Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Positieflijst voor zoogdieren is er door. Eind volgend jaar de vogels aan de beurt! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2014-05-31 - 08:17:39 send message to wiechmann

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

hans ik heb de positieflijst ma weet niet hoe ik hem moet plaatsen


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-05-31 - 13:21:55 send message to Daniel

Hermann heeft de lijst doorgestuurd en het gaat hier om het oorspronkelijke rapport dat de RDA heeft opgesteld met wat zijn vinden welke soorten gehouden kunnen worden. Voor zoogdieren heeft het ministerie dit advies niet opgevolgd en gekozen voor een veel restrictievere lijst.

Oorspronkelijk was het rapport te downloaden op de website van de RDA maar deze hebben het weggehaald uit hun archief. Ik zal kijken of ik de pdf ergens kan plaatsen zodat het downloadbaar is voor iedereen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-05-31 - 16:15:31 send message to rupicola

Het is de vraag in hoeverre concept- of andere lijsten, anders dan de officiële lijst (die nog gepubliceerd moet worden en voor eind 2014 op de beleidsagenda staat) te plaatsen.

Een en ander leidt slechts tot allerlei speculaties en daarmee tot onnodige verwarring.


. . . . en het gehele plaatje is zo al gecompliceerd genoeg. wink ;)



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-06-02 - 15:50:19 send message to henkdelaat

Gisteren een mailtje gestuurd naar RDA(raad voor dierenaangelegenheden),kreeg vandaag het onderstaand mailtje.


Info-RDA

Geachte heer De Laat,

De positieflijst die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken dit jaar wil invoeren gaat alleen over zoogdieren.

Voor vogels, reptielen en vissen moet nog onderzocht en besloten worden welke dieren er wel, niet of onder aanvullende voorwaarden gehouden mogen worden.

Dat betekent dat tot die tijd alle vogels gehouden mogen worden, voor zover niet verboden onder ander wet- en regelgeving zoals CITES.

Hartelijke groet,
(ik weet niet of ik hier de naam van de betreffende persoon mag plaatsen).

Henk.




rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-06-02 - 17:17:12 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

. . . kortom de stand van zaken, zoals deze er al weer geruime tijd voor staat.

wink ;)


Voor wat betreft die 'aanvullende voorwaarden' waaronder straks een hele categorie dieren gaat vallen gaat het zo langzamerhand wel een beetje korte termijn worden . . . althans als de lijsten voor zoogdieren daadwerkelijk per 1 juli a.s. wettelijk van kracht gaan worden!




rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-06-30 - 15:01:44 send message to rupicola

De lijsten voor zoogdieren worden per 1 juli 2014 (morgen) van kracht.

voor zover mij bekend vallen 33 soorten onder de categorie 'houdbaar onder voorwaarden'.

Heeft iemand inmiddels concreet kunnen vinden om welke voorwaarden het hierbij precies gaat?




superlite
Website Member
Posts :14

Website Member
2014-07-01 - 13:09:20 send message to superlite

Wel staat in de nieuwe wet die per 1juli is ingegaan dat handopfok van papegaaien verboden is lijkt mij moeilijk te handhaven maar geeft wel aan dat de wetgever er weinig van begrepen heeft


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-07-01 - 14:08:43 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je kijkt naar maatregelen die in het verleden zijn genomen, denk ik dat handhaven niet zo'n probleem wordt. Tot nu toe heeft de tijd altijd in het voordeel van de wetgever gewerkt. De tijd die nodig blijkt om liefhebbers achter de maatregel te krijgen.

Voorbeeld:
In het verleden werden papegaaien aan kettingen vastgezet. Toen dit verboden werd, vroeg iedereen zich af hoe ze dit wilden gaan controleren. Inmiddels vindt iedereen dat papegaaien niet aan kettingen horen te worden vastgezet en heeft de wet zichzelf "bewezen".

Voorbeeld:
Met de invoering van de flora- en faunawet, werd wildvang van inheemse avifauna expliciet verboden. Hoe kunnen ze alle vogels in gevangenschap controleren? Inmiddels wordt nieuws over de arrestatie van vogelvangers, door de meeste liefhebbers ook hier op VA, met gejuich ontvangen.

Voorbeeld:
Enige jaren geleden werd een importverbod van kracht. In eerste instantie waren veel liefhebbers daar tegen. Nu zijn de meeste liefhebbers voorstanders en worden smokkelaars als paria's van de liefhebberij beschouwd.

Handopvoeding:
Niet of nauwelijks te controleren(?) Zullen handopfokkers over een paar jaar nog wel door de liefhebbers worden geaccepteerd of juist verketterd? De tijd zal het leren, maar gezien het verleden heb ik zo'n vermoeden.......... wink ;)

Wat de positieflijst betreft, zullen we de lijst moeten afwachten. Dan kunnen we aan de slag met verzoekschriften om verboden vogels alsnog te laten plaatsen. Ik zie dat niet zo somber in eigenlijk, zolang we tot die tijd maar onze successen met bijzondere soorten vastleggen (administratie en foto's).



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-07-01 - 16:23:22 send message to Rik

Handopfokkers worden in te toekomst verketterd.

Alleen in de steek gelaten vogels worden binnenkort nog met de hand groot gebracht.

Hele tamme vogels die worden aangeboden zij zo tam geworden omdat de kinderen van de kwekers er veel tijd in hebben gestoken. Voor de overige natuurbroedvogels trekken nieuwe kopers heel veel tijd uit om een échte vertrouwensband op te bouwen met hun nieuwe huisgenoot. Dat de vogel niet gelijk supertam is en dat je vaak in je hand zal worden gebeten neemt men in de toekomst voor lief.

Net als het verbod op het opvoeren brommers. Daar heeft iedereen zich bij neergelegd. Iedereen weet dat als je met een opgevoerd motorvoertuig jezelf en andere weggebruikers in gevaar brengt. 95% van de snor- en bromfietsen is tegenwoordig dan ook niet meer opgevoerd. happy :)

Laten we elkaar niet voor de gek houden. Alles is en blijft één grote leugen!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-07-02 - 14:52:56 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste mensen,

Het vroegtijdig (voordat de zelfstandige leeftijd is bereikt) scheiden van een jong dier van diens ouder(s) wordt verboden, alsmede de handel in en vervoer van niet zelfstandige jonge dieren.

De handeling 'Handopfok' als zodanig wordt dus NIET verboden!

sterker nog:

artikel 1.7. onder e. van het besluit Houders van dieren:

Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier.


Strikt genomen bent u in voorkomend geval dus zelfs verplicht een jong dier (met de hand) bij te voeren/op te fokken.

Het te koop aanbieden en/of te koop vragen van dergelijke niet zelfstandige jonge dieren is strafbaar gesteld en daarmee simpelweg en overduidelijk verboden.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2014-07-02 - 18:07:47 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

in welk wetsartikel sta dit .

Het vroegtijdig (voordat de zelfstandige leeftijd is bereikt) scheiden van een jong dier van diens ouder(s) wordt verboden, alsmede de handel in en vervoer van niet zelfstandige jonge dieren.

en dan ga het mij vooral om het laatste,heb daar met iemand namelijk een discussie over en we komen er geen van 2 aan uit,

alsmede de handel in en vervoer van niet zelfstandige jonge dieren.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-07-02 - 18:51:10 send message to henkdelaat

alsmede de handel in en vervoer van niet zelfstandige jonge dieren.

Dat handel in niet zelfstandige dieren en vogels strafbaar is is te begrijpen.

Maar vervoer van niet zelfstandige dieren of vogels kan volgens mij niet strafbaar gesteld worden.

Wat moeten mensen dan doen als de ouders plotseling stoppen met voeren,doodgaan,ontsnappen,ziek worden en deze mensen moeten de hele dag gaan werken,dan mogen ze de jonge dieren of vogels niet vervoeren naar iemand die wel de mogelijkheid en kennis heeft om deze jonge verder groot te brengen of bij een collega kweker brengen die ze e.v.t. onder of bij pleegouders kan leggen.

Henk.


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-07-02 - 22:47:22 send message to lorikwekerij

daar heb je een punt henk


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-07-04 - 15:20:10 send message to rupicola

een en ander ligt inderdaad iets genuanceerder dan door mij weergegeven en geldt in eerste instantie
niet voor particulieren.

Zoals (alvast) in de wet vastgelegd kan de Minister overigens nog met nadere maatregelen (o.a. omtrent transport/afleveren etc.) komen.



MAAR . . . voorlopig heeft de staatssecretaris (opnieuw) de deadline (1 juli 2014) niet gehaald en is de ingangsdatum van de lijsten voor zoogdieren verplaatst naar 1 januari 2015.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/07/02/kamerbrief-stand-van-zaken-positieflijst-zoogdiersoorten.html


Het is zeer aannemelijk dat de presentatie van de lijsten voor vogels, vissen en reptielen eveneens opnieuw verschuift en daarmee de inwerkingtreding ook.

Per saldo dus nog langer wachten op wat ons precies (soortenlijsten) te wachten staat.





Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-07-04 - 16:12:16 send message to Daniel

Als ze de notificatie van de Europese Commissie afgerond wilt hebben voor de inwerkingstreding dan is 1 januari wel heel positief. De termijn is 3 maanden, maar duurt vaak langer. Zeker nu al het werk wat stil ligt doordat de nieuwe EC nog niet benoemd is.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede