek aan dierenwelzijn en verantwoordelijkheid binnen de papegaaienwereld. Als verenigingen dit niet aan de kaak stellen, dan moeten individuen dat wel doen.

Djenco geeft aan dat de winkelier zijn belofte tot betaling van dierenartskosten, het gevolg van besmetting die vrijwel zeker in de winkel of het traject daarvoor heeft plaats gevonden, niet nakomt. Daar klaagt hij over. Allicht zullen er wraakmotieven bij zitten. Ongeacht de echte motieven het heeft in ieder geval een waarschuwingseffect.

P.S. Er is ook wat mij betreft best wel verantwoorde handopfok mogelijk, er zijn ook liefhebbers waar dit plaats vindt.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-12 - 21:19:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-12 - 23:18:18

Allerlaatste danwink ;)

quote
Geen feiten maar domme beweringen die kant nog wal slaan.



Zo zie je nu mensen beweren dat ze geen belangen hebben in de ,,handel,, terwijl ze op hun vroegere site trots een schuur omgebouwd tot handopfokruimte presenteerde,en elke kans grepen/grijpen om reclame te maken voor hun belangen te promoten(ook op dit forum)terwijl ze Zelf nog geen vogel gekweekt hebben!

Vogelliefhebbers houden zich bezig met vogels en het vergaren van kennis omtrent voeding,welzijn,kweek,huisvesting ,ziektes etc

Hier begint het steeds meer op een wetswinkel te lijken waar geld belangrijker is dan een vogel en zijn welzijn.

Wat anders denkende hier schrijven is niet uit de duim gezogen,en zijn geen zaken die kant nog wal raken,maar reacties van liefhebbers die ook de goed onderbouwde artikelen lezen in de ,,kritische vogelbladen,!(die vele liever niet lezen)

De tijd zal het lerenwink ;)



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-12 - 23:22:59

Johan is gelukkig echt niet de enige die ageert tegen handopfok en tegen de verkoop van babypapegaaien.
Vele deskundigen en liefhebbers zijn hier tegen, de lobby om dit wettelijk te te regelen is al jaren in volle gang.

Juist het geleur met jonge vogels (onder andere op marktplaats) geeft niet alleen die verkopers een slechte naam, maar de hele vogelhouderij.
Handopfok dient alleen de portemonee, niet de vogels.
Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-12 - 23:46:04

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-13 - 00:20:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

PS! Ik ben het eeuwige beschuldigen en verwijten eigenlijk al lang genoeg zat.
Jullie denken dat jullie de enigen zijn die in deze wereld zich mogen bezigen met de vogels. Jammer, want feitelijk kunnen we niet zonder elkaar. Wij als liefhebbers hebben niets als de kwekers er niet zouden zijn en de kwekers hebben niets als er geen liefhebbers zouden zijn. De enige hoop die er dus blijft is dat we tot in de lengte der dagen op onze eigen manier kunnen genieten van deze volgens mij super mooie hobby!



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-13 - 10:11:49

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

@Hawkey: Je laat je veel te veel voor het karretje van winkels en de daarbij behorende (commerciele) handopfoksector spannen. Ik vel geen oordeel over individuele personen op dit forum. Laat staan dat ik zeg dat jij je huiskamerpapegaaien niet goed zou behandelen.

Ik ageer tegen de industrie en commerciele handel die ontstaan is, en overigens net zo fel tegen kwekers die zoveel mogelijk in broedkooien willen proppen. Vaak zijn juist deze kwekers de toeleveranciers.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-13 - 10:47:28

quote
Vaak zijn juist deze kwekers de toeleveranciers.



Sterker nog, ik denk dat alle papegaaienkwekers direct of indirect leveranciers zijn van huiskamervogels. Of je wilt of niet.

Johan, weet je zeker dat je nog nooit een papegaai hebt verkocht, die uiteindelijk toch in een papegaaienkooi terecht is gekomen? Zo nee, als al jouw jongen naar kwekers gaan, wat doen die dan met de jongen die zij daar weer uit kweken? Uiteindelijk heb daar geen zicht meer op en verdwijnen vogels de handel (en dus de huiskamer) in.

Omdat het buiten beeld gebeurt, betekent nog niet dat we eigenlijk niet gewoon meewerken aan de door jou (en mij!) verfoeide industrie.

Voorbeeld:
Voor mijn jonge torenvalkjes zoek ik naar verantwoorde afzet. Kopers moeten aan bepaalde door mij gestelde eisen voldoen (klinkt arrogant, maar geeft mij het beste gevoel voor de vogel). Niettemin kom ik heel soms mijn vogels (binnen een maand!) weleens tegen op mp. Daar kan ik weinig aan doen en ben niet "schuldig", maar in feite ben ik hier indirect wel de "oorzaak" van.

Ik las eens op dit forum: "we hebben toch allemaal boter op ons hoofd".

Als je beschikt over een gezonde dosis zelfrelativering, besef ik dat dit een tamelijk goede opmerking was.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-13 - 12:20:56

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben verbijsterd dat sommigen nog niet snappen waar het omgaat.

Toch maar weer:
Je hebt nooit volledige controle over wat er met je dieren gebeurd, daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat zelfs niet om verkopen voor de huiskamer, ook dat kan op een goede manier.

Waar het mij omgaat is handopfok doorschuiven naar handel/winkels. Dit gebeurd (mede door behuizing in broedkooien en weghalen van eieren/jongen) in zulke aantallen dat het niet anders kan dan dat deze voor het overgrote deel belanden in het circuit handel/winkel gericht op verkoop vrijwel zonder goede voorlichting -> enige maanden of jaren huiskamer -> marktplaats -> ergens anders korte tijd -> marktplaats -> ... -> verwaarloosd in een kooitje/ziek/dood/opvangcentrum.

Zelfrelativering mag niet lijden tot de conclusie dat het dan allemaal niet uithaalt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-13 - 12:32:23

quote
Zelfrelativering mag niet lijden tot de conclusie dat het dan allemaal niet uithaalt.



Goed gezegd.....dus wat doe jij aan de door jou geconstateerde misstanden?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-09-13 - 13:07:02

Ziet er naar uit dat jullie voorlopig toch nog even tegen mij aan kunnen blijven schoppen.

quote
Waar het mij omgaat is handopfok doorschuiven naar handel/winkels. Dit gebeurd (mede door behuizing in broedkooien en weghalen van eieren/jongen) in zulke aantallen dat het niet anders kan dan dat deze voor het overgrote deel belanden in het circuit handel/winkel gericht op verkoop vrijwel zonder goede voorlichting -> enige maanden of jaren huiskamer -> marktplaats -> ergens anders korte tijd -> marktplaats -> ... -> verwaarloosd in een kooitje/ziek/dood/opvangcentrum.

Yes, exact. Dat bedoel ik dus al die tijd al te zeggen. Het is jullie persoonlijke vervuilde mening dat alle handelaren, winkel sen bedrijven zich hiermee bezigen. Omdat er een paar slechte bedrijven zijn is het veel gemakkelijker om alle bedrijven maar te beschuldigen! Gewoon lekker simpel alles de grond instampen. Hoef je verder niet na te denken over of het echt wel alle bedrijven zijn en zo nee, hoe maak je dan de onderscheid. Dat is klaarblijkelijk veel te moeilijk. En als er dan mensen zijn die dat wel kunnen en daar op reageren omdat ze het er niet mee eens zijn wat je schrijft dan val je die ook maar aan en vertel je gewoon iedereen dat die persoon op wat voor manier dan ook belangen heeft in of word misleid door diezelfde handelaren en winkels.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-13 - 13:25:03

quote
Ziet er naar uit dat jullie voorlopig toch nog even tegen mij aan kunnen blijven schoppen.



Ach Erwin, als we je daar een plezier mee doen..wink ;)laugh :D

Maar even serieus. Hoewel ik in z'n algemeenheid geen voorstander ben huiskamervogels, moet ik Hawkeye gelijk geven wat betreft de simpele eenzijdige redenering, vol ongemotiveerde aannames, waar Johan mee komt.
Natuurlijk zijn er misstanden en daar zijn we allemaal tegen! Maar om inderdaad ook goede bedrijven en zelfs kwekers/forumgenoten (in)direct van deze praktijken te beschuldigen, gaat wel wat te ver.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-13 - 13:40:25

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goed lezen! Ook de minder slechte winkels bevorderen de handel in babypapegaaien en de daarbijbehorende negatieve aspecten (zoals een nogal verhoogd risico op ziektes, aangezien een goed quarantaine beleid nogal lastig is), omdat zonder dat een winkel zo goed als onmogelijk is.

Overigens, ik heb niemand van belangen beschuldigd, dat is ook niet zo relevant; bovendien, die blijken van zelf wel.

Als bedrijven zo met puppy's om zouden gaan als winkels met (intelligentere) papegaaien, als men honden fokt zoals veel kwekers dat met papegaaien doen, dan zou de wereld te klein zijn.

Als je hierop wijst, weet men niet hoe hard men in de verdediging moet schieten en gaat het alleen maar om incidenten.

Waarom?

Ik weet het niet, de hobby wordt er niet mee bedreigd (integendeel zij krijgt daarmee eerder toekomst), de handel wel.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-13 - 14:12:35

Johan, ik denk dat er wel goed gelezen wordt.

Wat volgens mij een beetje als irriterend wordt ervaren is dat je zelf ook onderdeel uitmaakt van de door jouw opgestelde gang van een vogel.

quote
-> enige maanden of jaren huiskamer -> marktplaats -> ergens anders korte tijd -> marktplaats -> ... -> verwaarloosd in een kooitje/ziek/dood/opvangcentrum


Die cyclus kan ook gebeuren met jouw gekweekte jongen, of zelfs met het amazone stel dat je zelf hebt. Natuurlijk iets anders, maar op dezelfde plek eindigend:

-> enige maanden of jaren bij johan (kan 1 jaar zijn of 40 jaar) -> marktplaats -> ergens anders korte tijd -> marktplaats -> ... -> verwaarloosd in een kooitje/ziek/dood/opvangcentrum

Elke vogel die een leeftijd kan behalen van meer dan 30 jaar, loopt het risico dat rijtje af te gaan. Dus de jouwe ook.

Als je stelt dat handopfok een veel grotere risico loopt dan andere vogels op deze cyclus. Dan zeg ik niet, dat die aanname per definitie onjuist is, maar het is en blijft een aannaame van je.

En als je echt zo prinicipieel bent, dan maakt het voor jou niet uit of het om meerdere of om 1 vogel gaat. Elke vogel zou er dan 1 te veel moeten zijn.

En daar wrikt de schoen, want als je absoluut geen risico wil lopen ooit aan die cyclus mee te werken, dan moet je geen vogels nemen. Tenzij je elke vogel en jong zelf houdt, en bij jou in je hok laat doodgaan van ouderdom. (Wat natuurlijk niet lukt met vogels die 80 jaar kunnen worden).

ps: Erwin, goed te horen dat je ons nog wat langer het plezier gunt.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-13 - 14:26:17

Het gaat lang niet alleen om die cyclus, maar juist vooral om de sector ervoor. Hoe goed vogels vervolgens ook terecht komen, winkel/handel ervoor heeft enorme nadelen.

Heel vreemd dat daar bij papegaaien nog over gediscussieerd moet worden, terwijl dat bij honden en poezen al lang algemeen afgewezen wordt (tenminste in Nederland).




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede