Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Positieflijst voor zoogdieren is er door. Eind volgend jaar de vogels aan de beurt! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-12-14 - 10:09:52 send message to lorikwekerij

ik weet dat er div mensen zijn die voor de hobby een paar eekhoontjes hebben/hadden die helaas de dieren masaal dumpen ik heb de bovenstaande ook gecopiert en op div site's gezet
en div reactie's gekregen dat de mensen daar niets vanaf wisten
ik heb ook gemeld dat als er masaal knaagdieren bij div asielen enof opvangs aangeboden worden dit ook als argument gebruikt zal worden door de dierenbeschermingsfronten om toch de verboden er door te drukken


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-14 - 12:22:29 send message to rupicola

Ja, de ongewenst opgelegde problematiek rond verboden op het houden van veel diersoorten heeft betrekking op de gehele linie, want na de zoogdieren volgen de maatregelen tegen vissen vogels reptielen.

Waar ik tamelijk van geschrokken ben is de welhaast slinkse wijze waarop het ministerie te werk gaat, afspraken voor overleg met de sector afzegt, doorgaat met het opleggen van ongefundeerde beperkingen en bovenal doodleuk, maar wel discutabel en vooral ook in strijd met bestuursrecht aankondigt dat tegen een besluit omtrent een soort geen bezwaar en beroep mogelijk is!!!

Het dumpen van dieren raad ik sterk af.
Niet alleen omdat de strijd nog niet is gestreden, maar ook ten aanzien van de gevolgen hiervan voor zowel de betreffende dieren als ook de natuur.
Dit is echt geen goede oplossing!
De staatssecretaris is overigens wel in kennis gesteld van dit risico als gevolg van onderhavige wetgeving.

Verder mag het opmerkelijk heten dat de staatssecretaris blijkbaar en willens en wetens, (zij is dus schriftelijk in kennis gesteld van meerdere nadelige gevolgen van deze wetgeving) doorgaat met de geplande decimering van de dierhouderij.

Zomaar even een paar gevolgen op een rij:

Een fokverbod kan betekenen dat koppels (al dan niet voor het leven gevormd) moeten worden gescheiden.

Een fokverbod kan betekenen dat sociale soorten niet langer samen gehuisvest kunnen worden.

Een fokverbod kan betekenen dat huisvesting in grote diervriendelijke verblijven niet langer mogelijk zal zijn, teneinde een 100% effectieve controle te kunnen uitoefenen op het voorkomen van strafbaar gestelde fokresultaten.

De betreffende soorten zullen als gevolg van onderhavige wetgeving uit het zicht gehuisvest gaan worden, waarbij ze van (buiten)verblijven naar zolders en kelders zullen verdwijnen.

Een aanzienlijk deel van de getroffen dierhouderij zal zeker in de illegaliteit verdwijnen, met doorgaans een aantal bijkomende randverschijnselen die het welzijn van de betreffende dieren niet direct ten goede zal komen.

De economische waarde van de dierhouderij loopt in de miljarden!
ook hier zal een fikse schade worden toegebracht aan de maatschappij.

Meervoudig wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van menselijk leven aanzienlijk wordt vergroot door het houden van dieren. Het spreekt voor zich dat onderhavige wetgeving hier schade aan gaat toebrengen.

#





lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-12-14 - 16:07:29 send message to lorikwekerij

helemaal mee eens rupicola


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-24 - 11:29:04 send message to rupicola

Het Haagse kerstreces is inmiddels al gaande, hetgeen betekent dat de voorgenomen inwerkingtreding (per 1 januari 2015) opnieuw niet gehaald wordt, althans ik acht de kans op publicatie van soortenlijsten (positieflijst) nihil.

Het voorlopige eindresultaat is dat de sector -de Nederlandse dierhouderij in de breedste zin van het woord- nu al vele jaren in onzekerheid wordt gehouden.
Behalve dat een en ander zo langzamerhand een ware gênante vertoning begint te worden begin ik mij ook voorzichtig af te vragen in hoeverre de overheid een gehele sector op dergelijk wijze in onzekerheid mag houden!

De positieve kant van het geheel is dat het bekende gezegde: "van uitstel komt afstel" misschien nog wel eens een rol kan gaan spelen.

Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat men zich enorm aan het verslikken is in de complexiteit van het onderwerp.

#


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-12-24 - 16:43:06 send message to henkdelaat

rupicola,

Komt dit besluit ook in de staatscourant staan??

Heb vandaag nog zitten kijken maar er staat niets in over de Positieflijst.

Henk.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-24 - 19:19:13 send message to rupicola

@ Henk: al komt het maar op de site van de overheid te staan! wink ;)

Men zal hoe dan ook moeten publiceren om de burger in kennis te stellen, maar als de zaken niet voor elkaar zijn lukt publicatie ook niet natuurlijk.

#

Zoals aangegeven begint de gang van zaken rond de positieflijst trekjes te vertonen van wanbeleid.

Met stijgende verbazing heb ik kennis genomen van de berichtgeving in het nieuws vandaag, waarbij dit kabinet heeft aangegeven dat zij geen maatregelen zal treffen tegen 2 ministers die een recent aangenomen wet (hoge inkomens) voorlopig zullen negeren.

Lekkere geloofwaardige club daar in Den Haag!

Wat kan en mag een dergelijk kabinet dan nog verwachten van de Nederlandse burgers!


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-12-25 - 15:26:14 send message to P.Rooth

Hallo Rupicola

U vroeg het volgende :
Wat kan en mag een dergelijk kabinet dan nog verwachten van de Nederlandse burgers!

Ik denk zelf dat het kabinet met al het illegale vuurwerk wat in beslag genomen is tegelijkertijd vernietigd gaat worden is 2 vliegen in 1 klap want vliegen staan niet op de positieflijst

Paul


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-12-26 - 11:17:11 send message to parrotmaniak

Al met al blijft het wel het zwaard van damocles wat boven onzehobby hangt .er stoppen veel hobbyisten en er komen er bijn a niet bij.
Als straks de europese regels ook nog toegepast gaan worden is de positieflijst nog maar het begin
Verder toch iedereen een goede jaarwisseling gewenst en een vruchtbaar kweekjaar


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-12-29 - 14:14:43 send message to Daniel

Blijkbaar gaat er geprobeert worden om het nog voor 1 februari voor elkaar te krijgen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23499737/__Zijn_elanden_en_cavia_s_huidieren___.html


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-29 - 16:09:58 send message to rupicola

Inderdaad, maar inmiddels hebben we het stadium 'eerst zien dan geloven' wel bereikt, want we hebben al meerdere keren een datum inwerkingtreding doorgekregen.


Men lijkt ook afgestapt van het principe

'niet beoordeelde soorten zijn per datum inwerkingtreden verboden'

hetgeen is omgezet naar

'een vrijstelling van verboden/beperkingen, tenzij de soort als zodanig is beoordeeld'.


Dit betekent dat we voorlopig en waarschijnlijk langdurig -totdat alle soorten zijn ingedeeld- scherp moeten blijven, omdat het ministerie te pas en te onpas soorten kan bijschrijven op de diverse lijsten.





rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-30 - 21:06:11 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tot mijn grote verbazing (b)lijkt dat de 'positief'lijst voor zoogdieren er op de valreep toch nog even door is geknald.


Datum inwerkingtreding is gesteld op 1 februari 2015.

Deze dieren mogen worden gehouden:

Huiskat (Felis Domesticus)
Huishond (Canis Lupus Familiaris)
Konijn (Oryctolagus cuniculus))
Bruine rat (Rattus norvegicus)
Tamme muis (Mus musculus)
Cavia (Cavia porcellus)
Goudhamster (Mesocricetus auratus)
Gerbil (Meriones unguiculatus)
Nerts (Mustela vison)
Paard (Equus caballus)
Ezel (Equus asinus)
Varken (Sus scrofa)
Geit (Capra hircus)
Rund (Bos Taurus)
Waterbuffel (Bubalus bubalisl)
Damhert (Cervus dama dama)
Middeneuropees edelhert (Cervus elaphus)
Schaap (Ovis aries)

Er zijn nog 160 dieren die nog voor 1 februari beoordeeld moeten worden. (???)

Van 371 dieren is al zo goed als zeker dat ze niet worden toegestaan, omdat ze niet eens beoordeeld worden.

lijsten voor vogels, vissen en reptielen volgen in 2015.

bron: RTL nieuws.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-30 - 21:55:22 send message to rupicola

Na bovenstaand RTL bericht heb ik de ‘officiële kanalen’ nog even gecontroleerd maar tot op heden niets ter bevestiging gevonden. Het Haagse bevindt zich dan ook midden in het Kerstreces.
Betreffende lijst is overigens niets anders dan de ‘oude’ lijst productiedieren plus de op merkwaardige wijze uitgezonderde hond en kat.
De gestelde tijdspanne waarin zorgvuldig en naar eer en geweten onderzoek plaats zou moeten vinden naar de al dan niet geschikt om te mogen worden gehouden status van 160 diersoorten lijkt enigszins los van alle realiteitszin.

#


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2014-12-30 - 23:01:43 send message to Henk57

Dan laat ik mijn waterbufel toch nog maar even binnen


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2015-01-01 - 12:25:33 send message to arjandaf

och eind 2016 duurt nog lang hoor, geen paniek


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-01-01 - 20:17:59 send message to henkdelaat

Tijdens een bijeenkomst van het Platform Verantwoord Huisdierbezit in juni 2014 met alle vogelbonden en Kleindiersport Nederland is door alle aanwezige bonden uitgesproken dat richting de overheid zal worden gecommuniceerd dat volgens de sector alleen dierhouders die volgens de fiscus bedrijfsmatig werkzaam zijn aangemerkt dienen te worden als bedrijfsmatige houders en fokkers van dieren.
Dat betekent dat er sprake is van een inschrijving als bedrijf bij de Kamer van Koophandel.
Dat er een BTW nummer is en dat er sprake is van regelmatige handel in dieren aan derden.
Aan deze vereisten voldoet waarschijnlijk meer dan 90% van de hobby fokkers van dieren niet.
Dat de politiek zelf ook rekent met een percentage van ruim 90% blijkt uit de motie van het kamerlid van Gerven die zelf berekent dat 92% van alle fokkers van dieren aan te merken zijn als hobby fokker.
Wij willen u als commissieleden oproepen om dan ook geen melding te doen bij de NVWA dat u uzelf beschouwt als bedrijfsmatige fokker van dieren. Mocht u controle krijgen van de NVWA dan willen wij u aanraden om onmiddellijk contact op te nemen met het bondsbureau en zelf niet in te stemmen van een eventuele conclusie van de inspecterende ambtenaar dat er sprake is van bedrijfsmatig handelen.
Zoals gezegd houdt de politiek zelf rekening met het feit dat 92% van de dierhouders onder het hobbycriterium valt, laten we dan zelf ook uitdragen en geen onnodige paniek zaaien.
De beweringen dat de bond er niets aan doet is niet fair, we zijn als commissie wetgeving en dierenwelzijn van de NBvV hier al sinds april/mei 2014 mee bezig en in overleg met de overheid om meer duidelijkheid te krijgen over hoe het besluit nu precies moet worden gelezen.
We hopen zo spoedig mogelijk u definitief te kunnen berichten hoe het precies zit, tot zolang wil de commissie u oproepen om even niets te doen en ook geen onnodige paniek te zaaien.

Henk.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede