Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > importverbod ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-09 - 16:17:52 send message to Picolet

Regelmatig worden er nog verschillende papegaaisoorten geïmporteerd uit diverse werelddelen. De meest geïmporteerde papegaai is wellicht de grijze roodstaart papegaai (Psittacus erithacus erithacus) uit Afrika. De vraag naar deze papegaai uit het wild is nog steeds groot omdat veel “liefhebbers” deze vogels nodig hebben om aan de vraag naar baby grijze roodstaarten te voldoen. Ja u leest het goed! Helaas is dit een van de grootste controversen die momenteel in onze hobby speelt. De jonge vogels worden na enkele weken onder de ouders uitgehaald en gedwongen om weer snel aan een nieuw legsel te beginnen. Dit heeft niets met liefde voor vogels te maken, maar het gebeurt helaas op grote schaal. Helaas zijn er maar weinig papegaaienliefhebbers die natuurbroed voor ogen hebben staan en hun kweekbestanden slechts aanvullen met eigen kweek vogels.
De vraag naar importvogels blijft zo bestaan en de vogel in kwestie is de sigaar. Helaas worden door dit soort praktijken alle importen als dubieus en onnodig gezien. De liefhebber die bijvoorbeeld op zoek gaat naar een koppel Bodini Amazones (A.f. bodini) zal import moeten aanschaffen simpel omdat er geen nakweek of alleen verwante vogels zijn te verkrijgen. Juist op dit soort importen die jaarlijks op kleine schaal plaatsvinden moeten we zuinig zijn en door de juiste mensen met een goede doelstelling worden aangekocht


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-09 - 17:06:04 send message to johanblok

Ik vind dat ook soorten als de bodini alleen geimporteerd mogen worden als dit qua verzorging en transport zeer zorgvuldig gebeurd en als dit zinvol is met betrekking tot het instant houden van de soort. Niet elke soort hoeft perse in avicultuur gehouden te worden.
Voor de instand houding van de soort is het kweken van deze vogels in volieres in een kweekstation op het gebied van herkomst zelf meestal veel zinniger en import alleen negatief omdat dit een veel groter aantal doden oplevert. Bovendien is het dan veel gemakkelijker en succesvoller om gekweekte vogels weer uit te zetten en zo daadwerkelijk aan de instandhouding van de soort te werken. Dit gebeurt bijvoorbeeld met sommige zeer zeldzame amazones.
Voor de overal verkrijgbare soorten is import totaal overbodig, voor de zeldzame soorten vormt het hoofdzakelijk een bedreiging voor het voortbestaan.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-10 - 17:53:53 send message to Picolet

Velen menen dat een import verbod nodig is voor alle soorten vogels.

Welke vogels zijn er dan voldoende om ze te laten voortbestaan in de avicultuur?
De Australische soorten zijn destijds massaal ingevoerd en waren populair bij liefhebbers over heel Europa. Momenteel wordt er nog in grote aantallen gekweekt met deze parkieten en tropen. Wat toch iedere liefhebber moet zijn opgevallen is de explosie van mutaties bij de Australische soorten.
NAAR MIJN MENING is dit het eerste signaal van verzwakking van het genenmateriaal binnen de Australische vogelsoorten. Hoe lang we fatsoenlijk kunnen doorkweken om gezonde en sterke vogels te krijgen weet ik niet, zeker omdat er geen import meer komt uit Australië. De vogels die buiten Europa worden gekweekt zijn vele jaren eerder uit Europa opgestuurd en zijn de collecties vaak minder groot en meer aan elkaar verwant.
Wat ieder toch moet onderkennen is dat men vogels onverwant maakt op basis van ringgegevens. De afkomst van de ouders is veelal niet bekend en zijn “onverwante jongen” wellicht volle neven of nichten van elkaar. Een productief paar levert gewoon veel verwante jongen op. Een voorbeeld wat ik laatst hoorde is dat iemand 22 jonge amazones kweekte in 6 jaar. Een prachtig kweekresultaat weliswaar maar ook 23 verwante koppels. Wanneer deze jongen onverwant zijn gemaakt en kweken is de kans groot dat deze jongen weer gekoppeld worden aan volle neven en nichten.
Wanneer er geen import van een bepaalde soort meer komt is het voortbestaan alleen maar gegarandeerd door zo onverwant mogelijk te kweken. Gebeurt dit voldoende?

Het import verhaal: Veelal zijn de importen uit Zuid Amerika, Afrika en wanneer de vogelgriep over is uit Indonesië en China.
Een voorbeeld waar ik zelf mee te maken heb gehad is bij de kweek van Tanagers.
Met verschillende soorten heb ik gekweekt namelijk de:
Zwaluw Tangara, de Blauwe Pit Pit en de Geelpoot Honingzuiger. De jongen moesten onverwant worden gemaakt met import vogels simpelweg omdat het bijna niemand lukt om met deze vogels te kweken. Om de bestanden sterk te houden zijn de import vogels een welkome aanvulling om “nakweek” koppels bij kwekers onder te brengen. Zeker bij liefhebbers van insecten en vruchtenetende vogels.

De import van papegaaien is wellicht voor verschillende soorten discutabel. Natuurlijk zijn er soorten zoals de zwartkop caiques, Blauwvoorhoofd Amazones, Albifronsen die in redelijke aantallen bij kwekers aanwezig zijn en worden gekweekt. Een uitzonderlijke situatie is er voor de grijze roodstaart die redelijk wordt gekweekt maar desondanks veel wordt weggevangen uit zijn leefgebied.
In een andere topic werd de bastaard kweek behandeld. Onbegrijpelijk dat men bij de kweek van ara bastaarden zuivere vogels misbruikt. Er zijn al niet zoveel zuivere paren die regelmatig kweken. De paren die jongen produceren doen dit regelmatig en zijn de bestanden van de gekweekte jongen verwant. De oplossing is dan om import vogels te kopen en deze te gebruiken voor bloedverversing. Juist door serieus te kweken zouden we minder importvogels nodig hebben. Wederom een zaak die puur om geld draait bij de bastaardkweek en vraag naar importvogels vergroot. Wat veel erger is dat de bastaardkwekers onbeperkt vogels kunnen onttrekken van de zuivere ara bestanden om hun handel draaiende te houden. De vraag naar zuivere vogels wordt zo weer groter en kunnen we niet zonder import.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-11 - 07:53:35 send message to ParkietenPeter

Natuurlijk is het zo dat de bloedlijnen zwakker worden bij het intelen van te nauw verwante vogels (maar in hoeverre gebeurt dit in de natuur zelf ook?). Dit is een groot probleem dat ontstaan is. Maar het mag toch zeker niet betekenen dat er dan maar om onze hobby in stand te kunnen houden de avifauna beroofd mag worden van een kostbaar erfgoed? Dan ben ik van mening dat je dan maar tevreden moet zijn met minder soortkeuze. Op een gegeven moment is de natuur nl. "uitgepoept".
En een kwestie van geld. Ja, zoals het al vaker gesteld is geeft nagenoeg niemand zijn dure vogel zomaar op zonder er geld voor te krijgen. Dus daar kun je iedereen van gaan beschuldigen, wijzelf incluis.

Denk maar aan de tijd dat zelfs de algemene gezondheid gevaar liep en hele loodsen vol met pluimvee afgemaakt moest worden, ... Wie zal dat betalen? ... Hele processen werden gevoerd om geen financieel verlies te lijden. Terwijl de gezondheid van de mens met het ruimen gediend was.
Het betrof hier dan wel broodwinning en in gevangeschap gefokte dieren, weet ik ook.
Maar het gaat om de achterliggende gedachte die de hobbyist door voert.

Als bloedverversing enkel op basis van ringgegevens gaat wie kán er dan nog seriues kweken of een serieus kweker genoemd worden? Ik weet niet of je met bastaardkweek ook de mutatiekweek bedoeld, maar die zijn door genetische manipulatie ontstaan. (Zoals het mij altijd verteld is) En daar werd de natuur niet extra door belast. Wel omdat de mens na uitgemuteerd te zijn weer de grillige gedachte kreeg dat wldkleur vogels toch mooier was.

En zoals al vaak gezegd wordt dat de heler de steler aan het werk houdt. Wordt het denk ik tijd dat wij tevreden moeten zijn met wat we hebben. Kunnen we iets niet krijgen? Moeten we ons hierbij neerleggen! En niet als kleine kinderen de kont in de krib werpen en koste wat kost onze zin willen krijgen.

Daarmee wordt al heel veel opgelost. Maar als mensen en vaak alleen vanwege status, iets anders moeten hebben dan de ander, wordt de import steeds onderhouden.

PPeter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-11 - 09:20:31 send message to johanblok

Geheel mee eens, er dient inderdaad kritisch gekeken te worden naar de wensen van (sommige) vogelhouders.


reyn
Website Member
Posts :76

Website Member
2006-08-25 - 09:15:45 send message to reyn

hoe zit het met import van in gevangeschap gehouden dieren uit australie??

is dit mogelijk?


reyn
Website Member
Posts :76

Website Member
2006-08-25 - 09:16:30 send message to reyn

ik bedoel dan een mutatie vogel?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-25 - 11:06:57 send message to dooren

Volgens mij niet, alleen uitheemse australische vogels mogen daar het land uit.
Gert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-06 - 14:49:22 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Parkieten Sociëteit, uitgave januari 2007 meldt dat de Europese Commissie werkt aan een algemeen en definitief verbod op invoer van wildvangvogels in de EU!

Bron is EPO - European Pet Organization- de internationale belangenbehartiger van de huisdierenbranche.

Men spreekt ook van beperkingen op de import nakweekvogels.

waarvan akte.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-01-06 - 15:31:51 send message to noel

DUS ALS IK HET GOED BEGRIJP
KOMT ER GEEN IMPORT MEER BINNEN
NOOIT MEER??


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-06 - 15:48:33 send message to mijnkaketoes.nl

Nee dat begrijp je niet goed. Men werkt hier al jaren aan. Er is nog niets definitief besloten. Maar het zal me niet verbazen dat inderdaad de import dicht gaat en niet alleen voor bovenstaande vogels. Maar goed nogmaals definitief is er nog niets besloten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-06 - 15:55:40 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er staat dus dat de Europese Commissie hier aan werkt!

aanvullende opmerking:

Het doel is overigens niet meer uitsluitend het tegengaan van eventuele insleep van de vogelgriep,
maar het definitief een einde maken aan importen op zich!

Er zijn dus nog GEEN definitieve besluiten genomen!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-06 - 18:54:37 send message to molineti

Zoals het er nu uit ziet is de kans dat de import nog ooit open gaat zeer klein.(WAAR ROOK IS ,IS VUUR)

Er is de komende jaren dus veel werk aan de winkel om zoveel mogelijk soorten voor avicultuur te behouden.

Al zullen diverse soorten na een definitieve importstop over enkele jaren niet meer in avicultuur aanwezig zijn,hoe graag men dit ook zou willensad :(

Of ben Ik nu te somber??


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-06 - 19:17:11 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit is dus een van de redenen waarom ik al jaren, en lang niet altijd tot ieders vreugde, wijs op verantwoord omgaan met de bestanden in avicultuur en het genetische materiaal dat daarin wordt vertegenwoordigd!


Als de situatie wordt, zoals thans door de Europese Commissie wordt beoogt, dan hebben een aantal soorten binnen avicultuur zeker geen kans van overleven op langere termijn!

In een dergelijke situatie gaan we ook de gevolgen merken van het jarenlang "met z'n allen achter de nieuwste mutaties aan" kweken, waarbij veel te weinig rekening is gehouden met het verschil tussen lijnteelt en inteelt, waarbij de aandacht voor de wildkleur van diverse soorten op een dusdanig laag pitje is gekomen dan we er nu niet of nauwelijks meer over kunnen beschikken.

In dit opzicht is het dus niet ondenkbaar dat we te maken gaan krijgen met een omgekeerde situatie, waarbij wildkleurvogels strak peperduur worden ten opzichte van hun mutaties!

Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met een importstop, ware het dat ik, bijvoorbeeld in geval van plaagbestrijding in het land van herkomst, liever zou zien dat dan onder een quotum/vergunningenstelsel wordt gevangen voor de internationale handel.


Vooralsnog lijkt het mij meer verontrustend dat er mogelijk ook beperkingen komen op de import van nakweekvogels!
Zeker in combinatie met een definitieve stop op wildvangvogels zal dit met zekerheid de teloorgang van vele soorten binnen avicultuur betekenen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vele soorten vruchten en insekteneters.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-06 - 23:08:22 send message to goulds

Zal er wel explosie van diefstal ontstaan,grote zwarte markt etc etc

Hoe mooi is onze hobby nog in de toekomst?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede