Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Positieflijst voor zoogdieren is er door. Eind volgend jaar de vogels aan de beurt! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-01-22 - 18:16:56 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit is een groot verschil tussen de uitvoering van de positieflijst in Nederland en Belgie. In Nederland mag er dus met dieren die niet op de positieflijst of op de lijst met soorten die onder voorwaarden gehoud mogen worden niet meer gekweekt worden. In Belgie is er geen uitsterfbeleid in Nederland wel.

Hoe ze dat gaan doen met vogels gaat nog interessant worden. Ik kan me voorstellen dat galahs of grijze roodstaarten niet op de positieflijst staan, maar deze soorten worden in zulke grote aantallen gehouden dat je dus de komende 30-40 jaar een flinke Belgische markt blijft houden. Ook de controle zal nog een uitdaging worden aangezien het aantal vogelhouders in Belgie een stuk groter is dan het aantal zoogdierenhouders.


kenneth
Website Member
Posts :53

Website Member
2014-01-22 - 18:32:44 send message to kenneth

ach ok dat er zelfs niet zou mee mogen gekweekt worden wist ik niet.
dit is idd. een groot verschil.


DimitriD
Website Member
Posts :15

Website Member
2014-01-22 - 18:55:00 send message to DimitriD

Hoe zal men dan met dierentuinen omgaan ?
Deze krijgen ontheffing ???

Dierentuinen gaan er toch telkens prat op dat ze kweekprogramma's hebben etc. om uitsterven van dieren in gevangenschap tegen te geaan. Ook al omdat veel van deze dieren in het wild bijna uitgestorven zijn omdat hun leefgebied verdwijnt.

Maar als men dierentuinen dan ontheffing zou geven omdat ze dit doen, dan moeten kwekers toch ook ontheffing krijgen, want zij vervullen dezelfde taak. Er zijn zelfs een hoop dierentuinen die samenwerken met private kwekers om instandhouding te ondersteunen


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-01-22 - 19:03:09 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Marti

Petities kunnen wel degelijk niet ontvankelijk worden verklaard. Dit gebeurt in 50% van de gevallen. De kans dat een petitie uiteindelijk iets uithaalt is bijna nihill. Het onderwerp mag bijvoorbeeld de afgelopen 2 jaar niet in de 2e kamer zijn behandeld.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/achtergrond/achtergrond/burgerinitiatief-beren-op-de-weg.1112284.lynkx

Verder is naar het Europees Hof gaan zinloos. Op jaarbasis wordt 95% van de 60.000 ingediende beroepschriften niet-ontvankelijk verklaard. De kans dat een beroepschrift gegrond wordt verklaard ligt dus tussen de 0% - 5%

http://www.terechtgesteld.nl/2013/06/interview-met-voormalig-rechter-van-het-ehrm-egbert-myjer/

Ik zie het allemaal somber in. Een koppeltje cruentata's laat ik daarom lekker zitten. De kans dat je er binnenkort niet meer mee mag kweken is bijna 100%.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-22 - 23:10:23 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Erkende en aangesloten dierentuinen krijgen een uitzonderingspositie en vallen derhalve buiten de regelgeving aangaande positief lijsten.

Het Europese hof kan wel degelijk een belangrijke rol gaan spelen, (dit is nog niet zo heel lang geleden maar wat duidelijk gebleken bij het van tafel vegen van het door de Europese commissie ingestelde algehele importverbod) maar dan hebben we het wel over de eindfase van het geheel en dan zijn we wel een paar jaar verder.



marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2014-01-23 - 07:12:58 send message to marti

@Rik, wij hebben blijkbaar een andere uitleg van het begrip niet ontvankelijk en petitie. Een petitie (die van de Grondwet) wordt altijd in ontvangst genomen.. wat er daarna mee gebeurt is een geheel ander verhaal. het burgerinitiatief waar jij naar verwijst is iets anders...


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-01-23 - 20:55:02 send message to parrotmaniak

Ik heb begrepen dat alle politieke partijen voorstander zijn.
Misschien is het een idee dat iedereen die lid is van een politieke partij zijn/haar lidmaatschap opzegt met opgave van reden,nl de goedkeuring aan de positieflijst


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-01-24 - 10:24:22 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Alle politieke partijen hebben aangegeven voorstander te zijn van een positieflijst.

Met het verschijnsel op zich is ook niet zo heel veel mis, maar de uitvoering ervan is een heel ander verhaal!

Enkele partijen komen dan ook voorzichtig terug op de plannen (uitvoering, handhaving en gevolgen) zoals deze nu voorliggen.

Het moge duidelijk zijn dat wij als dierhouders in de partij 'voor' de dieren onze grootste tegenstander vinden.
Deze partij heeft b.v. al meermaals aangegeven dat zij de maatregelen en de gefaseerde invoering daarvan respectievelijk niet voldoende toereikend en te langdurig vinden.
Ook de aanpassingstermijn (c.q. respons termijn voor belanghebbenden om een soort op een andere lijst te krijgen) vindt deze partij veel te lang.

Het meest betreurenswaardige feit is echter dat deze partij -wellicht niet gehinderd door kennis van zaken- geen oog lijkt te hebben voor de gevolgen van de nieuwe wet dieren, juist als het gaat om dierwelzijn!

Denk b.v. maar eens aan fokverboden voor sterk sociaal ingestelde dieren (papegaaiachtigen) en kolonievogels.
Daarnaast is de kans dat leefomstandigheden van straks verboden soorten er niet beter op gaan worden, omdat deze soorten als gevolg van nieuwe regels 'uit het zicht' gaan verdwijnen.


Ten aanzien van een specifiek genoemde soort als cruentata zullen we in de eerste plaats moeten afwachten hoe de lijsten voor vogels er exact uit gaan zien en hoe de eventuele voorwaarden worden geformuleerd.




parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-01-24 - 11:58:26 send message to parrotmaniak

Rupicola ,ik ben het met u eens ,maar uit onze hoek zullen niet veel mensen lid zijn van de pvdd .
Ik zou het signaal willen geven aan alle politieke partijen ,leden verlies zijn ze HEEL gevoelig voor
Graag jullie reactie hierop


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2014-01-24 - 13:33:40 send message to blg

leden verlies zijn ze HEEL gevoelig voor

De politiek is nergens gevoelig voor, zolang ze denken dat het pluche niet in gevaar komt gaan ze gewoon door op de ingeslagen weg, kijk maar eens naar de laatste belasting maatregelen betreffende alcohol/tabak/brandstof en oldtimers.
De opbrengsten van deze maatregelen zullen negatief uitvallen omdat het lonend wordt in de omliggende landen in te kopen en vernietigd veel arbeidsplaatsen.
Waar de politiek wel gevoelig voor is, is de pleziertjes van de gewone burger onmogelijk maken door actie groepen die er de ballen verstand van hebben.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-01-24 - 14:32:02 send message to Karel

De politiek laten weten hoe je ergens over denkt, heeft altijd zin.

In het verleden is bijv. weleens door de db geopperd om sportvissen te verbieden. Met name de Pvda heeft toen veel ledenreacties gehad van met name gepensioneerden, voor wie het vissen nog het enige leuke tijdverdrijf was. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat er geen meerderheid voor een verbod te vinden was.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-01-24 - 14:42:00 send message to parrotmaniak

Blg je geeft nu zelf het antwoord
Zolang ze op het pluche zitten,maar als ze zien dat hun ledental daalt door maatregelen die alleen geld kosten en niets opleveren denken ze misschien na.ik heb net mijn partij gebeld en het lidmaatschap opgezegt en duidelijk de reden aangegeven
Ik heb gebeld met de kamerfractie in den haag dus niet met een of ander plaatselijk of landelijk partijbureau


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2014-01-25 - 13:53:41 send message to ParkietenPeter

Als ik kijk naar de lijst voor zoogdieren, maak ik me niet zo heel erg benauwd over onze hobby.

De lijst voor vogels zal naar verwachting enkel gelden voor de uitzonderlijke soorten.

Natuurlijk als je een van die uitzonderlijke soorten houd, is het hard als je ze moet afstaan(in het uiterste geval)

Maar ik maak me niet zo heel erg druk.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2014-01-25 - 18:06:24 send message to johanblok

Het feit dat bijvoorbeeld de chinchilla niet op de positieflijst staat, maar op de 'paarse', 'onder voorwaarden' lijst geeft mij juist zorgen over de vogellijst. Wij hebben ze al jaren en beschouwen cinchilla's als veel makkelijker te houden dan b.v. papegaaien, laat staan de moeilijker vogels. Iets soortgelijks geldt voor degoe's.

Helaas is nog volstrekt onduidelijk wat die 'voorwaarden' inhouden, absurd dat de lijst en wet afgelopen 1 januari al in had moeten gaan terwijl die voorwaarden nog niet eens uitgewerkt zijn. Het hangt heel erg van die voorwaarden af hoe ernstig het uitpakt.


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2014-01-25 - 18:39:32 send message to Patrick

Wat mogen uitzonderlijke vogels dan zijn? citus vogels?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede