Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Positieflijst voor zoogdieren is er door. Eind volgend jaar de vogels aan de beurt! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-01-03 - 17:37:09 send message to lorikwekerij

ja de laatste stand van zaken is dat de ingang van de positieflijst verschoven is naar 1 juli
ik hou de stand van zaken ook in de gaten omdat ik eekhoornsoorten heb die dan ook verboden zullen gaan worden


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-01-03 - 18:08:11 send message to swanny

als die eekhoorns verboden worden, wat houdt dat dan concreet in voor jou? en evt nakweek?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-03 - 18:17:13 send message to rupicola

De wet dieren is vorig jaar zomer als zodanig wel in werking getreden en wordt gefaseerd ingevoerd.

De inwerkingtreding van de positieflijst zoogdieren is even een half jaartje uitgesteld in verband met de voorwaarden (m.b.t. de soorten die onder voorwaarden gehouden mogen worden), want die waren wel bedacht, maar nog even niet uitgewerkt.

De (positief)lijsten voor vogels, reptielen en vissen staan vooralsnog in de planning voor aankomend najaar.



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-01-03 - 20:01:11 send message to lorikwekerij

Voor mij houd het dan in dat ik de mannetjes van de vrouwtjes moet gaan scheiden en de eekhoorns hier moet houden tot ze dood zijn ik mag er dan niet meer mee gaan fokken
en nu krijg je natuurlijk dat er heel veel eekhoorns en andere dieren waar dan niet meer mee gefokt mag worden gewoon de natuur in gezet gaan worden of dat er ilegaal mee gdfokt gaat worden omdat er buiten nederland wel met deze dieren gefokt mag worden en ook gehouden mag worden


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-03 - 21:20:29 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het uitzetten/loslaten van exoten in de natuur was al strafbaar gesteld en dat veranderd met de nieuwe wet dieren niet.
Toch gebeurt dit inderdaad ook (nu al) als gevolg van de nieuwe wetgeving, waarbij opgemerkt dat het eigenlijk best een merkwaardig verschijnsel is:
men pleegt immers een strafbaar feit om conflict met nieuwe wetgeving te ontwijken.

Dat er illegale circuits gaan ontstaan staat gewoon vast. Voorbereidingen daartoe zijn hier en daar al in volle gang.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-01-03 - 23:51:45 send message to Karel

Zoals het ook merkwaardig is dat, wetende dat de positieflijst mede is gebaseerd op de angst dat bepaalde dieren weleens in de natuur terecht zouden kunnen komen, deze lijst nu juist zélf de reden kan blijken te zijn dat mensen hun dieren in de natuur gaan vrijlaten.

Dit klinkt ongeveer even logisch als een hoofpijnpoeder dat volgens de bijsluiter als bijwerking hoofdpijn kan veroorzaken.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-04 - 14:50:53 send message to rupicola

Precies!

Helaas wil politiek Den Haag en staatssecretaris van economische zaken in het bijzonder, er maar niet aan dat de wetgeving nogal wat dieronvriendelijke kanten gaat veroorzaken.

Een van de te verwachten gevolgen is bijvoorbeeld ook dat strak illegale vogelsoorten, die nu gewoon legaal in een mooie buitenvolière gehuisvest zitten, gaan verdwijnen naar zolders of kelders.

Ook huisvesting in de gemiddeld grotere beplantte (= diervriendelijke) volières zal als gevolg van nieuwe wetgeving (b.v. fokverboden) een moeilijke zo niet onmogelijke zaak worden.

De gevolgen van fokverboden bij zeer sociale soorten is ook zo'n knelpunt.
Moeten we straks 'paartjes voor het leven' of kolonievogels uit elkaar gaan halen, omdat we er opeens niet meer mee mogen fokken?

Lekker diervriendelijk . . . en zo goed doordacht ook allemaal!








wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2014-01-04 - 15:05:54 send message to wiechmann

met deze wetgeving maken ze van mij een crimineel .ik verot het om liefdespaartjes uit elkaar te halen .


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2014-01-04 - 16:59:00 send message to ineznick

Amen, Wiechmann !!


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2014-01-04 - 17:07:07 send message to lapland

Zal ook hier niet gebeuren!


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-01-04 - 18:35:15 send message to lorikwekerij

Hier gaat dat ook niet gebeuern en als er dan wel jongen van komt dan kunnen we ze altijd nog in het buitenland verkopen
ik ga de dieren ook niet verstopen
dan zien ze me maar voor een illegale fokker aan
ik ben zelf van mening dat de regering als eerst maar de misstanden in de consumtie dieren fok en mesterijen moeten aanpakken


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2014-01-05 - 08:37:52 send message to eabe80

Ik zal ook de paartjes nooit uitelkaar houden, aangezien mijn vogels ook in de broedblokken slapen laat ik deze ook hangen. Eventueele jongen maar naar bv Duitsland. Of ik lid blijf van een vogelvereniging en ook nog correct ga gingen (cites bv), twijfel ik nog over. Aangezien je dan niet meer mag kweken hoef je van mij ook niet meer te ringen..... Tja afbreuk van iets wat in jaren is opgebouwd, hiephiephoera voor neederland sad :(


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-05 - 11:27:04 send message to rupicola

Dergelijke reacties hoor ik in het hele land en naar mijn mening verkijkt 'Den Haag' zich opnieuw op de gevolgen van 'over the top' wetgeving.

De weerstand tegen het wettelijk en zo langzamerhand buitenproportioneel 'dichttimmeren' van zo'n beetje alles wat je kunt bedenken neemt maatschappelijk en zelfs merkbaar toe.

De bereidheid om de hobby voort te zetten in laat ik het een subcultuur noemen schat ik ronduit groot in en is daarmee een aardig voorbeeld van hetgeen ik in de vorige zin bedoel.

n.b. De volgende vergelijking gaat in detail niet, maar in grote lijnen wel heel duidelijk op:

Het Nederlandse softdrugs- dan wel prostitutiebeleid is over de jaren bestookt met meer en minder wet- en regelgeving.
Het resultaat daarvan durf ik rustig marginaal te noemen, immers Den Haag heeft deze voorbeeld sectoren tot op de dag van vandaag nooit echt onder controle kunnen krijgen.

dit is ook niet zo vreemd, want er bestaat namelijk een duidelijk verband tussen een bepaalde wettelijke druk en de transparantie van een betreffende sector.

Meer wet- en regelgeving betekent onherroepelijk minder transparantie, maar omgekeerd werkt het ook!

Het door Den Haag, de staatssecretaris en de lobbypartijen in het bijzonder beoogde effect zal naar verwachting een averechts karakter te weeg gaan brengen.




kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2014-01-05 - 16:23:56 send message to kamervoliere

maar word deze wet ook niet te belangrijk gemaakt?wat willen ze er aan doen dan als jan en alleman zich er niet aan houd.als je al hoort dat er te weinig blauw op straat is


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-05 - 16:52:51 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zal een ieder voor zichzelf moeten vaststellen.

Het heeft in ieder geval niet mijn voorkeur om met het uitoefenen van mijn hobby straks permanent in overtreding te zijn door de nieuwe wet en regelgeving.

De vastgestelde boetes liegen er overigens ook niet om:

Overtreding van de voorschriften van de Wet dieren wordt in één van deze vijf boetecategorieën van € 500, € 1500, € 2500, € 5000 en € 10.000 ingedeeld.

Vervolgens wordt het boetebedrag verhoogd of verlaagd in de volgende gevallen:

• De gevolgen of de risico's bij de overtreding zijn ernstig of juist gering

• De overtreder handelt al dan niet als particulier

• Er is sprake van recidive


Het is dus te hopen dat er zo spoedig mogelijk jurisprudentie gaat ontstaan, die vervolgens (eveneens hopelijk) gunstig
uitvalt voor ons als belanghebbers.









Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede